آینده ارزش دلار در ابهام

ارزش دلار در برابر یورو به پایین ترین میزان در دو هفته اخیر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از جخام سهم وزارت کار آمریکا در گزارش جدید خود درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته اعلام کرد تعداد متقاضیان جدید برای دریافت بیمه بیکاری با 8 هزار مورد افزایش به 339 هزار مورد در مقیاس فصلی رسیده است در حالیکه متوسط رقم اعلام شده از سوی اقتصاددان‌ها در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ 330 هزار مورد بود. بدین ترتیب نگرانی‌هایی در باره وضعیت بازار کار پدید آمده است. برای رونق اقتصاد ضروری است موارد اخراج نیروی کار کاهش یافته و مصرف که هفتاد درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می دهد افزایش پیدا کند.

با توجه به سه گزارش اخیر از وضعیت بازار کار یعنی گزارش تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در ماه‌های دسامبر و ژانویه و تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری در هفته گذشته، مشخص شده است که روند بهبود شرایط بازار کار آمریکا به هیچ وجه سریع نیست.

در بخش دیگری از گزارش وزارت کار آمده است، متوسط چهار هفته‌ای تعداد تقاضاها برای بیمه بیکاری از 333250 مورد به 336750 مورد افزایش یافته است. نرخ بیکاری در بین افراد حائز شرایط دریافت بیمه بیکاری در هفته منتهی به اول فوریه در رقم 2.3 درصد حفظ شده است.

روز گذشته یک خبر منفی دیگر هم از اقتصاد آمریکا منتشر شد. در گزارش وزارت بازرگانی آمریکا آمده است، خرده فروش در ماه ژانویه بیشترین کاهش را از ژوئن سال 2012 داشته است. در ماه ژانویه این شاخص 0.4 درصد کاهش یافته است زیرا سرمای هوا مصرف کنندگان را از مغازه‌ها و  نمایشگاه‌های اتومبیل دور نگه داشته است. در ماه دسامبر نیز خرده فروش 0.1 درصد کاهش یافته است در حالیکه پیشتر اعلام شده بود این شاخص 0.1 درصد افزایش یافته است.

این دو خبر منفی سبب شد احتمال کند یا متوقف شدن برنامه محدود کردن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا افزایش یافته و ارزش دلار در برابرارزهای معتبر کاهش یابد. اما در دو نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در مجموع 20 میلیارد دلار از میزان خرید ماهانه اوراق قرضه دولت کاسته شده است و این امر باید به رشد ارزش دلار منجر شود.

ارزش دلار افزایش یافته اما هیچکس انتظار نداشت خبرهای منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شود. انتشار این خبرها سردرگمی در بین سرمایه‌گذاران پدید آورده و از ارزش دلار کاسته است. با آنکه جانت یلن، رییس جدید بانک مرکزی آمریکا چند روز پیش اعلام کرد روند کاهش میزان خرید اوراق قرضه دولت ادامه پیدا خواهد کرد، هر خبر منفی احتمال تحقق این وعده را کم می‌کند. بدین ترتیب همانطور که یلن گفته است باید در انتظار خبرهای جدید از اقتصاد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. احمدالله می گوید

    درباره بانک مرکزی امریکا معلومات دهید لطفا

ارسال یک پاسخ

3  ×    =  18