واکنش به مصوبه «وازکتومی» مجلس

خانواده وزارت بهداشت به نمایندگان مجلس توصیه کرد که در تصویب قوانین جمعیتی بحث سلامت مادر و کودک و بویژه حقوق شهروندی را لحاظ کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از ایسنا: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در واکنش به مصوبه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی درباره تصویب کلیات ماده یک طرح افزایش نرخ باروری و پیش بینی مجازات حبس برای اقدامات جراحی پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)، بر لزوم حفظ حقوق شهروندی در تصویب قوانین جمعیتی تاکید کرد.

دکتر محمداسماعیل مطلق ضمن تشکر فراوان از نمایندگان مجلس در زمینه تلاش در جهت افزایش نرخ باروری به بالای حد جایگزینی در عین حال، گفت: لازم است نمایند‌ه‌های محترم در این زمینه توصیه‌های مقام معظم رهبری در مورد سیاست‌های جمعیتی کشور را مدنظر قرار دهند و بر اساس آن قوانین را مصوب کنند؛ چرا که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های جمعیتی، سلامت مادر و کودک را مدنظر قرار داده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت نیز در رابطه با وازکتومی و توبکتومی بر اساس سلامت مادر و کودک عمل می‌کند. به این ترتیب در صورتی که سلامت مادر و همچنین کودک در خطر باشد با تایید کمیسیون پزشکی و اندیکاسیون‌هایی که هیئت بورد متخصصان زنان و انجمن پزشکان متخصص زنان آن را تایید می‌کنند، ‌این اعمال جراحی صورت می گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده وزارت بهداشت به نمایندگان مجلس توصیه کرد که در تصویب قوانین جمعیتی بحث سلامت مادر و کودک و بویژه حقوق شهروندی را لحاظ کنند.

وی همچنین درباره آمار استفاده از جراحی‌های وازکتومی و توبکتومی گفت: بر اساس آمار موجود کمتر از سه درصد افرادی که از اقلام پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، علاقمند به استفاده از جراحی های پیشگیرانه وازکتومی و توبکتومی هستند؛ به این ترتیب 97 درصد شهروندان علاقه‌ای به این اعمال جراحی ندارند.

مطلق افزود: از طرف دیگر آمارها حاکی از آن است که در شش ماهه نخست سال 92 نسبت به مدت مشابه در سال 91، کمتر از 1.5 درصد افرادی که از اقلام پیشگیری از بارداری استفاده کرده اند، علاقمند به اعمال وازکتومی و توبکتومی بوده‌اند.

وی مجددا تاکید کرد: با توجه به عملکرد وزارت بهداشت در سال 92 و 93 در زمینه استفاده از نظر متخصصان امر و همچنین تشکیل کمیسیون پزشکی در هر شهرستان به منظور انجام اعمال وازکتومی و توبکتومی، لازم است نمایندگان مجلس در تصویب قوانین جمعیتی بحث سلامت مادران، نوزادان و همچنین سلامت مردان را در نظر داشته باشند.

مطلق با بیان اینکه هموطنان به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری با جان دل عمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: آمارهای وزارت بهداشت که خود از مجریان مباحث مرتبط با جمعیت است، حاکی از آن است که مردم در سال 92 و 93 نشان داده‌اند که پیرو سیاست‌های ابلاغی رهبری هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد تشدید مجازات برای اعمال وازکتومی و توبکتومی عقلانی نباشد.

وی مجددا تاکید کرد: مردم خود به مسائل کشور آگاه هستند و همانطور که پیش از این به حرف بزرگان گوش فرا داده‌اند، امروز هم پیرو سیاست‌های مقام معظم رهبری هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد که تشدید مجازات لازم نیست و ضروری است که نمایندگان مشوق‌هایی که در جهت افزایش نرخ باروری در کمیسیون‌های مربوطه مجلس، مطرح شده را مصوب کنند و همچنین نظرات وزارت بهداشت را در تصویب قوانین مدنظر داشته باشند. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3