نظارت بر خرید و فروش سکه و ارز روی قایق کارت شناسایی

بخشنامه بانک مرکزی ابلاغ شد

بر مبنای بخشنامه جدید بانک مرکزی با دریافت کارت شناسایی از خریدار، به صورت انتخاب تصادفی، با مشتریانی که شماره ملی آنها در دفاتر صرافان ثبت شده تماس گرفته می‌شود و از آنها برای نمونه درباره علت خریداری تعداد بالای سکه و میزان ارز سوال پرسیده می‌شود تا از سوء استفاده‌های احتمالی ممانعت به عمل آید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این تصمیمی است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی اتخاذ کرده‌اند تا بر اساس آن سکه و ارز به دست مشتریان واقعی برسد.

 بر مبنای این بخشنامه جدید با دریافت کارت شناسایی از خریدار، به صورت انتخاب تصادفی، با مشتریانی که شماره ملی آنها در دفاتر صرافان ثبت شده تماس گرفته می‌شود و از آنها برای نمونه درباره علت خریداری تعداد بالای سکه و میزان ارز سوال پرسیده می‌شود تا از سوء استفاده‌های احتمالی ممانعت به عمل آید. همچنین از خریداران در مورد قیمت دلار و سکه خریداری شده توسط آنها نیز سوال پرسیده خواهد شد تا مشخص شود صراف در این میان مرتکب تخلف شده است یا خیر.

این روش‌ها جواب نمی‌دهد!

اما در این میان برخی کارشناسان اقتصادی چنین تصمیمی را ناصحیح می‌دانند و بر این باورند که روش درست نظارت بر بازارهای ارز و سکه تزریق به موقع است و بازار سالم با روند عرضه و تقاضا قیمت‌های واقعی خود را پیدا می‌کند.

 این گروه از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که در صورت اجرایی شدن این بخشنامه، امکان افزایش قیمت وجود دارد و حتی اگر این اتفاق نیفتد، بازار دوم و مخفی شکل می‌گیرد.

به باور این گروه این امکان وجود دارد که صرافان در حجم‌های بالا برای مبادلات سکه و ارز، به عنوان واسطه عمل کنند و برای جلوگیری از ثبت معاملات، بازار دوم و زیرزمینی را تشکیل دهند.

از طرفی به عقیده این گروه این روش‌ها پیش از این امتحان شده و جواب مناسبی از آن دریافت نشده است. تاثیر چنین تصمیم‌هایی بر بازارهای ارز و سکه نقدی، آتی سکه را نیز از خود متاثر می‌سازد و این در شرایطی است که نوسانات بازار آتی، معمولا با شدت بیشتری به نسبت بازارهای نقدی صورت می‌گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

83  +    =  84