چرا اجناس سبد دوم کالا تغییر کرد؟

دولت اگر از ما در نحوه انتخاب کالاها مشورت می‌خواست، در مرحله کالاهای تولید داخل را پیشنهاد می‌کردیم. اما به‌هرحال این‌ها تصمیمات یک‌طرفه‌ای است که دولت در حوزه سبد کالایی می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از اقتصادپرس، نیمه دوم اسفندماه، زمان توزیع سبد دوم کالایی است و قرار شده این سبد کالایی با تغییر نوع کالایی، مشمولان جدیدی برای دریافت آن تعریف شود. بر این اساس، به گفته یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است پنیر و تخم‌مرغ از سبد کالایی حذف و جای آنها را چای، ماکارونی و قند و شکر بگیرد؛ هر چند معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری هنوز این موضوع را تایید نکرده است. اما گفته می‌شود این موضوع به‌طور ویژه در دولت دنبال می‌شود.

قاسم‌علی حسنی، رییس اتحادیه بنکداران موادغذایی در این باره در پاسخ به این سوال که در توزیع مرحله دوم سبد کالا، چای، ماکارونی، قند و شکر جایگزین پنیر و تخم‌مرغ شده می‌شود. چرا اجناس سبد تغییر کرده است؟ اظهار داشت: هدف از توزیع سبد کالا، تامین بخشی از نیازهای هر خانواده است. این کالاها هم یکی از اقلام پرمصرف است.

وی افزود: به‌هرحال هدف این بود که بخشی از این اقلام تامین شود و اگر این روند ادامه پیدا کند، در ماه‌های بعدی کالاهای دیگری جایگزین خواهد شد. یعنی یک خانوار فقط این کالاها را مصرف نمی‌کند.

رییس اتحادیه بنکداران موادغذایی متذکر شد: حتی ممکن است با آمدن ماه مبارک رمضان، کالایی دیگری هم وارد سبد کالایی شود.

حسنی در پاسخ به این پرسش که پنیر و تخم‌مرغ بیشتر از ماکارونی مورد نیاز خانوار است، تصریح کرد: درست است، اما ما دخالتی در سیاستگذاری‌های کلان نداریم، ما فقط مجری هستیم. در رابطه با این‌که نحوه انتخاب کالاها بر چه اساسی است و چه ملاک و معیاری دارند، از ما سوالی نشده و ما هم در جریان نیستیم. وی در پاسخ به این پرسش که شما نمی‌دانید که این تغییر کالایی فکر چه کسی یا دستگاهی بوده است؟ عنوان کرد: تاکنون به ما چیزی اطلاع ندادند، اما به طور طبیعی وزارت صنعت، معدن و تجارت این کالاها را می‌دهد و این فکر برای همین حوزه باید باشد و متولی امر این وزارتخانه است.

رییس اتحادیه بنکداران موادغذایی در ادامه گفت: با توجه به جمیع جهات، من اعتقاد دارم که نواقصی در ارائه سبد کالایی وجود دارد، چون به افرادی که باید سبد کالایی تعلق بگیرد و جزو اقشار نیازمند هستند، بعضا سبد کالایی تعلق نگرفته و در مقابل به برخی از افراد با درآمد بالا سبد کالایی داده‌اند. حسنی افزود: دولت اگر از ما در نحوه انتخاب کالاها مشورت می‌خواست، در مرحله کالاهای تولید داخل را پیشنهاد می‌کردیم. ما اگر می‌خواهیم به مردم چای بدهیم، چای ایرانی می‌خواهیم بدهیم یا خارجی؟ اگر چای خارجی است، به‌طور طبیعی واردات بیشتری خواهیم داشت و ارزبری بیشتری داریم.

وی ادامه داد: در مرحله بعد، با توجه به بانک اطلاعاتی قوی‌ای که ایجاد می‌کردم، ترجیح می‌دادیم به مردم وجه نقد داده شود تا با توجه به نیاز خود نسبت به خرید کالاها اقدام کند. ماکارانی اصلا مصرف بالایی ندارد، اما به‌هرحال این‌ها تصمیمات یک‌طرفه‌ای است که دولت در حوزه سبد کالایی می‌گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

87  −  80  =