پیش بینی جدید مورگان استنلی از قیمت طلا/عوامل موثر بر رشد قیمت فلز زرد

امروز قیمت طلا با حدود یک درصد افزایش به بالاترین میزان در شش ماه اخیر رسیده است. یک عامل این رشد که پس از کاهش اخیر قیمت ها رخ داده تشدید تنش های سیاسی بین غرب و روسیه بر سر اوکراین است که تقاضا برای حوزه های امن سرمایه گذاری را افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از جهان سهم همزمان با آنکه روسیه بر حضور خود در شبه جزیره کریمه می افزاید، اوکراین یک رزمایش نظامی را آغاز و آمریکا روسیه را به تحریم تهدید کرده است. چند روز دیگر در 16 ماه مارس همه پرسی درباره الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه برگزار خواهد شد اما آمریکا این همه پرسی را غیرقانونی اعلام کرده است.

در سال جاری میلادی تاکنون قیمت طلا 14 درصد افزایش یافته است در حالیکه سال 2013 قیمت این فلز گرانبها 28 درصد یعنی بیشترین میزان از سال 1981 کاهش یافت. رشد قیمت طلا در حالی رخ داده که بانک مرکزی آمریکا از ماه دسامبر برنامه محدود کردن سیاست های انبساطی را آغاز کرده است. بانک مرکزی آمریکا در نشست های ماه های دسامبر و ژانویه در محموع 20 میلیارد دلار از میزان خرید اوراق قرضه دولت کاست.

پیش بینی شده در نشست چند روز دیگر این نهاد 10 میلیارد دلار دیگر از خرید این اوراق کاسته شود زیرا گزارش اخیر وزارت کار این کشور از وضعیت بازار کار در ماه فوریه نشان داده کارفرماها در بخش غیرکشاورزی بیش از انتظار اقتصاددان ها فرصت شغلی ایجاد کرده اند. جانت یلن ماه پیش اعلام کرد بانک مرکزی به برنامه محدود کردن سیاست های انبساطی ادامه خواهد داد.

اما به رغم رشد قیمت طلا در سال جاری میلادی، بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی در گزارش جدید خود پیش بینی قیمت طلا در سال جاری را به شدت کاهش داده است. تداوم برنامه محدود کردن سیاست های انبساطی بانک مرکزی آمریکا و افزایش فشارهای قانونی بر بانک های سرمایه گذاری برای کاستن از عملیات های خود در حوزه مواد خام دو عاملی است که تحلیلگران مورگان استنلی را به کاهش پیش بینی متوسط قیمت طلا در سال 2014 و 2015 وادار کرده است.

در گزارش این بانک آمده است، امسال و سال 2015 متوسط قیمت هر اونس طلا به ترتیب 1160 دلار و 1138 دلار است. این دو رقم در مقایسه با پیش بینی قبلی این بانک به ترتیب 11.6 درصد و 12.5 درصد کمتر هستند.

در حال حاضر تاثیر کاهشی اخبار مثبت هفته پیش از اقتصاد آمریکا به دلیل تشدید تنش ها در اوکراین و نگرانی از کاهش رشد اقتصاد چین خنثی شده است و شاهد رشد قیمت طلا هستیم. البته پیش بینی رشد تقاضای فیزیکی برای طلا از سوی چین نیز در بالا رفتن قیمت فلز زرد موثر بوده است. اگر به دلیل کاهش نرخ رشد اقتصاد چین تقاضای این کشور برای طلا کاهش یابد یا از تنش های سیاسی در اوکراین کاسته شود، قیمت طلا دو عامل حمایتی را از دست خواهد داد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  4