چشم‌انداز بانکها در بورس روشن است

عضو هیئت مدیره یک بانک خصوصی گفت: با رفع تحریم‌ها، درآمدهای ارزی و گشایش اعتباری بانکها بالا می‌رود که این موضوع به سودآوری و رشد صنعت بانکداری در بورس کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سید حسام شمس عالم در حاشیه هشتمین نمایشگاه بورس در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص تاثیر افزایش نرخ سود سپرده بر سودآوری بانکها گفت: وقتی نرخ سود سپرده بانکها بالا می‌رود مثل این است که قیمت تمام شده مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است که این موضوع بر سودآوری بانکها اثر مثبتی نخواهد داشت و بانکها نیز از این موضوع استقبال نمی‌کنند. 

عضو هیئت مدیره بانک پارسیان افزود: ما به عنوان مدیران بانکی به دنبال این هستیم که همگان با سیاست‌های دولت حرکت کنیم و در رابطه با نرخ سود بانکی و تسهیلات نیز از کاهش آن استقبال می‌کنیم و معتقدیم که بانکها باید با ارتقای خدمات به سودآوری برسند. 

وی در خصوص تاثیر افزایش نرخ سود بانکی در افت شاخص هم تصریح کرد: افزایش نرخ سود بانکی در افت معاملات بورس تاثیر‌گذار بود اما این عامل تنها یکی از علت‌های کاهش شاخص است. 

شمس عالم در مورد وضعیت گروه بانکی در بازار سرمایه نیز گفت: رقابت میان بانکها در بورس بالاست و با رفع تحریم‌ها نیز این رقابت افزایش پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد:‌ در صورت رفع تحریم‌ها شرایط بانکها در بورس بهتر می‌شود و در ماه‌های گذشته نیز در سیستم بانکی کشور شرایطی پیش آمد که شاهد گشایش‌هایی در مراودات بانکی بودیم و واردات کالای اساسی و دارایی از طریق شبکه بانکی تامین مالی شد.

عضو هیئت مدیره بانک پارسیان در خصوص آینده بانکها در بورس نیز گفت: سال گذشته بازده صنعت بانکداری در بازار سرمایه بالا بود به طوری که در برخی از بانکها شاهد بازدهی بیش از 130 درصدی بودیم. 

وی اضافه کرد: براین اساس پیش‌بینی می‌شود با انتشار گزارشات 6 ماهه بانکها و توافق احتمالی در مذاکرات سیاسی درآمدهای ارزی بانکها و گشایش اعتباری آنها بالا برود که این موضوع بر سودآوری بانکها و رشد سهام آنها در بورس اثرگذار است. 

شمس عالم در ادامه گفت: با بررسی شاخص بورس در سالهای گذشته درمی‌یابیم شاخص تورم یک قدم از شاخص بورس جلوتر است و هرگاه شاخص تورم در کشور بالا رود شاخص بورس نیز در پی آن افزایش می‌یابد و در صورت کاهش شاخص تورم این اتفاق با اندکی تاخیر برای شاخص سهام می‌افتد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  5  =