بازار سرمایه پولی آنلاین(MMF) رقیب جدید بانکها/ انفجار ۱۲۲ میلیارددلاری بانکداری سایه در موبایلهای چینی

بانکداری سایه فراتر از مرزهای بانکهای مرکزی عمل می کند:

شرکت تنسنت(Tencent) به تازگی یک بازار سرمایه پولی آنلاین(MMF) افتتاح کرده است و شرکت لیاسی تانگ (Licai Tong) فقط در هفته آخر ژانویه 10 میلیارد یوان(1.7 میلیارد دلار) درآمد داشت. از همه جالبتر Alibaba’s Yu’e Bao بود که طی همان هفته گفته شده، روزانه به طور متوسط 10 میلیارد یوان جذب کرد./

شرکت مدیریت دارایی تیانهانگ که  سرمایه های Yu’e Bao را مدیریت میک ند، اکنون چهاردهمین موسسه MMF بزرگ دنیاست که تا 15 ژانویه حداقل 250 میلیارد یوان سرمایه گذاری داشت./هنگامیکه بانکها  مجبورند ملزومات قانونی را رعایت کنند یا  در محصولات مدیریت ثروت به سرمایه گذاران پرداختهایی را انجام دهندموسساتMMF دسترسی سریع به وجه نقد را با نرخ سود بالاتری ارائه می کنند./خسارات کوچک به افزایش تقاضا برایMMFهای آمریکایی و بسته شدن بازارهای سرمایه گذاری کوتاه مدت منجر شد.
 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تعطیلات سال نوی چینی ( هنگامیکه کارگران  پاداش سالیانه خود را دریافت میکنند) برای غولهای بانکداری آنلاین این کشور بسیار خوش یمن است. شرکت تنسنت(Tencent) به تازگی  یک بازار سرمایه پولی آنلاین(MMF) افتتاح کرده است و شرکت لیاسی تانگ (Licai Tong) فقط در هفته آخر ژانویه 10 میلیارد یوان(1.7 میلیارد دلار) درآمد داشت. از همه جالبتر  Alibaba’s Yu’e Bao بود که طی همان هفته گفته شده، روزانه به طور متوسط 10 میلیارد یوان جذب کرد.

 شرکت مدیریت دارایی تیانهانگ که  سرمایه های Yu’e Bao را مدیریت میک ند، اکنون چهاردهمین موسسه MMF بزرگ دنیاست که تا 15 ژانویه حداقل 250 میلیارد یوان سرمایه گذاری داشت.  از سوی دیگر سرمایه 737 میلیارد یوانی (122 میلیارد دلاری) شرکتهای MMF چینی تا دسامبر2013 اکنون به هزار میلیارد یوان رسیده است.

 این  حجم آنلاین بانکینگ نوع دیگری از اعتبار است که برگه تراز بانک را   گسترده تر می کند. نکته اصلی آنجاست که سود سالانه MMFها در 7 روز 6.5 درصد  است که بسیار بیشتر از سود سپرده حسابهای یک ساله دولتی با نرخ سود 3 درصد است. MMFهای دیگر نیز نرخی حدود 10 درصد ارائه می کنند.

 برنامه هایی که علی بابا، ترنسنت و دیگران خلق کرده است به  مشتریان هوشمند و جوان اجازه می دهد سودسرشاری برای پس اندازهایشان دریافت کنند. برخی از آنان حتی با چند اشاره انگشت تمام پس اندازشان را در این راه سرمایه گذاری می کنند.

اما آنها واقعا در چه چیزی سرمایه گذاری میکنند که چنین سود سرشاری دارد؟

وانگ دنگفنگ مدیر مالی در تیانگهانگ در مصاحبه ای می گوید:حدود 80تا90 درصد این سرمایه ها از طریق بازار اینتربانک به بانکها وام داده می شود و بقیه در سهام سرمایه گذاری می شود.

هنگامیکه بانکها  مجبورند ملزومات قانونی را رعایت کنند یا  در محصولات مدیریت ثروت به سرمایه گذاران پرداختهایی را انجام دهند(  که بخش زیادی از بانکداری سایه 5 هزار میلیارددلاری چین را تشکیل می دهد) موسساتMMF دسترسی سریع به وجه نقد را با نرخ سود بالاتری ارائه می کنند.  در نهایت بانکها  از طریق بازار اینتربانک(داخل بانکی)  سود پول سرمایه گذاران یوبائو و لیسای تانگ  را پرداخت می کنند( سرمایه گذاران MMF همچنین به طور مستقیم در WMPها سرمایه گذاری می کنند).

 این امر مشکلات زیادی برای بانک مردم چین( بانک مرکزی این کشور) ایجاد می کند.  هرچقدر POBC بیشتری وارد سیستم شود،  وامدهی پر خطر بیشترمی شود و به این ترتیب کشور به بحران بدهی نزدیکتر می شود. اما هنگامیکه بانک مرکزی از افزودن وجه نقد به سیستم  خودداری کرد( به ویژه در ژوئن و دسامبر 2013)  جریان پول متوقف شد.

 البته 737 میلیارد یوان سرمایه گذاری شده در MMFها  درمقایسه با 103 هزار میلیارد یوانی که در بانکهای چینی سپرده گذاری شده ، بسیار اندک است. اما این موسسات تنها منبع سرمایه گذاریهای مشکوک نیستند. نیکلاس بورست اقتصاددان  موسسه پترسون در حوزه اقتصاد بین الملل  در گزارش می 2013 خودخاطرنشان کرد عملکرد MMFها و WMPها بسیار شبیه فعالیت صندوقهای سرمایه گذاری مشترک در آمریکا قبل از بحران 2008 میلادی است. همانطور که بحران مالی دنیا نشان داده  خسارات کوچک به افزایش تقاضا برایMMFهای آمریکایی و بسته شدن بازارهای سرمایه گذاری کوتاه مدت منجر شد.

منبع:
http://qz.com/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1