تایید اینترنتی چک در برخی بانک‌ها همچنان ادامه دارد

در حالی که چندی پیش بانک مرکزی در بخش‌نامه‌ای به بانک‌ها خواستار توقف فعالیت سامانه تایید اینترنتی چک شد اما همچنان مشاهده می شود که این سامانه در برخی بانک‌ها فعال است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از  ایسنا چندی پیش مشاهده شد که برخی بانک‌ها سامانه تایید مبلغ چک را راه اندازی کرده‌اند که براساس آن فردی که اقدام به صدور چک کرده می‌توانست از پاس شدن آن جلوگیری کند.

اما با توجه به اینکه طبق ماده 14 قانون صدور چک عدم پرداخت وجه چک الزاما باید کتبی بوده و طی آن دستوردهنده باید صراحتا به بانک اعلام کند که چک صادره توسط وی مفقود شده و یا به طریق مجرمانه در تصرف دارنده فعلی ارائه کننده چک به بانک قرار گرفته است .در چنین شرایطی بنا به تبصره 2 ماده 14 قانون صدور چک ظرف مهلت یک هفته دستوردهنده باید نسبت به طرح شکایت نزد مراجع قضایی و تسلیم گواهی یاد شده به بانک اقدام کند در غیر این صورت بانک نسبت به پرداخت وجه چک از محل موجودی اقدام خواهد کرد.

این بخشنامه در حالی به بانک ها ابلاغ شده که برخی بانک ها همچنان از این سامانه استفاده می کنند و حتی در تبلیغات رسانه ملی از این امکان بانک به عنوان یک ویژگی مثبت یاد می کنند.

همچنین آمار بالای چک‌های برگشتی یکی از معضلات نظام بانکی به شمار می رود تا جایی که چندی پیش، احمد میدری، معاون رفاه وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی، از وجود 12 میلیون چک برگشتی در دستگاه قوه قضاییه کشور خبر داد و گفت: کاهش ارزش چک موجب افزایش میزان مبادلات نقدی در کشور خواهد شد و این امر مشکلاتی را در اقتصاد به وجود می‌آورد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  9