لاریجانی: اکثریت مجلس با مذاکرات موافقند

روزنامه فیگارو چاپ فرانسه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفتگو کرد.

خبرآنلاین: روزنامه فیگارو چاپ فرانسه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفتگو کرد.

پایگاه خبری انتخاب نوشت: در این مصاحبه، لاریجانی از مذاکرات اتمی حمایت می کند و می گوید که در ایران اکثریت پارلمان نیز با مذاکرات موافقند ولی آنرا بدقت زیر نظر دارند.

او می افزاید که وجود آزادی گفتار باعث انتشار نظر مخالفان مذاکره در مجلس است. ولی اطمینان می دهد که نظام همواره از حل دیپلماتیک پرونده هسته ای دفاع میکرده است.

لاریجانی در ادامه هشدار می دهد که نباید مسائل پرونده هسته ای را با مسائل دیگر مخلوط کرد. او می گوید شنیده است که آمریکائی‌ها می‌خواهند موضوع موشک‌های بالیستیک را هم در این مذاکرات بگنجانند؛ او با قطعیت می گوید چنین چیزی شدنی نیست و مذاکره را به شکست می کشاند.

بعقیده لاریجانی، مذاکره درباره پرونده هسته ای، با مذاکره درباره مناسبات میان ایران و آمریکا، یا دقیقتر- گشایش سفارت آمریکا در تهران، دو موضوع جداگانه هستند که ربطی به هم ندارند.

وی می گوید: مشکلات ما با آمریکا ریشه های عمیقی دارد. مناسبات ما گسسته شده چرا که واشنگتن با دفاع از شاه دیکتاتور به ما ظلم کرده است.

لاریجانی، معتقد است که یک توافق درباره برنامه هسته ای ایران با آمریکا، نکته مثبتی خواهد بود که در روند حل بقیه مشکلات می تواند کمک کند.

ولی برای حل مشکلات باید موانع آنرا همچون بازگرداندن پول‌هائی که در آمریکا منجمد شده اند و یا مزاحمت‌هائی که حضور نظامی آمریکا در منطقه برای ما ایجاد می کند را از سر راه برداشت.

لاریجانی، درباره همکاری احتمالی آمریکا و ایران در منطقه، تأکید می کند که در ایران، عراق به درخواست آمریکائی ها مداخله کرده و از نتایج آن که خروج آمریکا از این کشور بوده است راضی است.

وی در مورد افغانستان هم می گوید آمریکا برای مقابله با تروریسم و مواد مخدر وارد این کشور شد و ده سال پس از این دخالت، اینک قاچاق تریاک از 200 تن به هشت هزار تن رسیده و تروریسم رشد بیشتری کرده است. او می پرسد در حالیکه آمریکا می‌خواهد 9 مرکز نظامی در افغانستان نگه دارد، آیا می شود از عزیمت واقعی آمریکائی‌ها صحبت کرد؟

لاریجانی، در باره سوریه هم تأکید می کند که در آنجا هیچ راه حل نظامی متصور نیست و راه حل سیاسی هم از بستر انتخابات می گذرد.

رئیس مجلس اسلامی ایران، درباره مناسبات با فرانسه نیز می گوید: ما مشکل بزرگی با فرانسه نداریم.

او می گوید از کمک‌های فرانسه به انقلاب ایران و پذیرائی از امام خمینی راضی هستیم، گرچه بعدها فرانسه به عراق کمک کرد.

لاریجانی در عین حال اضافه می کند که از دیپلماسی اخیر فرانسه بقصد تعجیل در برقراری مناسبات اقتصادی کمی حیرت کرده است.

 او به فرانسه نصیحت می کند که برای تأمین منافعش باید کوشش بیشتری بخرج دهد. لاریجانی مناسبات قبلی اقتصادی با فرانسه را «خیلی خوب» توصیف می‌کند

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  4