استقلال بانک مرکزی؛ لازمه تحقق اقتصاد غیردستوری

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه استقلال بانک مرکزی، لازمه تحقق اقتصاد غیر‌دستوری است، گفت: سیاست‌های پولی و مالی در صورت استقلال بانک مرکزی می‌تواند در اقتصاد تاثیرگذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ابراهیم نکو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت افزود: یکی از شرایط برای رسیدن به رونق اقتصادی، فراهم‌آوردن زمینه برای اقتصاد بانک مرکزی است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت در سال‌های گذشته با وجودی که بانک مرکزی عنوان می‌کرد از استقلال لازم برخوردار است؛ اما در عمل این‌گونه نبود.

این نماینده مجلس نهم افزود: استقراض‌های بی‌رویه دولت دهم از بانک مرکزی، رشد نقدینگی و تورم در جامعه از دلایلی بودند که بر این اساس می‌توان ادعا کرد بانک مرکزی وقت از استقلال کافی برخوردار نبوده است. نکو ادامه داد: باید پذیرفت بانک مرکزی در دوران فعالیت دولت دهم اقتدار لازم را در انجام مسوولیت نداشته است و به نحوی اعتبار آن خدشه‌دار شد.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از استقلال بانک مرکزی در دولت یازدهم چیست، گفت: یکی از اهداف دولت یازدهم حفظ استقلال بانک مرکزی است؛ بنابراین دولت باید شرایطی را فراهم کند که مدیریت بانک مرکزی بتواند سیاست‌های پولی و مالی را متناسب با چارچوب و اصول قانونی به سمت جلو پیش ببرد.
نکو با تاکیدبر این نکته که باید شرایطی فراهم کرد که رئیس بانک مرکزی در راستای عملکرد خود به مجلس پاسخگو باشد، گفت: برای بهبود عملکرد بانک مرکزی باید زمینه قانونی فراهم شود که بانک مرکزی به مجلس جوابگو شود.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی با تاکید براینکه استقلال بانک مرکزی، لازمه تحقق اقتصاد غیر‌دستوری است، یادآور شد: در صورت حفظ استقلال بانک مرکزی، زمینه‌ای برای برون رفت از اقتصاد دستوری فراهم خواهد شد و این بانک می‌تواند اعتبار خود را باز یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  ⁄  4  =