گزارش نیویورک تایمز از اخراج روسیه از گروه هشت

اما دستکم برای زمان حاضر از اعمال تحریم بر ضد بخش هایی که یکی از مقامات بلند پایه دولت اوباما آن را بخش های حیاتی اقتصاد روسیه خواند از جمله بخش های انرژی، بانکی، مالی و تسلیحاتی این کشور خودداری کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،واحد مرکزی خبر نوشت:روزنامه نیویورک تایمز نوشت هفت کشور عضو گروه هشت بر ضد روسیه متحد شدند.

این روزنامه آمریکایی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم آلیسون اسمیل و مایکل شیر نوشت آمریکا و نزدیک ترین متحدانش روز دوشنبه برای تنبیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به علت الحاق شبه جزیره کریمه به این کشور، روسیه را از گروه دموکراسی های صنعتی هشت اخراج و تهدید کردند در صورتی که پوتین به تهاجم خود بر ضد اوکراین ادامه دهد، تحریم های خود را شدید تر خواهند کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و سران کشورهای کانادا، ژاپن و چهار اقتصاد قدرتمند اروپایی جهان در اولین جلسه خود پس از آغاز بحران کریمه گرد هم آمدند. آنها در حاشیه این اجلاس که موضوع آن امنیت هسته ای است از یک جلسه دو ساعته در پشت درهای بسته برای متحد شدن بر ضد مسکو استفاده کردند.

اما دستکم برای زمان حاضر از اعمال تحریم بر ضد بخش هایی که یکی از مقامات بلند پایه دولت اوباما آن را بخش های حیاتی اقتصاد روسیه خواند از جمله بخش های انرژی، بانکی، مالی و تسلیحاتی این کشور خودداری کردند.

این کشورها در بیانیه مشترکی به نام بیانیه لاهه اعلام کردند فقط پیشروی پوتین برای مثال اعزام نیروهایش به سمت اوکراین موجب اعمال مجازات های سخت تر بر ضد روسیه خواهد شد.

برخی از منتقدان دولت اوباما گفتند اخراج روسیه از گروه هشت که بیشتر جنبه سمبلیک دارد نشان دهنده نبود وجود عزم راسخ در میان اعضای این گروه برای برداشتن گام های سخت تر بر ضد تلاش های پوتین برای الحاق اوکراین به روسیه است.

نویسنده مقاله افزود اما در مقایسه با اولین روزهای بحران کریمه، این اقدام نشان دهنده عزم راسخ کشورهای غربی است زیرا آلمان و برخی از متحدانش در آن زمان معتقد بودند اخراج روسیه از گروه کشورهای صنعتی هشت زود است.

روسیه از سال 1998 تاکنون عضو این گروه بوده است و این به معنای همکاری شرق و غرب بود اما اخراج آن از این گروه نشانه رقابت به سبک جنگ سرد است.

هفت کشور عضو گروه هشت با اعلام این که نشست این گروه را که قرار بود در شهر سوچی روسیه برگزار شود تحریم خواهند کرد گفتند به جای تشکیل جلسه در سوچی در ماه ژوئن در بروکسل که مقر ناتو و اتحادیه اروپا است گرد هم می آیند.

پس از فروپاشی شوروی سابق در سال 1991، روسیه برای عضویت در این گروه متشکل از اقتصادهای بزرگ جهانی به شدت تلاش کرد و بالاخره در سال 1998 به این گروه پیوست. گرچه پوتین به تهدید لغو اجلاس گروه هشت در شهر سوچی در این ماه اعتنایی نکرد، اما این مسئله برای کرملین که به دنبال کسب اعتبار است ضربه سختی است.

در همین زمینه، دولت اوباما از این که غرب در تحت فشار گذاشتن روسیه متحد شده است ابراز رضایت کرد.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به همراه وزیر امور خارجه اش که از زمان آغاز این بحران با پوتین و دیگر مقامات روسی بیشترین تماس را داشتند، در این جلسه با وجودی که برای اقتصاد آلمان خطرناک بود، به صراحت با اقدامات پوتین مخالفت کردند.

حمایت آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا و قدیمی ترین دوست روسیه است برای اعمال تحریم های بیشتر بر ضد این کشور در صورت لزوم بسیار مهم تلقی می شود.

در پایان این مقاله آمده است قدرت های اروپایی که برای تامین گاز طبیعی مورد نیاز خود به شدت به روسیه وابسته هستند اعلام کردند برای کاهش این وابستگی به دنبال استراتژی دیگری خواهند بود، اما یافتن یک تامین کننده دیگر سوخت احتمالا ماه ها یا سال ها به طول می انجامد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  −    =  63