ترکیه مجبور به صادرات نفت عراق است

دولت ترکیه اعلام کرده است که این کشور در صورت عدم توافق دولت عراق با منطقه مستقل کردستان در ارتباط با مسائل مربوط به نفت، مجبور به شروع صادرات نفت ذخیره‌شده کردستان از بندر سیهان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از افکارنیوز، «تانر ییلدیز»- وزیر انرژی ترکیه – گفته است که ظرفیت ذخائر نفتی موجود در بندر سیهان در این کشور تقریبا تکمیل شده و این کشور در صورتی که این ذخائر را صادر نکند، قادر به دریافت نفت خام بیشتر از میادین نفتی شمال عراق نخواهد بود.

ییلدیز گفته است: ترکیه به زودی باید نفت موجود در بندر سیهان را که از عراق وارد این کشور شده، صادر کند.

ترکیه از دسامبر سال گذشته و از طریق یک خط لوله‌ی جدید از شمال عراق، شروع به واردات نفت خام کرده که این واردات از منطقه مستقل کردستان صورت گرفته و با مخالفت شدید دولت بغداد همراه شده است.

دولت بغداد کردستان را تهدید کرده است که در صورت صادرات نفت کردستان از طریق ترکیه بدون تایید دولت عراق، سهم این منطقه از بودجه کشور را متوقف خواهد کرد.

از چهار ماه گذشته آنکارا در تلاش است تا هرگونه اختلاف در این زمینه را میان این دو منطقه و از طریق انجام مذاکراتی، حل‌وفصل کند.

ترکیه هم‌چنین به دو طرف اطمینان خاطر داده است که در صورت عدم توافق دوطرف حتی یک بشکه نفت خام هم از این منطقه صادر نخواهد شد.

اما این مذاکرات تاکنون هیچ‌گونه نتیجه‌ای را در پی نداشته و کردستان عراق و دولت بغداد هم چنان بر سر سهم هر یک از طرفین از درآمد نفتی درگیر هستند.

از سوی دیگر تایز ییلدیز اعلام کرده است که آنکارا و مسکو بر سر موضوع افزایش صادرات گاز روسیه به ترکیه از 16به 19 میلیارد فوت مکعب در هر سال و از طریق خط لوله «بلواستریم» توافق کرده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  4