تاثیر مثبت گزارش‌های منفی اقتصادی بر طلا

دیروز و امروز قیمت طلا نوسانی محدود حول هر اونس 1255 دلار داشته است. البته در هفته جاری تاکنون قیمت‌ها حدود 12 دلار افزایش یافته زیرا وضعیت بازارهای مالی اخیرا خوب نبوده و این امر تقاضا برای طلا به عنوان حوزه امن سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از جهان سهم در ادامه به بررسی وضعیت کنونی بازار طلا و عوامل موثر بر آن می‌پردازیم.

یکی از عواملی که در رشد قیمت طلا در هفته جاری و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون موثر بوده وضعیت بازارهای مالی است. امروز پس از چند روز کاهش، شاخص‌های مالی در برخی بازارها رشد کرده‌اند. در آسیا کاهش ارزش ین بر جذابیت سهام شرکت‌های بورسی ژاپن افزوده است. روز گذشته شاخص‌ها در بازار مالی آمریکا رشد کردند زیرا گزارش‌های عملکرد برخی شرکت‌ها مثبت بوده است.

اما در سال جاری میلادی شاخص‌های مالی به دلیل انتشار اخبار منفی از اقتصاد چین و آمریکا و نیز کاهش میزان خرید اوراق قرضه دولت آمریکا از سوی بانک مرکزی این کشور کاهش یافته است. در ماه ژانویه 1900 میلیارد دلار از ارزش بازارهای مالی کاسته شد. کاهش شاخص‌های مالی و منفی شدن چشم‌انداز اقتصاد جهان تقاضا برای طلا را بالا برده است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی که از وضعیت بخش‌های مهم اقتصاد چین و آمریکا منتشر شده مثبت نبوده است. برای مثال بخش تولید کارخانه‌ای در این دو کشور در مسیر رونق باقی نمانده‌اند و شاخص این فعالیت‌ها در ماه ژانویه کاهش یافته است. علت این امر در آمریکا، کاهش میزان خرید اوراق قرضه دولت و در چین، سیاست‌های محدود کننده اعتبارات است.

با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد چین و آمریکا، طبیعی است که شاخص‌های مالی در بازارهای بزرگ کاهش یافته و جذابیت طلا افزایش یافته است. البته رشد تقاضای فیزیکی برای طلا نیز در این زمینه موثر است. در سال گذشته میلادی واردات طلا از هنگ کنگ به چین بیش از 2 برابر شد و به 1108.8 تن رسید.

در حال حاضر نگرانی‌هایی درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد چین در سال جاری وجود دارد یعنی برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به وضعیت شاخص‌های اقتصادی و سیاست‌های دولت چین امسال نرخ رشد اقتصاد این کشور به زحمت به 7.5 درصد خواهد رسید. سال پیش این رقم 7.7 درصد بود. اگر دولت چین برای حمایت از رشد اقتصاد اقدامات موثر انجام دهد شرایط بازارهای مالی بهتر خواهد شد که عاملی برای کاهش تقاضا برای طلاست.

از طرف دیگر در آمریکا، به نظر می‌رسد بانک مرکزی مایل است برنامه محدود کردن سیاست‌های انبساطی را ادامه دهد در نتیجه ارزش دلار رشد خواهد کرد و این عامل نیز به کاهش قیمت طلا کمک خواهد کرد. اما اگر دولت چین اقدامی برای حمایت از رشد اقتصادی انجام ندهد و برنامه محدود کردن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا به کاهش شاخص‌های مالی منجر شود، شرایط برای افزایش قیمت طلا مهیا خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2