بیت‌کوین، ارزی فراتر از حاکمیت‌ها

بیت‌کوین خوب،بد، زشت;

تراکنش‌ها با ارسال بیت‌کوین‌ها از یک کیف پول به کلید منحصربه‌فرد کیف پول دیگر طی روندی رمزگذاری شده که توسط کامپیوترها در شبکه بیت‌کوین تایید می‌شود انجام می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از دنیای اقتصاد جذاب‌ترین جنبه بیت‌کوین – و خطرناک‌ترین جنبه آن برای سفته بازها – این است که تکنولوژی در حال پیشرفت است و بیت‌کوین نخستین ارز دیجیتال است و بعد از آن شاهد ظهور ارزهای دیجیتال دیگر خواهیم بود.

با آنکه بیت‌کوین خالی از اشکال نیست، اما یک ارز دیجیتال با ثبات می‌تواند خریدهای آنلاین را تسهیل کند و نیز جایگزینی برای کارمزد انتقال پول وسترن یونیون باشد.

به این ترتیب می‌توان گفت رفع نقایص بیت‌کوین و تدوین مقررات برای آن بر سودمندی این ارز دیجیتال خواهد افزود و بخشی از نیازهای موجود در حوزه پرداخت‌های آنلاین را پاسخ  خواهد داد.

پس از آنکه شما بیت‌کوین خود را خریدید، کار زیادی با آن نمی‌توانید انجام دهید.

هنگامی‌که خریداران جدید برای اولین بار به مونت‌گاکس می‌روند تا بیت‌کوین بخرند، متوجه نمودار افزایشی قیمت آن می‌شوند و وسوسه می‌شوند وارد این دنیای پرنوسان سفته‌بازی بیت‌کوین شوند.

علاقه اولیه به بیت‌کوین عموما از سوی کسانی مشاهده شده که از قواعد و نظارت‌ها فرار می‌کردند و مایل بودند پول و قدرت پردازشگری کامپیوتر خود را در یک سیستم غیرمتمرکز و خود محدودکننده ارزی سرمایه‌گذاری کنند.

عامل مطرح شدن بیت‌کوین در اذهان عمومی گزارشی بود که در سنای آمریکا مطرح و باعث شد قیمت بیت‌کوین در 16 نوامبر سال پیش به 750 دلار برسد.

جذابیت حاصل از عاری بودن بیت‌کوین از قوانین و مقررات که پذیرندگان اولیه آن را جذب خود کرد سبب شد این ارز از یک ویژگی ذاتی و اجتناب‌ناپذیر هر ارز دیگر؛ یعنی استفاده فراگیر  عاری شود.

بیت‌کوین، ارزی فراتر از حاکمیت‌ها

    بیت‌کوین به شبکه‌ای از کامپیوترها وابسته است که مسائل پیچیده ریاضی را به‌عنوان بخشی از روندی که سابقه جزئیات هر تراکنش بیت‌کوین را تایید و برای همیشه ثبت می‌کند حل می‌شود.

به این ترتیب تراکنش‌های افراد با بیت‌کوین خصوصی باقی می‌ماند و آنها می‌توانند بدون آنکه به سادگی آشکار شود به خرید و فروش هر چیز بپردازند.
    طی سال 2013 قیمت واحد بیت‌کوین 6.000 درصد افزایش یافت و به همین دلیل کارآفرین‌ها، سرمایه‌گذاران دیگر فعالان حوزه‌های پول به سمت بازار این ارز دیجیتال هجوم آوردند؛ اما بیت‌کوین ابزاری پراستفاده نیست.

برای مثال، اگر شما یک گوشی هوشمند داشته باشید استفاده از بیت‌کوین راحت‌تر از استفاده از کارت اعتباری است و کسب‌و‌کارها برای پذیرش پرداخت با بیت‌کوین نیازی به داشتن حساب کسب‌و‌کار ندارند.

تازه‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد در هر روز 63 هزار تراکنش بیت‌کوین در جهان صورت می‌گیرد درحالی‌که تراکنش‌های مستر کارت و ویزا ده‌ها هزار عدد در ثانیه است.

در حقیقت بیت‌کوین یک تکنولوژی انقلاب گونه است که با ارائه خدمات بانکی به افراد فقیر در بازارهای نوظهور، جایی که تعداد بانک‌ها کم است یا اصلا وجود ندارد به این افراد امکان انجام فعالیت‌های مالی می‌دهد.

امروزه بیت‌کوین در آغاز ورود به فاز سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دیگر نهادهای مالی، سرمایه‌گذاری در آن را آغاز کرده‌اند اما این تکنولوژی هنوز برای مصرف‌کنندگان آماده نیست

اما افزایش توجه نهادهای نظارتی و نگرانی دراین باره که بیت‌کوین بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد، در برابر تقلب آسیب‌پذیر خواهد بود سبب کاهش قیمت آن شده است.

تراکنش‌ها با ارسال بیت‌کوین‌ها از یک کیف پول به کلید منحصربه‌فرد کیف پول دیگر طی روندی رمزگذاری شده که توسط کامپیوترها در شبکه بیت‌کوین تایید  می‌شود انجام می‌گیرد.

سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که کامپیوترهایی که کار تایید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند گاه به گاه با ایجاد بیت‌کوین‌های جدید، از روندی که استخراج بیت‌کوین نامیده می‌شود، پاداش می‌گیرند.

افزایش ارزش این ارز مجاری بازاری برای کامپیوترها و چیپ‌هایی که به‌طور خاص برای محاسبات رمزگذاری شده مورد استفاده در بیت‌کوین طراحی شده‌اند بازار پدید آورده است.

بسیاری از طرفداران بیت‌کوین هنوز هم امیدوار هستند یک سیستم ارزی دیجیتال به‌وجود آید که از دخالت یا کنترل دولت رها باشد.

دولت ژاپن در برابر ورشکستگی بیت کوین مسوولیتی ندارد

پس از فروپاشی بورس مونت گاکس ژاپن، دولت ژاپن به شفاف‌سازی موضع خود در قبال بیت‌کوین پرداخت.

بنا به اعلام وال استریت ژورنال، دولت ژاپن بیت‌کوین را یک ارز قلمداد نمی‌کند

از آنجا که بیت‌کوین در ژاپن یک ابزار مالی نیست، یک کالا محسوب می‌شود و شبیه هر کالای دیگر مشمول مالیات فروش است.

با تصمیم جدید دولت ژاپن اگر بورس بیت‌کوین دچار ورشکستگی شود، دولت مسوولیتی ندارد.

اکنون هر کس در ژاپن می‌تواند یک شرکت مبادله بیت‌کوین تاسیس کند البته دولت قصد دارد به بررسی‌های خود درباره بیت‌کوین ادامه دهد.

در آلمان مقامات پولی موضعی متفاوت اتخاذ کرده‌اند؛ یعنی بیت‌کوین را پول خصوصی قلمداد می‌کنند؛ اما تراکنش‌های مبتنی بر بیت‌کوین تابع مقررات مالیات بر فروش است

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =