معرفی پست‌بانک در نشریه مؤسسه جهانی بانک‌های پس‌انداز

گزارش جامعی از پست بانک ایران درخصوص تأسیس و توسعه آن، دفاترخدمات بانکی روستایی و شهری، بانکداری لحظه‌ای (online)، کارت‌ها و همچنین برنامه آتی این بانک تحت عنوان پست بانک ایران؛ عضو مؤسسه جهانی بانک‌های پس‌انداز از سال 1999 در نشریه شماره مارس 2014 NES & views وابسته به مؤسسه جهانی بانک‌های پس ‌انداز(WSBI) که توسط اداره‌کل روابط بین الملل تهیه شده درج گردیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،گزارش جامعی از پست بانک ایران درخصوص تأسیس و توسعه آن، دفاترخدمات بانکی روستایی و شهری، بانکداری لحظه‌ای (online)، کارت‌ها و همچنین برنامه آتی این بانک تحت عنوان " پست بانک ایران؛ عضو مؤسسه جهانی بانک‌های پس‌انداز از سال 1999" در نشریه شماره مارس 2014 NES & views وابسته به مؤسسه جهانی بانک‌های پس ‌انداز(WSBI) که توسط اداره‌کل روابط بین الملل تهیه شده درج گردیده است.

پست بانک ایران؛ عضو مؤسسه جهانی بانک های پس‌انداز از سال 1999
تأسیس و توسعه
ضرورت ارائهی خدمات بانکی در سطح کشور به ویژه شهرهای توسعه نیافته و روستاهای دورافتاده و محروم، سبب شد تا مجلس شورای اسلامی به موجب مصوبه مورخ 21 شهریور سال 1374 تأسیس پستبانک ایران را به عنوان یک نهاد مجزا مورد تأیید قرار دهد. پست بانک ایران زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی ج. ا. ایران فعالیت خود را از اول دیماه سال 1375 به طور رسمی آغاز کرده است. این بانک به عنوان یکی از ارگان های اساسی، نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات پولی و بانکی شامل انواع سپرده ها، چک بانکی، خرید و فروش اوراق ، اعطای انواع تسهیلات در قالب عقود اسلامی، تامین مالی، فعالیت های ارزی، پرداخت حقوق و غیره داراست.
دفاترخدمات بانکی روستایی و شهری
در راستای سیاست های کلی دولت در برنامه چهارم توسعه اقتصادی واجتماعی (از سال 1384-1388)، جمهوری اسلامی ایران به سوی ارائه خدمات ضروری از جمله بانکی و مالی در مناطق روستایی گام برداشت. به منظور توسعه امکانات ارتباطی در مناطق روستایی و نیز دستیابی به اینترنت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به راه اندازی 10000 دفاتر خدمات ارتباطی روستایی نمود. پست بانک نیز به عنوان زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق این دفاتر، خدمات بانکی را در مناطق دورافتاده و محروم ارائه نموده است. همگام با افزایش شمار دفاتر، کیفیت خدمات پست بانک نیز از طریق نصب و راه اندازی سیستم بانکی یکپارچه و آنلاین افزایش یافته است. پست بانک قصد دارد تا کلیه دفاتر روستایی را با دستگاه های خودپرداز، کارتخوان و پایانه شعب جهت ارائه خدمات بانکی شبانه روزی مجهز نموده و همچنین بانکداری اینترنتی، بانکداری از طریق تلفن همراه، و پرداخت از طریق تلفن همراه را در مناطق روستایی به کار گیرد.
بانکداری لحظه‌ای (online) و کارت‌ها
به منظور ارائه خدمات بهتر به مشتریان، پست بانک کانال های ارائه این خدمات را بروز رسانی کرده است. بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای در حوزه جنبش نرم افزاری، تولید نرم افزار جامع بانکی (سیستم یکپارچه) در اردیبهشت سال 1386 پیشنهاد گردید. با هدف ارائه خدمات لحظه ای (آنلاین)، این فرآیند با همراهی یک تیم حرفه ای از کارشناسان برای راه اندازی سیستم یکپارچه فراز آغاز به کار کرد و برای نخستین بار نرم افزار تولید شده به عنوان یک نرم افزار تحت شبکه بومی توسط کارشناسان پست بانک ایران به کار گرفته شد. نرم افزار سیمیا نیز به عنوان شبکه ترکیبی آنلاین با داشتن 20000 نقطه تماس که 14000 آن از طریق بخش خصوصی راه اندازی شده بود جهت ارائه خدمات بانکی در مناطق شهری و روستایی استفاده می شود.
ارائه خدمات بانکی اینترنتی ایمن شامل بکارگیری کارت های بانکی، نقل و انتقال وجوه و پرداخت قبوض می شود که توسط تلفن همراه انجام می گیرد. همچنین در پست بانک، کارت های نوین بانکی مانند کارت هدیه استفاده می شود که در آن مبلغ معینی بر اساس درخواست مشتری جهت خرید شارژ می شود. کارت های خانواده نیز برای حداکثر سه نفر از اعضای خانواده چاپ می شوند که با آن ها می توانند سقف معینی از وجه را برداشت نمود.
برنامه آتی
پست بانک ایران با داشتن گسترده ترین شبکه بانکی کشور (14000 دفتر ) خدمات نوین بانکی را به مشتریان ارئه می دهد. بر اساس برنامه های عملیاتی بانک مقرر گردیده تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (94-90) تعداد 6000 دفتر روستایی (هر سال 1200 دفتر) ایجاد و راهاندازی گردد که با در نظر گرفتن 4000 دفتر خدمات بانکی شهری با خدمات متنوع و نوین بانکی، در سال 2015، پست بانک در 20000 شعبه و دفتر ارائه انواع خدمات بانکی را خواهد داشت.
افشین غلامی – کارشناس اداره کل روابط بین الملل

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  ⁄    =  7