جزئیات تغییر تعرفه‌های موبایل و تعجب مشترکان از قبوض جدید

هنوز مدت زیادی از تغییر تعرفه‌های اپراتور اول نگذشته که با صدور اولین دوره قبض‌های موبایل در سال جدید، بسیاری از مشترکان از مبالغ قبض‌های خود متعجب شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا اولین سری از قبض‌های همراه اول در سال جدید این روزها به دست مشترکان می‌رسد و در این میان برخی از بالا رفتن یکباره رقم قبض‌های خود متعجب هستند.

 

وزیر ارتباطات از نخستین روزهای ورود خود به وزارت ارتباطات این گونه اعلام کرده بود که سیاست دولت جدید این است که مردم فشاری بابت افزایش هزینه‌ها متحمل نشوند. به همین دلیل هم مدتی محمود واعظی با افزایش تعرفه‌های مخابراتی مخالفت جدی کرده و در نهایت جلوی اجرای آنها را در برهه‌ای گرفت اما با این حال پس از گذشت چند ماه در آخرین روز کاری سال گذشته، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی که رئیس آن از معاونان وزیر ارتباطات است اخباری مبنی بر لزوم ایجاد تغییر در تعرفه‌های تلفن ثابت و همراه اول منتشر کرد.

 

 

از همان زمان این خبر با عکس‌العمل رسانه‌ها و انتقاد از بالا رفتن هزینه‌های ارتباطی همراه شد اما همواره این نکته اعلام شد که این تغییرات در راستای شفاف سازی صورت گرفته و هزینه چندانی به کاربران تحمیل نخواهد کرد. حال کمتر از 40 روز گذشته و قبض‌های تلفن همراه به دست مشترکان رسیده و گلایه‌های برخی از آنها را به دنبال داشته است.

 

بر اساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌های تلفن همراه کشور برای مشترکان اپراتور اول این گونه دستخوش تغییر شد که هزینه‌های مربوط به جابجایی بین شهری از آنها حذف و تعرفه هر دقیقه مکالمه با درصدی افزایش مواجه شود.

 

 

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه پایه یکنواخت یک دقیقه مکالمه تلفن‌همراه سیم‌کارت دائمی برای اپراتورهای تلفن‌همراه برای تماس‌های درون شبکه‌ای را مستقل از مسافت 499 ریال تعیین کرده که بر اساس پروانه‌های صادره، اپراتورها می‌توانند در شرایط رقابتی تعرفه‌های مذکور را تا حداکثر 20 درصد بالاتر اعمال کنند که سقف این تعرفه برابر 599 ریال خواهد بود و این مبلغ برای سیم‌کارت‌های اعتباری می‌تواند حداکثر 50 درصد بالاتر باشد.

 

 

تعرفه ها چه فرقی کرد؟!

 

پس از مدتی نیز در روز 31 فروردین ماه و همزمان با مجمع سالانه همراه اول، این گونه اعلام شد که از ساعت 24 همان روز تعرفه های جدید موبایلی اجرایی خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار نیز در این زمینه اظهار کرد: پیش از نوروز سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قانونی وضع کرد که براساس آن تعرفه‌ها از صورت پالسی به حالت دقیقه‌ای تغییر کند بر همین اساس سقف تعرفه‌ی در نظر گرفته شده برای هر دقیقه مکالمه با خط همراه اول دائم 599 ریال اعلام شد که پیش از این سقف این مبلغ 617 ریال بود.

 

وحید صدوقی همچنین گفت: پیش از این برای سیم‌کارت‌های اعتباری این‌گونه بود که در تماس سیم‌کارت‌های اعتباری با سیم‌کارت‌های همراه اول همان شهر 670 ریال و در تماس با سایر استان‌های 1113 ریال هزینه در نظر گرفته می‌شد که در کنار این هزینه مبلغ مکالمه دو پالس نیز به عنوان جابه‌جایی به این رقم اضافه می‌شد، اما اکنون قرار بر آن شده که تعرفه‌های این بخش به‌طور کلی 670 ریال در نظر گرفته شود و در تمام موارد هزینه‌ی هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت اعتباری همراه اول 67 تومان باشد.

 

صدوقی به تعرفه‌های سیم‌کارت‌های دائمی اپراتور اول اشاره کرد و افزود: پیش از این نرخ موثر ما در زمینه سیم کارت های دائمی 537 ریال بود که اکنون این رقم به 570 ریال رسیده وبه عبارت دیگر شش درصد افزایش داشته است.

 

او در عین حال عنوان کرد: نرخ موثر ما در سیم کارتهای اعتباری نیز 731 ریال بود که اکنون این رقم حدود 9 درصد و هزینه‌ی تماس‌های بین‌شهری حدود 41 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

وی هم‌چنین یادآور شد: از این پس هزینه‌ی هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول با سیم‌کارت دائمی و اعتباری همراه اول و تلفن ثابت 57 تومان خواهد بود، در حالی که پیش از این در بخش شهری هزینه‌ی این تماس‌ها 447 و در بخش بین‌شهری 760 ریال بود.

 

اما مدیرعامل ارتباطات سیار در آن زمان با بیان این که بخش عمده‌ای از مشترکان همراه اول افرادی هستند که از سیم کارتهای اعتباری استفاده می کنند اعلام کرد: بررسی تعرفه‌های جدید و قدیم گویای آن است که هزینه‌های این افراد کاهش پیدا خواهد کرد.

 

وی در توضیح بیشتر در این باره اظهار کرد: پس از این‌که تغییر در شیوه‌ی محاسبه قبوض همراه اول اعلام شد برداشت عده‌ای این بود که ما به دنبال افزایش تعرفه‌ها هستیم. اما در حال حاضر ما به دنبال آنیم که در مرحله‌ی اول تمام قیمت‌ها را در کشور یکسان کنیم. البته براساس مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در آینده این امکان برای ما مهیاست که تعرفه‌های خود در زمینه‌ی سیم‌کارت‌های دائمی را تا سقف 899 ریال افزایش دهیم به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در آینده یکبار دیگر تغییر تعرفه‌ها را داشته باشیم.

 

بنا بر اظهارات مدیرعامل اپراتور اول با تغییرات صورت گرفته تعرفه هر دقیقه تماس مشترکان دائمی همراه اول تنها حدود 6 درصد افزایش داشته است با این وجود در مواردی مشترکان پس از دریافت قبض‌های خود گلایه‌هایی داشته و حتی برخی از دو برابر شدن قبض‌های خود می‌گویند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  12