نعمت‌زاده: ۹۶ کارگروه عجیب و غریب را منحل کردیم

وزیر صنعت با اعلام اینکه 96 کارگروه عجیب و غریب در دولت گذشته را منحل کردیم، از پیشنهاد 5 ساله شدن اعتبار کارت بازرگانی خبر داد و گفت: بیش از 30 مورد موانع جدید تولید احصا شد که برای تصمیم گیری به دولت ارائه می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده امروز در سی و دومین جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه 20 مصوبه دولت گذشته را لغو یا اصلاح کرده‌ایم، اظهار داشت: طی این مدت 96 کارگروه عجیب و غریبی که در چند سال گذشته تشکیل شده بود منحل کردیم که نخستین کارگروه ستاد معدن در استانها بود.

وی با بیان اینکه دوران پاکسازی را طی می‌کنیم، گفت: در اتاق بازرگانی نیز با توجه به اینکه شما بخش خصوصی هستید می‌توانید تغییراتی را ایجاد کنید که یکی از آنها اعتبار کارت بازرگانی است زیرا در گذشته اعتبار آن 5 ساله بود ولی در دولت گذشته به یکسال کاهش پیدا کرد بنابراین وزارت صنعت در 2 ماه گذشته پیشنهاد بازگشت اعتبار کارت بازرگانی به 5 سال را به دولت ارائه کرده است که انشاءالله این کار انجام خواهد شد.

وزیر صنعت ادامه داد: چرا باید فردی که کارت بازرگانی دارد مفاصا حساب مالیاتی و یا مفاصا حساب بیمه‌ای داشته باشد بنابراین پیشنهاد حذف آن را داده‌ایم. روند دریافت جواز تاسیس و پروانه نیز طی این مدت کاهش پیدا کرد و به طور کلی بنده معتقدم برای کارکردن جواز لازم نیست ولی برای دریافت آمار موردی این کار انجام می‌شود.

نعمت‌زاده در مورد حذف طرح شبنم اظهار داشت: حذف کامل طرح شبنم انجام شده و تنها برخی مشکلات در سیستم بانکی وجود دارد که به دنبال رفع کامل آن هستیم. همچنین لغو ممنوعیت ثبت سفارش اولویت‌های کالایی گروه 10 از دیگر اقداماتی بود که در این مدت انجام شد.

وی گفت: در ستاد تدابیر ویژه در دولت گذشته برای حساب و کتاب ارز تصمیم گرفتند و تعهد ارزی ایجاد کردند که این اقدام باعث کاهش صادرات کشور شد این موضوع نیز رفع شد.

وزیر صنعت در پایان گفت: بیش از 30 مورد دیگر نیز به عنوان موانع تولید آماده شده که به دولت ارائه خواهیم کرد.

نعمت‌زاده در ادامه جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه باید برای افزایش ظرفیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم، اظهار داشت: تجارت ایران با کشورهای همسایه در سال 2012 به میزان 5 میلیارد دلار بود که امکان افزایش آن به 10 میلیارد دلار وجود دارد ولی باید سرمایه‌گذاری و اقداماتی که در کشورهای همسایه انجام می‌دهیم مطابق استانداردهای بین‌المللی بوده و آبروی کشورمان را حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه دولت و وزارت صنعت بخشی از اقدامات را می‌تواند انجام دهد ولی کار اصلی با بخش خصوصی است، گفت: برای مثال ایران در کشور آفریقا هیچ رایزنی ندارد بنابراین لازم است ظرفیتها و بخش‌هایی که می‌توانیم در کشورهای مختلف به خصوص همسایه سرمایه‌گذاری کنیم را شناسایی و افرادی را از سوی بخش خصوصی و دولت در این کشورها مستقر کنیم.

وزیر صنعت ادامه داد: باید برای رفع موانع فعالیتهای تجاری تلاش کنیم و حتی کشورهای خارجی نیز که به ایران می‌آیند به ما اعلام می‌کنند که باید علاوه بر تحریم‌های خارجی، به فکر رفع تحریم‌های داخلی نیز باشیم به نوعی که در عرصه بین‌المللی علاوه بر رفع مشکلات بانکی در عرصه بین‌الملل، مشکلاتی بانکی که خودمان در اثر بخشنامه‌های متعدد ایجاد کرده‌ایم را برطرف کنیم.

نعمت‌زاده با اشاره به دیداری که در زمان دوران بازنشستگی خود با آقای بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی سابق داشت، خاطرنشان کرد: در این دیدار به آقای بهمنی اعلام کردم که دلیل صدور بخشنامه‌های متعدد بانک مرکزی چیست؟ چرا اصرار به ارز تک‌نرخی 1226 تومان دارید در حالی که نرخ بازار 1800 تومان است، بنابراین بنده در حال حاضر تاکید دارم که باید مشکلات بانکی در داخل و یا به نوعی تحریم‌هایی که خودمان پیش روی فعالیتهای تجاری گذاشته‌ایم را باید برطرف کنیم.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی به عنوان یک بخش موثر می‌تواند در رفع تحریم‌های داخلی نقش موثری داشته باشد زیرا دولت تنها می‌تواند بخشی از کارها را انجام دهد اما شما به عنوان بخش خصوصی می‌توانید حرف حق را در هرجایی اعلام کنید و مسئولان نیز آن را اجرا کنند.

نعمت‌زاده در ادامه با اشاره به رشد منفی 36 درصدی اشتغال صنعتی در سال گذشته اظهار داشت: طی چند سال گذشته همه رتبه‌های بین‌المللی ایران نه تنها ثابت و یا رشد نیافته است بلکه تنزل نیز داشته بنابراین نخستین قدم برای حل مشکلاتی که در گذشته رخ داده است همکاری و دست به دست هم دادن ما و شماست و کاری به این نداریم که کشور چرا به این وضعیت دچار شده است ولی نخستین قدمی که باید برداریم خروج از شرایط فعلی است.

وی خاطرنشان کرد: در همه جلساتی که داشته‌ایم در مورد چگونگی خروج از این شرایط صحبت‌های متعددی شده و بخشی از آثار آن را هم‌اکنون شاهد هستیم به نوعی که بدون هیچ ارز و یا کمکی تغییر شرایط گذشته را شروع کرده‌ایم و تغییر مصوبات دولت گذشته نیز یکی از اقدامات است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  15