حرکت به سمت تنظیم قوانین بازار ارزهای مجازی

از سوی نهاد بانکی اروپا (EBA) اجرایی می شود

نهاد بانکی اروپا (EBA) قصد دارد گروهی تخصصی را برای بررسی ضرورت تنظیم قوانین نظارتی بر بازار ارزهای مجازی تشکیل دهد. این نهاد اتحادیه اروپا در ماه دسامبر درباره خطر استفاده از ارزهای مجازی برای عموم مردم هشدار داده بود. پس از این هشدار، تعدادی از نهادهای بانکی کشورهای عضو این اتحادیه نیز با پیروی از نهاد بانکی اروپا، بیانیه هایی درباره این خطرات در وب سایت خود منتشر کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از شاپرک نهاد بانکی اروپا در گزارش اخیـر خود در خصوص رونـدهای پولی و بانکی آورده است: «این سوال که آیـا برای ارزهای مجـازی می­توان مقرراتی تنظیم کرد یا نه؟ هنوز پاسخ داده نشده است و برای پاسخ دادن به این سوال ضروری است در نیمه نخست سال 2014 گروهی تخصصی شامل متخصصان رشته های مختلف شکل گیرد. یکی از وظایف این گروه شناسایی ریسک هایی است که در استفاده از ارزهای مجازی برای پرداخت متوجه مصرف کنندگان خواهد بود. تحقیقات این گروه مشخص خواهد کرد که تنظیم کننـدگان مقررات کار با ارزهای مجازی در مقابـله با پول شـویی و حفظ حقوق افرادی که سرمایه هایـشان را به این بازارمنتقل می کنند، با چه شاخص­هایی مواجه خواهند بود.»

واقعیت این است که ماهیت بی نام ارزهای مجازی زمینه مساعدی برای اقدامات غیر قانونی نظیر پول شویی فراهم می کند و وظیفه مهم این گروه، شناسایی خطرات متوجه سرمایه گذاران در هنگام استفاده از ارزهای مجازی برای سرمایه گذاری است چرا که گروه هایی از سرمایه گذاران، صندوق های قابل معامله هستند که از بیت کوین به عنوان دارایی اصلی خود استفاده می کنند. وظیفه دیگر این گروه بررسی اثرات اجتماعی استفاده از ارزهای مجازی برای پیشبرد اهداف جنایتکارانه نظیر خرید بدون نام کالاهای غیرقانونی شامل مواد مخدر و سلاح را بررسی خواهد کرد.

اقدام نهاد بانـکی اروپا متعاقب ورشکستـگی اخیر ام.تی.گاکس (MT Gax) بزرگ­ترین بازار مبـادله بیت کوین و اعلام دیروز بیت­کوین بانک صورت گرفته است. این بانک اعلام کرد پس از سرقت اینترنتی به ارزش معادل 600 هزار دلار از بیت کوین، در حال متوقف کردن عملیات خود است.

متعاقب مشکلی که برای ام.تی.گاکس رخ داد؛ دولت ژاپن اعلام کرده به زودی مقرراتی جدید را برای استفاده از بیت­کوین تدوین خواهد کرد. بنـا به اعلام منبـعی که خبـرگزاری رویتـرز از آن نقل قول کرده است، طبق پیش­نویس برنامه جدید، بانک­ها و شرکت­های مالی نخواهند توانست به عنوان بخشی از عملیات معمول خود از بیت کوین استفاده کنند و این بدان معناست که در آینده با بیت­کوین، بیشتر شبیه یک کالا نظیر طلا رفتار خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =