همکاری هفت بانک داخلی و خارجی در آینده نزدیک

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ورود و حضور بانک های خارجی در کشور می تواند توسعه اقتصادی برای ما بدنبال داشته باشد، بنابراین انتظار می رود از تندروی ها جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایرنا محمدرضا نعمت زاده روز یکشنبه در ششمین کنفرانس نظام تامین مالی در ایران افزود: بانک های خارجی زمانی اقدام به تامین سرمایه می کنند که رونق و کسب و کار در کشوری وجود داشته باشد. حال اگر به دنبال رونق اقتصادی و کاهش تورم هستیم باید از حضور بانک ها و سرمایه گذاری خارجی در کشور استقبال کنیم.

وی با بیان این که ما نباید مانعی برای سرمایه گذاری خارجی باشیم و این کار درست نیست، افزود: در گذشته تصور می شد اگر سرمایه گذاری خارجی وارد کشور شود، جاسوسی، بی عفتی و سایر مشکلات به همراه می آید و اگر امروز اجازه ندهیم بانک های خارجی در کشور سرمایه گذاری کنند به طور حتم این کار اشتباهی است و مشکلات اقتصادی ما برطرف نخواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: همانطور که می دانید اقتصاد ما جدا از بخش دولتی و بودجه های عمومی نیست و بودجه های عمومی بر بانک ها متکی است یعنی توسعه اقتصادی ما بانک محور است ، لیکن تامین مالی از این طریق کافی نیست و باید منابع دیگری را شناسایی و از آن بهره مند شویم.

وی تاکید کرد از آنجایی که توسعه اقتصادی ما بر مبنای بانک ها است باید تلاش کنیم موانع و مشکلات بانکی ما برطرف شود.

به گفته نعمت زاده حدود 12 میلیارد دلار تسهیلات از بانک های خارجی دریافت کرده ایم و سه چهارم فعالیت ما در زمینه گشایش و دریافت اعتبارات خارجی، توسط بانک ملت صورت گرفته است.

وی افزود: ظرف کمتر از سه سالی که در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی خدمت کردم، مبلغ پنج میلیارد دلار توسط بانک ملت گشایش اعتبار شد و خوشحال هستم این بانک با عملکرد خوب گذشته خود توانسته است گام های موثری در تامین نظام مالی کشور بردارد.

نعمت زاده تصریح کرد: در طول سال های گذشته تا به امروز با تورم روبرو بوده ایم به طوری که این نرخ به 40 درصد رسید و نرخ ارز سه برابر افزایش یافت اما متاسفانه از افزایش سرمایه بانک ها در این مدت خبری نبوده است.

وی اضافه کرد: از زمانی که دولت تدبیر و امید شروع به کار کرد، قدم های موثری در راستای افزایش بودجه 93 برداشته شد، هر چند این افزایش ناچیز بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که افزایش سرمایه بانک های دولتی و خصوصی یک ضرورت است،معتقد است در جمهوری اسلامی ایران بن بستی برای انجام کارهای جدید نداریم و همه اهل فن و فرهیخته هستند و وظیفه ما پیدا کردن راه مناسب برای توسعه اقتصادی کشور است.

وی در خصوص تامین مالی( فاینانس ) اظهار داشت: هم اکنون فایناینس از بانک های خارجی تامین می شود و از کانال بانک های داخلی به طرح های صنعتی و عمرانی ارایه می گردد اما برای در اختیار گذاشتن اعتبارات فاینانس خارجی توسط بانک های داخلی تنگ نظری هایی وجود دارد که اجرای طرح ها و پروژه ها را با مشکل مواجه می کند.

نعمت زاده اضافه کرد: اگر بانک های داخلی بخواهند موانعی را در مسیر تامین اعتبارات فاینانس پروژه ها انجام دهند، هیچ کاری در مملکت اجرایی نخواهد شد.

وی مشارکت بانک های داخلی و خارجی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بانک های داخلی می توانند برای دریافت فاینانس پنج درصدی با بانک های خارجی شریک شوند و از آنها کار یاد بگیرند، به طور قطع این اقدام در راستای انتقال دانش بانکی به کشور موثر خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تقویت بانک های دولتی و خصوصی را بسیار بااهمیت و از نکات کلیدی توسعه اقتصادی کشور دانست.

به گفته نعمت زاده در حال حاضر قرار است هفت بانک داخلی و هفت بانک خارجی همکاری هایی داشته باشند، بنابراین انتظار می رود بانک های داخلی برای رفع مشکلات اقتصادی به طور جدی این موضوع را دنبال کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  ⁄    =  92