آمادگی برای آزادسازی سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی سازی با بیان این‌که در سال جاری تنها به 50درصد از وظایف خود می توانیم عمل کنیم عنوان کرد: زیرا قرار گرفتن 380 شرکت در لیست واگذاری های امسال با توجه به این که اکثر شرکت‌ها غیر بورسی هستند امکان پذیر نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،رییس سازمان خصوصی سازی در نشست خبری خود در وزارت اقتصاد آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت را تشریح کرد و از اظهار تمایل سرمایه گذاران خارجی برای خرید شرکت‌های دولتی و نیز واگذاری ایران ایر و استقلال و پرسپولیس خبر داد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان خصوصی سازی در این نشست به میزان واگذاری شرکت‌های دولتی اشاره کرد و گفت: 385 شرکت در برنامه واگذاری امسال قرار داشت که 11 شرکت مربوط به واگذاری مال و دارایی بوده و 55 شرکت توسط مراجع ذیربط از لیست واگذاری‌ها خارج شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری باید 330 شرکت مورد واگذاری قرار می گرفت که 40 شرکت مورد تصویب قرار گرفت و از این میزان 31شرکت فروخته و 9 شرکت منحل شد.

وی ادامه داد: از باقیمانده شرکت‌ها 50 شرکت در حال عرضه بوده و 72 شرکت در حال قیمت گذاری هستند.

رییس سازمان خصوصی سازی با بیان این‌که در سال جاری تنها به 50درصد از وظایف خود می توانیم عمل کنیم عنوان کرد: زیرا قرار گرفتن 380 شرکت در لیست واگذاری های امسال با توجه به این که اکثر شرکت‌ها غیر بورسی هستند امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: 84 درصد از واگذاری‌ها به افراد حقیقی، حقوقی و خصوصی بوده اما واگذاری‌های سنگینی در راه است و نهادهای عمومی در این واگذاری‌ها شرکت خواهند کرد. وزارت نفت با 47 درصد از واگذاری‌ها در طول 14 سال گذشته بالاترین حجم واگذاری را به خود اختصاص داد.

وی افزود:‌همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت با اختصاص 22 درصد از ارزش ریالی رتبه دوم را کسب کرده و وزارت نیرو با 16.3 درصد از کل واگذاری‌ها در رتبه سوم قرار گرفته است.

رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد:‌ بالاترین حجم واگذاری در سال‌های اخیر متعلق به مادر شرکت تخصصی ایمیدرو است و شرکت‌ های ملی صنایع پتروشیمی و توانیر به ترتیب با 18 و 12.2 درصد از کل واگذاری‌ها در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

پوری حسینی خاطرنشان کرد:‌سهام واگذار شده خارج از سهام عدالت و رد دیون در حدود 33 هزار میلیارد تومان بوده است که با احتساب سهام عدالت و رد دیون این میزان به یک صد و یک هزار میلیارد تومان و با احتساب مصوبه هیات واگذاری به 153 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان این‌که واگذاری قطعی سازمان خصوصی سازی 101 هزار میلیارد تومان در طول 14 سال گذشته است گفت: مجموعه مصوبات هیات وزیران در طول شش سال گذشته بابت رد دیون 159 هزار میلیارد تومان مصوبه بوده و 52 هزار میلیارد تومان هنوز قیمت گذاری نشده است.

 

آخرین وضعیت واگذاری سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه به آخرین وضعیت واگذاری سهام عدالت اشاره کرد و گفت:‌تا امروز حدود 30درصد از ارزش سهام عدالت که به مشمولین واگذار شده اعطا شده است که این میزان برای گروه‌های 1 و 2 که مشمول تخفیف 50 درصدی هستند 47.2 درصد و برای سایر گروه‌ها 23.6 درصد است.

وی با بیان این‌که تاکنون دو هزار میلیارد تومان از پول سهام عدالت هنوز دریافت نشده است خاطرنشان کرد: با فرض واریز سود شرکت‌ها و حدود 400 میلیارد تومان از سنوات گذشته به این عدد خواهیم رسید که نزدیک 30 درصد از ارزش سهام عدالت آزاد می‌شود و قرار است به اندازه سود سهامی که از محل سود سالانه شرکت‌ها وصول می شود سهام عدالت را آزاد کنیم.

پوری حسینی ادامه داد: بر این اساس سازمان خصوصی سازی مجوز دارد که 30درصد از یک میلیون تومان از سهام عدالت را آزاد کند ولی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تاکنون نتوانستند وارد بورس شوند لذا آزادسازی سهام عدالت عملا متوقف شده است.

رییس سازمان خصوصی سازی با بیان این‌که در نشست قبلی اعلام شده بود که سهام عدالت در دو ماه آینده آزاد می‌شود ادامه داد: در حال حاضر این موعد فرا رسیده و جلسات مختلفی دراین خصوص برگزار شده است و طرح مورد نظر به دولت ارائه شده است که امیدواریم در روزهای آینده طرح آزادسازی سهام عدالت در کمیسیون‌های هیات وزیران مورد بررسی قرار گیرد.

وی یادآور شد: این درحالی است که ظاهرا نمایندگان مجلس به این دلیل طرح آزادسازی سهام عدالت در قالب قانون یک ساله نمی گنجد تمایل دارند که دولت لایحه جداگانه در این خصوص ارائه کند که پیش بینی می شود این لایحه تا قبل از پایان سال ارائه می شود و این طرح تا پایان سال به سازمان خصوصی سازی ارائه می‌شود.

پوری حسینی با بیان این‌که مقدمات آزادسازی سهام عدالت فراهم شده است، یادآور شد: در لایحه بودجه صندوقی به نام ETF جایگزین شده است که سازمان خصوصی سازی آمادگی پیدا کرده است تا سهام عدالت رابه میزا اقساطی که وصول شده آزاد کند.

رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: بنابراین سازمان خصوصی سازی برای آزادسازی سهام عدالت آمادگی لازم را کسب کرده ولی در این خصوص باید مصوبه هیات وزیران ابلاغ شود که امیدواریم هر چه زودتر این مصوبه ابلاغ شده و هر چه سریع‌تر شاهد آزادسازی سهام عدالت باشیم.

وی یادآور شد: در سال‌های 86 و 87 به موجب مصوبات آن زمان سود سهام عدالت برای مشمولین توزیع شد ولی نباید این سود پرداخت می شد به همین دلیل مجلس توزیع سود سهام عدالت را ممنوع اعلام کرد به این ترتیب با قوانین موجود امکان واریز سود سهام عدالت را نداریم ولی در صورت ابلاغ مجلس آمادگی برای اجرای گزینه‌های مختلف در خصوص آزادسازی سهام عدالت را خواهیم داشت.

پوری‌حسینی ادامه داد: بنابراین آنچه که در حال حاضر امکان پذیر است این است که به اندازه 30 درصد از سهام عدالت آزاد شود. ولی این آزادسازی امکان پذیر نیست زیرا شرکت های سرمایه‌گذاری‌ استانی وارد بورس نشده‌اند و این شرکت‌ها باید با شخصیت حقوقی دیگری در مصوبه مجلس جایگزین شوند و یا سهام عدالت از طریق صندوق وارد بورس شود.

 

 

 

استقبال سازمان خصوصی سازی از سرمایه گذاران خارجی

رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه این نشست در پاسخ به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد ایران گفت: سازمان خصوصی سازی از هر گونه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بحث های خصوصی سازی استقبال می‌کند.

پوری حسینی ادامه داد: به این ترتیب هر چه عرضه رقابت داغ تر شود و سهام شرکت‌ها به بخش خصوصی فروخته شود ورود سرمایه‌گذاران خارجی می تواند این عرصه را داغ تر کند و زمانی سرمایه گذاران وارد برخی شرکت ها شوند می توانند تکنولوژی روز خود را وارد این عرصه کنند.

به گفته وی، هر چه اقتصاد داخلی یک کشور را با اقتصاد خارجی بیشتر مرتبط کنیم آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی می تواند بیشتر حاکم باشد.

وی یادآور شد: طی دو ماه گذشته با نمایندگان سه تن از شرکت های خارجی جلساتی برگزار شد و با پیشرفتی که در مذاکرات سیاسی ایجاد شده است مواضع سرمایه گذاران خارجی تلطیف شده و امیدواریم مراوادات این سرمایه گذاران بیشتر شود.

رییس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد:‌در قانون اصل 44 نه تنها محدودیتی برای حضور سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد بلکه این قانون سرمایه گذاران را برای سرمایه‌گذاری تشویق خواهد کرد. البته در برخی موارد محدودیت‌هایی برای این سرمایه گذاران اعمال می‌شود ولی هیچ ممنوعیتی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور وجود ندارد و ما از آن ها استقبال می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاران فرانسوی در چه زمینه‌ای تمایل به سرمایه‌گذاری دارند اظهار کرد:‌سرمایه‌گذاران فرانسوی بیشتر در زمینه پتروشیمی، صنایع و حمل و نقل اعلام آمادگی کرده و در این زمینه تمایل به سرمایه‌گذاری دارند و ما نیز تمایل داریم که شرکت ها را به آنها واگذار کنیم.

پوری حسینی در پاسخ به سوالی در مورد زمان قطعی آزادسازی سهام عدالت و خرید و فروش این سهام توسط مردم عنوان کرد: نمی توان قبل از ارائه قانون توسط مجلس و هیات وزیران و مصوباتی که در این خصوص قرار است ابلاغ شود زمانی در مورد آزادسازی سهام عدالت اعلام کرد.

رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: این درحالی است که راهکارهایی پیشنهاد شده است که در مدت کوتاهی سهام را به گونه‌ای آزاد کنیم به اندازه بدهی خزانه وصول شود ولی راهکارهای موجود به مصوبه مجلس نیاز دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که طی شش ماه آینده مجلس و دولت نحوه آزادسازی سهام عدالت را نهایی کند و سازمان خصوصی سازی علاقه دارد طی شش ماه تکلیف سهام عدالت مشخص شود.

 

خارج شدن رد دیون از سبد سهام سازمان خصوصی سازی

پوری حسینی در ادامه این نشست در مورد واگذاری های دولت گذشته عنوان کرد: طی پنج سال گذشته 159 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون واگذار شده است و در چنین فضایی خصوصی سازی معنایی ندارد. بنابراین آن طور که استنباط می شود دولت علاقه ای به تکرار این بحث نداشته و نمی خواهد بابت رد دیون سهم واگذار کند.

رییس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد:بنابراین امیدواریم به مرور زمان بحث رد دیون از سبد سهام سازمان خصوصی سازی خارج شده و سازمان خصوصی سازی برای تقویت بخش خصوصی واقعی کشور وارد شود.

وی گفت:‌اساسا خصوصی سازی انتقال مالکیت و مدیریت از بخش دولتی به غیر دولتی به منظور افزایش کارآیی و بهره وری است و بهره وری و کارایی در طول چند سال گذشته مورد سنجش قرار نگرفته است.

پوری حسینی عنوان کرد: امیدواریم سازمان خصوصی سازی از تکالیف رد دیونی، خود را دور نگه داشته و به وظایف اصلی خود توانمندی بخش خصوصی بپردازد.

 

اظهار تمایل سرمایه گذاران خارجی برای خرید ایران ایر

رییس سازمان خصوصی سازی از اظهار تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید ایران ایر خبر داد وافزود: سرمایه‌گذاران فرانسوی که روز گذشته وارد کشور شدند برای خرید بخشی از سهام ایران ایر اظهار تمایل کردند و سازمان خصوصی سازی از یکی از شرکت‌های اروپایی پیشنهاد خرید این شرکت را دریافت کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین این پیشنهاد سیگنالی است که کارهای آماده سازی این شرکت زودتر انجام شده و اسباب واگذاری به صورت مزایده فراهم شود.

وی یادآور شد: 40 درصد ایران ایر به سهام عدالت واگذار شده و 55 درصد آن برای تامین اجتماعی بابت رد دیون واگذار شده است. اما چون 55 درصد تامین اجتماعی و پنج درصد مابقی به صورت قطعی واگذار نشده است آمادگی داریم تا سهام این شرکت را به عموم عرضه کنیم. لذا سهام کنترل این شرکت قابل واگذاری است.

رییس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: سازمان خصوصی سازی می تواند پیشنهاد دهد که 51 و یا 67 درصد این شرکت را واگذار کند. که این واگذاری به مصوبه هیات واگذاری بستگی دارد.

 

واگذاری استقلال و پرسپولیس به صورت مزایده در سال آینده

پوری حسینی در ادامه آخرین وضعیت واگذاری سهام سرخابی‌ها را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: سازمان خصوصی سازی وظیفه داشت سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را در سال جاری واگذار کند اما شرایط ورود این باشگاه‌ها به بورس و فرابورس فراهم نیست.

وی ادامه داد: به جهت این که هیات مدیره شرکت ها اطلاعات کافی را در اختیار سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس قرار نداده اند مقدمات واگذاری استقلال و پرسپولیس فراهم نشده است وقرار است در قانون بودجه سال آینده و از طریق مزایده واگذار شوند.

رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: بنابراین اگر قرار باشد استقلال و پرسپولیس از طریق فرابورس واگذار شود واگذاری آن ها در سال جاری خواهد بود در غیر این صورت سهام این شرکت ها از طریق مزایده در سال آینده واگذار می شود.

پوری حسینی در پاسخ به این سوال که ارزش روز سبد سهام عدالت چه میزان است گفت: در حال حاضر ارزش روز سبد سهام عدالت تقریبا دو برابر شده و تا حدود 20 روز گذشته که بورس تهران روند افزایشی داشت ارزش روز این سبد نیز تا 2.7 برابر افزایش یافته بود اما با افت شاخص بورس در روزهای اخیر ارزش روز این سبد نیز تا 2.2 برابر تنزل کرده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در واگذاری‌های گذشته بازنگری صورت گیرد گفت: اگر واگذاری به صورت قطعی انجام شده باشد سازمان خصوصی سازی اجازه ورود ندارد. زیرا معامله انجام شده و واگذار شده است مگر این که در شرایطی این معامله اقاله شود.

وی با بیان این‌که اقاله یعنی این که که دو طرف معامله به ابطال آن راضی باشند ادامه داد: در چند ماه گذشته یک یا دو مورد اقاله وجود داشته است ولی واگذاری‌ها که قطعیت پیدا نکرده و بعضا سازمان خصوصی سازی در اجرای مصوبه اقدام کرده و قرارداد جمعی بسته است، اگر مصوبه واگذاری از جمعی به قطعی منتقل نشده باشد سازمان خصوصی سازی می تواند واگذاری قبلی را باطل اعلام کند.

پوری حسینی یادآور شد: دراین راستا هیات تطبیق اعلام کرد که در یک مورد مصوبه دولت قبل خلاف قانون بوده و نباید اجرا شود.

 

وضعیت جاماندگان سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی سازی در مورد وضعیت جا ماندگان سهام عدالت توضیح داد: یک شکل موضوع این است که قبلا سازمان خصوصی سازی دعوت نامه‌هایی را به افراد ارسال کرده بود که این دعوت نامه به دست افراد نرسیده است. لذا آنهایی که از ثبت نام سهام عدالت جا مانده‌اند هر زمان طرح آزادسازی سهام عدالت ارائه شد باید راهکاری در مورد آن‌ها پیشنهاد شود.

وی ادامه داد: گروه دوم کسانی هستند که مشمول سهام عدالت بوده ولی در فراخوان قبلی اطلاعات آن‌ها در سازمان خصوصی سازی وجود ندارد. که این افراد نیز در روز آزادسازی سهام عدالت مورد توجه قرار می گیرند.

رییس سازمان خصوصی سازی در مورد تکلیف شرکت های تعاونی شهرستانی با وجود تشکیل ETF سهام عدالت گفت: اگر طرح ETF سهام عدالت نهایی شود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می توانند به عنوان بخشی از ارکان این صندوق ایفای نقش کنند.

پوری حسینی در مورد نحوه تعامل سازمان خصوصی سازی با بازار سرمایه در شرایط منفی به ایسنا پاسخ داد: زمانی که بازار سرمایه منفی است و صف فروش وجود دارد خریداران باید به مرور قیمت های خود را کاهش دهند و سازمان خصوصی سازی قصد ندارد زمانی که صف فروش تشکیل شود خریداران در صف قرار گیرند لذا سازمان خصوصی سازی ترجیح می دهد درشرایط منفی بازار را منفی تر نکند.

 

آخرین وضعیت واگذاری هلدینگ خلیج فارس

وی در مورد آخرین وضعیت واگذاری هلدینگ خلیج فارس به ایسنا گفت: هیات واگذاری بلوک 17 درصدی این شرکت را برای واگذاری تصویب کرده است و قرار است سه درصد این سهم به صورت تدریجی واگذار شود. که سازمان خصوصی سازی در حال تهیه مقدمات واگذاری است تا به طور همزمان هم واگذاری بلوکی را انجام دهد و سهام این شرکت را به صورت تدریجی واگذار کند.

پوری حسینی یادآور شد: واگذاری سهام هلدینگ خلیج فارس در اجرای قانون بودجه 92 صورت می گیرد و شورای رقابت نیز تایید می کند که نباید اجرای قانون متوقف شود و سهام هلدینگ خلیج فارس باید واگذار شود.

 

انجام بزرگترین واگذاری سازمان خصوصی سازی تا پایان سال

رییس سازمان خصوصی سازی از بزرگترین واگذاری این سازمان تا پایان سال خبر داد و در پاسخ به ایسنا گفت: بزرگترین واگذاری سازمان در سال جاری بلوک 17 درصدی هلدینگ خلیج فارس است که قبل از پایان سال واگذار می شود.

وی یادآور شد: واگذاری بلوک 17 درصدی هلدینگ خلیج فارس از نظر عدد بزرگترین واگذاری سازمان خصوصی سازی در طول 15سال گذشته خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال ایسنا که مهمترین واگذاری های سازمان خصوصی سازی تا پایان سال چه خواهد بود توضیح داد: تا پایان سال قرار است نیروگاه شهید رجایی، نیروگاه مفتح، نیروگاه سلطانیه، نیروگاه برق آبی کوهرنگ و نیروگاه صوفیان تبریز به همراه پالایشگاه لاوان، پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه کرمانشاه واگذار شود.

وی یادآور شد: همچنین قرار است فولاد المهدی و طرح هرمزال به همراه فولاد آذربایجان جزو شرکت‌هایی هستند که در لیست واگذاری قرار داشته و تا پایان سال واگذار می شوند.

رییس سازمان خصوصی سازی در مورد عرضه های بی موقع سازمان خصوصی سازی توضیح داد: مشخص نیست تشخیص با موقع و بی موقع عرضه ها با چه کسی است. به طوری که در آبان ماه هجمه زیادی به سازمان وارد شد که چرا سهام شرکت ها را عرضه نمی کند و زمانی که عرضه شد عنوان شد که افت بازار به دلیل عرضه های سازمان خصوصی سازی بوده است این در حالی است افت بورس ناشی از عرضه های سازمان خصوصی سازی نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  3