جریمه ۳ میلیارد دلاری بانک فرانسوی برای نقض تحریم‌های آمریکایی

بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس سرگرم مذاکره با مقامات آمریکایی برای پرداخت بیش از سه میلیارد دلار جریمه به منظور فیصله دادن به اتهامات مربوط به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سودان و کشورهای دیگر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا این بانک ماه گذشته هشدار داده بود علاوه بر 1.1 میلیارد دلار بر سر این موضوع با جریمه روبرو خواهد بود اما مبلغ مشخصی را عنوان نکرده بود.

 

تحقیقات در مورد این بانک از سوی وزارت دادگستری آمریکا، وزارت خزانه داری، دفتر دادستان منهتن و دپارتمان خدمات مالی نیویورک انجام می‌شود.

 

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از منابع آگاه، دادستان‌های آمریکایی در بخشی از توافق با بی ان پی پاریباس، به دنبال این هستند تا این بانک اتهامات جنایی را به گردن بگیرد.

 

وزارت دادگستری آمریکا با انتقاداتی مبنی بر سهل انگاری در مجازات شرکت‌های مالی متهم به نقض مقررات این کشور روبرو شده است.

 

دادستان کل آمریکا هفته گذشته گفته بود دپارتمانش سرگرم همکاری با رگولاتورها برای بررسی تبعات احتمالی ناشی از مجازات موسسات مالی است.

 

ژان لوران بونافه، مدیرعامل "بی ان پی پاریباس" و وکلایش هفته گذشته با مقامات دپارتمان خدمات مالی نیویورک دیدار کرده و خواستار ارفاق شده بودند. به گفته منابع آگاه، این رگولاتور در صورت اعمال مجازات‌های شدید دیگر در توافق نهایی با بی ان پی پاریباس، مجوز این بانک را لغو نخواهد کرد.

 

مقامات آمریکایی بانک‌های خارجی متعددی را هدف تحقیقات قرار داده و آنها را متهم به نقض تحریم‌های ضد ایران و کشورهای دیگر کرده و مدعی شده‌اند این بانک‌ها با نهادهای مرتبط با کشورهای تحریم شده مبادلات داشته‌اند یا به آنها برای استفاده از سیستم مالی آمریکا کمک کرده‌اند.

 

پیش از این بانک استاندارد چارترد در سال 2012 برای فیصله دادن به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران، سودان، میانمار و لیبی ناچار شد 327 میلیون دلار جریمه بپردازد. این بانک از سوی رگولاتور بانک نیویورک بر سر تحریم‌های ایران به پرداخت 340 میلیون دلار جریمه جداگانه دیگری محکوم شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  3