اخذکارمزد مانده گیری درکلیه ابزارهاي پذيرش از ۲۰ خرداد/ استفاده از ابزار قیمت برای مدیریت موثر پرداخت

در راستای کاهش حجم ترافیکی شاپرک موجوی گرفتن از خودپرداز الزامی شد

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی از تاريخ 20 خرداد ماه سال جاری به منظور کاهش ترافيک غير ضروري، ارتقاء و پايداري شبکه و نيز کاستن از هزينه هاي غير ضروري بانک ها، کارمزد خدمت مانده گيري مطابق با ساختار کارمزد شتابي دستگاه هاي خودپرداز محاسبه و در کليه ابزارهاي پذيرش از مشتري اخذ گردد./راساس آمار تراکنش هاي ثبت شده در مرکز شاپرک در سه ماهه پاياني سال گذشته تعداد 1.673.571.982 تراکنش در سه نوع خريد، مانده گيري، خريد شارژ و پرداخت قبض ثبت شده است که مانده‌گيري، بخش قابل توجهي برابر 458.344.504 تراکنش مانده گيري معادل حدود 27.4 درصد از اين تراکنش ها را شامل مي شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی از تاريخ 20 خرداد ماه سال جاری به منظور کاهش ترافيک غير ضروري، ارتقاء و پايداري شبکه و نيز کاستن از هزينه هاي غير ضروري بانک ها، کارمزد خدمت مانده گيري مطابق با ساختار کارمزد شتابي دستگاه هاي خودپرداز محاسبه و در کليه ابزارهاي پذيرش از مشتري اخذ گردد.بانک مرکزي با ابلاغ درستورالعملی از  بانک هاي کشور خواست تا جهت کاهش بار ترافیکی غیر ضرور سامانه های شتاب و شاپرک از 20 خرداد سال جاري کارمزد خدمت مانده گيري از دستگاه هاي خودپرداز از کارت‌هاي خودشان دريافت مي کنند.

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌اي خطاب از  بانک‌ها خواست تا در راستای کاهش ترافیک غیر ضروری سامانه های پرداخت از 20 خرداد ماه بابت مانده گيري دستگاه‌هاي خودپرداز شتاب از مشتريانشان کارمزد دریافت کنند.

در اين بخشنامه که به امضای داوود محمد بيگي و اعظم السادات آقايي پور از اداره نظام هاي پرداخت رسیده آمده است: "براساس آمار تراکنش هاي ثبت شده در مرکز شاپرک در سه ماهه پاياني سال گذشته تعداد 1.673.571.982 تراکنش در سه نوع خريد، مانده گيري، خريد شارژ و پرداخت قبض ثبت شده است که مانده‌گيري، بخش قابل توجهي برابر 458.344.504 تراکنش مانده گيري معادل حدود 27.4 درصد از اين تراکنش ها را شامل مي شود.

 اين حجم از تراکنش هاي غير ضروري مانند مانده گيري موجبات افزايش ترافيک و کندي در سامانه را مخصوصا در روزهاي پر تراکم سال فراهم آورده است که علاوه بر نارضايتي مشتريان شبکه بانکي، باعث اعتراض بانک ها نيز بوده است".

همچنين در بند ديگري آمده است که "لذا، براساس مصوبه يکصد و هجدهمين جلسه پولي و بانکي مورخ 24 اسفند سال گذشته مقرر شد، از تاريخ 20 خرداد ماه سال جاری به منظور کاهش ترافيک غير ضروري، ارتقاء و پايداري شبکه و نيز کاستن از هزينه هاي غير ضروري بانک ها، کارمزد خدمت مانده گيري مطابق با ساختار کارمزد شتابي دستگاه هاي خودپرداز محاسبه و در کليه ابزارهاي پذيرش از مشتري اخذ گردد.

استفاده از ابزار قیمت برای ایجاد تعادل

بنابراین ابلاغیه کلیه مانده گیری ها از طریق پایانه فروشگاهی، و موبایل که به هر طریقی از کانال سامانه های ملی شاپرک می گذرد مشمول کارمزد خواهدشد.

بر اساس ساختار کارمزد، تا کنون بابت تراکنش های شتابی در شبکه خودپرداز هر دارنده کارت مبلغ 100 تومان پرداخت می کرد. اکنون این ساختار برای کلیه کانالهای پذیرش کارت اعم از پایانه  فروش و موبایل نیر مصداق پیدا می کند.

این اقدام بانک مرکزی که با استفاده از ابزار قیمت تلاش کرده تا نظام پرداخت تسهیل شود شاید تا کنون سابقه نداشته است. اما ایا استفاده از این روش برای کاهش بار ترافیکی موثر خواهد بود؟

با توجه به رقم صد تومان نیز که چندان رقم بالایی نیست نیز به نظر می رسد این ابزار  تاثیر مورد انتظار را نداشته باشد ولی در عین حال به نظر می رسد که تا حد زیادی از درخواست های  موجودی را متوقف کند.

بر

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1