درخواست پیگیری حقابه ایران از رودخانه هیرمند

در جریان سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان، مسئولان محلی آبی این استان از وزیر نیرو درخواست کردند تا حقابه ایران از رودخانه هیرمند را پیگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر، حمید چیت‌چیان در راس هیئتی از مدیران وزارت نیرو از طرح‌ها و پروژه‌های آبی استان سیستان و بلوچستان بازدید کرد. در جریان سفر رئیس‌ جمهوری وزیر نیرو از طرح های آبی سد انحرافی سیستان، ورودی آب رودخانه هیرمند به سیستان و مخازن چاه نیمه بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در جریان این بازدید گفت: سد سیستان بر روی رودخانه هیرمند احداث شده و هدف از ساخت آن کنترل آب هیرمند و انحراف آب بر روی شبکه‌های پیشرفته آبیاری است.

احمد عاقبت‌ بخیر تصریح کرد: رودخانه سیستان تنها شریان حیاتی دشت سیستان است که از کوه‌های هندوکش در افغانستان سرچشمه گرفته و پس از مسافت حدود یکهزار و 500 کیلومتر در این محل وارد خاک ایران می‌شود.

وی افزود: به دلیل نداشتن سفره‌های آب زیر زمینی در دشت سیستان، آب شرب و کشاورزی منطقه وابسته به جریان‌های هیرمند است که در طی 16 سال اخیر و کمبود جریان‌های آب هیرمند، مشکلات زیادی برای منطقه به وجود آمده است.

عاقبت بخیر از وزیر نیرو درخواست کرد با پیگیری حقابه هیرمند از کشور همسایه، مشکلات منطقه برطرف شود. براساس این گزارش، مخازن چاه نیمه‌ها به منظور کنترل و ذخیره بخشی از سیلاب‌های هیرمند احداث شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

45  ⁄    =  5