نیازمند نهاد فقهی ناظر بر بانک هستیم

عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: اگر می‌خواهیم یک بانک سالم و با پایین‌ترین ریسک شریعت داشته باشیم نیاز به یک سازمان آشنا به مباحث بانکداری و هم‌چنین فقهی داریم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا حجت‌الاسلام موسویان اظهار کرد: برای ایجاد اطمینان به مردم و این‌که صنعت بانک مورد اعتماد از نظر شریعت است نظام بانکی نیاز به یک بعد نظارتی شرعی دارد تا در کنار سایر ابزار نظارتی براین موضوع نظارت داشته باشد.

 

 

وی گفت: گاهی در این زمینه افراد می‌گویند که ما شورای نگهبان را داریم و دیگر نیازی به چنین سازمانی نیست، در حالی که شورای نگهبان ناظر بر قوانین است و بعد از وضع قوانین در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها دیگر نظارتی ندارد.

 

 

عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: در واقع بعد از وضع قوانین با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها مواجه هستیم که دیگر ارتباطی با شورای نگهبان پیدا نمی‌کنند، لذا حضور نهاد نظارتی آشنا به مباحث فقهی و بانکی ضرورت پیدا می‌کند.

 

 

وی خاطر نشان کرد که این نظارت نباید موجب اختلال در نظام بانکی شود و هم‌چنین به معنای آن نیست که بر روی شعب و کارمندان پشتی‌پیشه نظارتی شود، بلکه بر روی عقود مختلف نظارت خواهد داشت .

 

 

موسویان افزود: در حال حاضر در برخی از بانک‌ها عقود مشارکتی تنظیم می‌شود، اما ما در باطن قرار‌داد‌های مبادله‌ای می‌بینیم.

 

 

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با تاکید بر این‌که حذف ربا، سنجیده‌ترین کار در صنعت بیمه است، گفت: اما این حذف آخرین گام نیست و لازم است زمینه‌های آن برای برون‌رفت از ربا فراهم شود، لذا لازم است که اهداف اقتصاد اسلامی در کلان بیان شده و احکام نظام بانکی بر این اساس تنظیم شود.

 

 

وی افزود: ما در هیچ جای احکام اسلامی نداریم که ائمه و پیامبر (ص) گفته باشند اول احکام مواردی مانند نماز و یا حج را یاد بگیرید و بعدا انجام دهید، اما در بخش معاملات به خصوص معاملات پولی می‌گویند که اول باید احکام آن را یاد گرفت و بعد باید وارد تجارت شد.

 

 

عضو شورای فقهی بانک مرکزی در پایان تاکید کرد که اولین ماموریت نظام بانکی ما باید آن باشد که تا جایی که می‌توانیم از ربا فاصله بگیریم و به سمت برکات الهی پیش برویم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  15