بیانیه غربی ها درباره برنامه هسته‌ ای ایران

همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای غربی بار دیگر ایران را برای رفع بدگمانی‌ها درباره تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی تحت فشار قرار دادند. هم‌چنین آمریکا اعلام کرد این مساله می‌تواند برای موفقیت مذاکرات نهایی ایران و گروه 1+5 ضروری باشد.

خبرگزاری ایسنا: همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای غربی بار دیگر ایران را برای رفع بدگمانی‌ها درباره تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی تحت فشار قرار دادند. هم‌چنین آمریکا اعلام کرد این مساله می‌تواند برای موفقیت مذاکرات نهایی ایران و گروه 1+5 ضروری باشد.

واشنگتن و اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت خود را از تلاش‌های آژانس برای تحقیق در مورد اتهامات دیرینه مبنی بر احتمال وجود فعالیت‌های نظامی در برنامه‌های هسته‌ای ایران اعلام کردند.

ژوزف مک مانوس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی اتمی در بیانیه‌ای گفت که ضروری است که ایران به طور اساسی به تمام نگرانی‌های بین‌المللی در مورد ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور رسیدگی کند.

او ادامه داد: پاسخ‌گویی رضایت‌بخش در مورد مساله ابعاد احتمالی نظامی برنامه‌های هسته‌ای ایران برای دستیابی به راه‌حل جامع نهایی درباره فعالیت هسته‌ای ایران ضروری است.

وی هم‌چنین به خبرنگاران گفت که در راه‌حل جامع نهایی هیچ سوالی بدون پاسخ نخواهد ماند.

اتحادیه اروپا نیز که از 28 کشور تشکیل شده است، در بیانیه‌ای مشابه اعلام کرد که ما از ایران می‌خواهیم به طور کامل با آژانس درباره حل مساله ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری کند و اجازه دسترسی به آژانس برای تمامی افراد، اسناد و نیروگاه‌های مورد درخواستش را بدهد.

ایران همواره اتهامات غرب مبنی بر وجود فعالیت نظامی در برنامه‌های هسته‌ای‌اش و تلاش برای دسترسی به قابلیت ساخت سلاح‌های نظامی را رد می‌کند و تاکید دارد برنامه‌های هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز بوده و در راستای تولید انرژی برق است.

رویترز در ادامه گزارش داد تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران تکمیل‌کننده مذاکرات دیپلماتیک میان ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به منظور دستیابی به توافق نهایی برای برطرف کردن نگرانی‌ها در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران است.

هم‌اکنون نشست کارشناسان ایران و کشورهای عضو 1+5 در وین در حال برگزاری است.

این کشورها در نوامبر سال گذشته به توافق اولیه دست یافتند که براساس آن ایران در ازای کاهش برخی از تحریم‌های غرب علیه این کشور، بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به مدت شش ماه متوقف کرد.

در این راستا کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است به منظور بازدید از ایران و دیدار با مقامات ایرانی، اوایل هفته آینده به این کشور سفر کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

57  −  50  =