دلایل سقوط ارزش پول گروه بریکس و اقتصادهای نوظهور

با وجود تصمیمات بانک مرکزی کشورهای عضو گروه بریکس در افزایش نرخ بهره و تزریق نقدینگی به بازار،روند سقوط ارزش پول آنها ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،شبکه تلویزیونی فرانس24در گزارشی به مشکلی که اقتصادهای نوظهور و کشورهای عضو گروه بریکس(برزیل،روسیه،هند،چین و آفریقای جنوبی) در ماههای اخیر با آن مواجه شده اند پرداخت و اعلام کرد با وجود سیاست های تسهیل پولی که بانک های مرکزی این کشورها برای جلوگیری از سقوط ارزش پول های خود در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان در پیش گرفته اند روند سقوط همچنان ادامه دارد.
ارزش واحد پول ملی کشورهای با اقتصاد نوظهور از هند، بنگلادش گرفته تا ترکیه ، آرژانتین،بزریل، مکزیک و آفریقای جنوبی همچنان ادامه دارد.

استفانی آنتوان کارشناس مسائل اقتصادی علت این افت شدید را در سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا می داند و می گوید از زمانی که بانک مرکزی آمریکا روند تزریق نقدینگی به اقتصاد خود را کاهش داده ارزش دلار در آمریکا افزایش یافته است. همین امر باعث شده است تا روند خروج سرمایه ها از کشورهای با اقتصاد نوظهور به سوی آمریکا شدت بیشتری به خود بگیرد.

این کارشناس افزود بانک های مرکزی کشورهای با اقتصاد نوظهور و کشورهای عضو گروه بریکس نیز برای آنکه از سقوط ارزش پول ملی خود جلوگیری کنند اکنون تصمیم گرفته اند نرخ بهره بانکی خود را افزایش دهند.اما با توجه به آنکه این اقدام به طور منسجم و با برنامه قبلی انجام نگرفته،بلکه در حالت آشفتگی بوده، نتیجه عکس داده است. به همین علت هم روند خروج سرمایه ها از این گونه کشورها با وجود افزایش نرخ بهره در آنها با شتاب تمام ادامه دارد.

استفانی آنتوان در توضیح بیشتر این وضع افزود سرمایه گذاران هنگامی که از کشورهای با اقتصاد نوظهور خارج می شوند سرمایه های خود را که به واحد پولی ملی این گونه کشورهاست برای خارج کردن باید به دلار تبدیل کنند و همین کار باعث شود تا حجم زیادی از نقدیندگی به واحد پول ملی این گونه کشورها وارد بازار شود و در نتیجه ارزش آن به شدت پایین آید.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به سئوالی که آیا ممکن است بحران مالی سال 1998 در کشورهای با اقتصاد نوظهور دوباره تکرار شود گفت فرقی که اکنون نسبت به بحران سال 1998 وجود دارد این است که در این سال علاوه بر سقوط ارزش پول ملی، بدهی های دولتی به بخش خصوصی نیز خیلی زیاد بود. اما اکنون اقتصاد نوظهور و کشورهای عضو گروه بریکس توانسته اند بدهی های عمومی خود را مهار کنند. روند مهار بدهی های دولتی به بخش خصوصی از 10 سال پیش در این گونه کشورها آغاز شده است.

وی در همین باره نتیجه گیری کرد کشورهای با اقتصاد نوظهور از نظر بدهی های حاکمیتی ، نیازی به کمک صندوق بین المللی پول نخواهند داشت.اما واقعیت آن است این کشورها علاوه بر آنکه ارکان اقتصادی شان متزلزل شده و رشد اقتصادی آنها نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است
، با بحران سیاسی نیز مواجه هستند.

نمونه بارز ترکیه و روسیه هستند که هر دو با بحران سیاسی بزرگی مواجه هستند. درآفریقای جنوبی علاوه بر این مشکلات ، فساد مالی نیز وجود دارد.
این اقتصاددان فرانسوی در ادامه سخنان خود افزود تنها راه برون رفت از این مشکل برای کشورهای با اقتصاد نوظهور و کشورهای عضو گروه بریکس، این است که اقدامات و تدابیر ساختاریی به اجرا گذارند که به موجب آن زمینه برای اشتغالزایی و سرمایه گذاری های خارجی بیشتر در بخش های زیر ساختی فراهم شود.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄  8  =