۷/۱ میلیارد مشتری بانکداری الکترونیک در آسیا تا سال۲۰۲۰

بانک های آسیایی به سوی بانکداری الکترونیکی پیش می روند

براساس گزارش جدید شرکت «مک­کینزی و شرکاء»، تعداد مشتریان بانکداری الکترونیکی در آسیا تا سال2020 میلادی به 7/1 میلیارد مشتری خواهد رسید. در این میان چین، هند و کشورهای عضو پیمان «آسه­آن» بیشترین سود را خواهند برد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از شاپرک این گزارش که «بانکداری الکترونیکی آسیا، روش های برنده و فرصت های جدید» نام دارد. فرصت های جدیدی که بانکداری الکترونیکی برای بانک های آسیایی فراهم می کند را مشخص می نماید و از سوی دیگر خطرات احتمالی در مدل های تجاری جاری را بررسی می کند.

گزارش «بانکداری الکترونیکی آسیا» نشان می دهد در چین تعداد مشتریان بانکداری الکترونیکی از 380 میلیون نفر در سال 2012 به 900 میلیون نفر در سال 2020 میلادی خواهد رسید.

مدیر بخش عملکرد بانکداری خرد شرکت مک­کینزی و شرکاء در همین خصوص گفت: «این گزارش نشان می دهد آسیایی ها به طور روز افزونی به استفاده از درگاه های تلفن همراه و اینترنت برای دریافت خدمات بانکداری عادت کرده اند و میزان استفاده آنها طی 3 سال گذشته بیش از 35 درصد بوده است.»

وی می افزاید: «این تحقیق نشان دهنده کاهش 27 درصدی مراجعه به شعب بانک در سراسر آسیا است. در معدودی از بانک های مطرح، حدود 20 درصد از خرید محصولات کلیدی بانکی به طور کاملا آنلاین انجام می شود و 25 درصد مشاوره های قبل از خرید و 40 درصد خدمات بانکی نیز به واسطه درگاه های اینترنت و تلفن هوشمند انجام شده است. همچنین این گزارش نشان داد که طی 3 سال آتی تاثیر ترکیبی بنیان های دیجیتال بنکینگ، سود خالص هر بانک را 35 تا 45 درصد می افزاید و البته مشروط برآنکه این خدمات درست اجرا شوند.»

تحلیل مک­کینزی حاکی از آن بود بانک های آسیایی که خدمات بانکداری الکترونیکی را ارایه نمی کنند، 20 تا 30 درصد سود خالصشان در معرض خطر است و بانک هایی که در بازارهای آسیایی رشد یافته اند نیز باید فرایندهای مربوط به بانکداری الکترونیکی را به مشتریانشان ارایه کنند.

در میان بانک هایی که در تحقیق مک­کینزی بر روی آن ها مطالعه شده، فقط 5 درصد فرآیندهای بانکی به طور کاملا آنلاین ارایه شده و فرآیند 25 درصد نیز با کمک فناوری های مبتنی بر بانکداری الکترونیکی ارایه می شوند و بانک هایی که نتوانند خدمات بانکداری الکترونیکی را برای مشتریانشان فراهم کنند، سهم خود را از بازار به بانک هایی که این خدمات را ارایه می کنند واگذار خواهند کرد، چرا که مشتریان بانکداری در اغلب کشورهای آسیایی عموما جوان هستند و به فناوری های مبتنی بر تلفن هوشمند عادت کردند، به همین دلیل کمتر به ساختار بانکداری سنتی کمتر وابستگی نشان می دهند. برای مثال: شرکت اَلی­پِی، که یک شرکت ارایه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی است، تا جولای 2013 به بیش از 800 میلیون کاربر ثبت شده خدمت رسانی کرده و از دسامبر 2012 نیز به طور متوسط روزانه 5/8 میلیون تراکنش را پردازش کرده است.

در بخش دیگری از گزارش مک­کینزی آمده است: «خدمات بانکداری الکترونیکی بانک های آسیایی از همتایان خود در اروپا و آمریکا عقب تر است در حالی که ارایه این خدمات برای بانک ها تاثیرات مثبتی را در پی داشته است و البته مقاومت در برابر ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی نیز خطرات فراوانی همراه خواهد داشت. اکنون موضوع بانک های آسیایی ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی نیست، بلکه زمان ارایه این فرایند است.»

منبع:

http://www.wantchinatimes.com/news-subclass-cnt.aspx?id=20140125000039&cid=1202

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  +    =  74