تورم به قیمت تشدید رکود کاهش یافته است

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید براینکه رئیس جمهور منابع بانکی و بانک مرکزی را خط قرمز دولت اعلام کرده است، گفت: تورم به قیمت تشدید رکود کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مجید قاسمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره اجرای اقتصاد مقاومتی و تقویت بهره وری همزمان با کاهش تورم، اظهار داشت: اگر تا الان تورم کاهش یافته است به قیمت تشدید رکود کاهش یافته است البته واقعا رفتار دولت در ارتباط با مسائل پولی قابل تقدیر و تشکر است.

وی با بیان اینکه دولت پایه پولی و منابع بانک مرکزی را حریم و خط قرمز خود اعلام کرده است، افزود: این موضوع بسیار مهم است چراکه عمده ترین دلیلی که طی سال‌های اخیر در اقتصاد ما رخ داد به این خاطر بود که ما به منابع بانک مرکزی دست اندازی کردیم.

* "خط قرمز" دولت بانک و منابع بانکی است

مدیرعامل بانک پاسارگاد ضمن اشاره به اینکه 50 درصد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بخاطر مسکن مهر بود، گفت: نباید فراموش کرد که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی سهم بالایی در پایه پولی دارد.

قاسمی با تأکید براینکه دولت کاملا منابع بانکی را حریم می داند و در این خصوص خط قرمز تعیین کرده است، ادامه داد: "در جلسه با آقای رئیس جمهور وقتی بحث خروج از رکود و ضرورت افزایش سرمایه گذاری مطرح شد ایشان خیلی جدی تأکید کردند که منابع بانک مرکزی قرمز است" .

وی درباره خبرهایی مبنی بر برداشت از بانک مرکزی در دولت یازدهم گفت: بانک مرکزی همیشه تنخواهی را برای بودجه در اختیار دولت قرار می دهد که زمانی که بودجه اجرایی شود این وجوه بازگشت داده می شود.

* اقتصاد ما توان قبول سیاست‌های متعارف را ندارد

این فعال بانکی در ادامه ضمن اشاره به اینکه نسبت نقدینگی در پایان سال 92 نسبت به تولید ناخالص داخلی تقریباً 65 درصد شده است، تصریح کرد:‌ این درحالی است که پایان سال 91 حدود 69 و خورده ای بوده است؛ در اینجا عملکرد دولت قابل تقدیر است اما نباید فراموش کرد در شرایطی سهم نقدینگی کاهش یافته که ما در شرایط رکود هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نباید فراموش کرد که 20 درصد از نقدینگی قفل است و چرخش ندارد،‌ گفت: بنابراین باید کمک کنیم اقتصاد را از رکود خارج کنیم و تمهیداتی را در نظر بگیریم؛ الان اقتصاد ما به لحاظ سیاست‌های کلان و سیاست های پولی نمی تواند سیاست‌های متعارف قبول کند.

قاسمی ادامه داد: رابطه بین ابزارهای پولی و بخش واقعی اقتصاد قطع شده است به همین خاطر در این شرایط باید با ابزارهای غیر متعارف سیاست گذاری کرد؛ تلفیق منابعی که دولت یا صندوق توسعه ملی با منابع بانک‌ها یکی از راهکارهای این شرایط است به گونه ای که قیمت تمام شده پول برای مصرف کننده سرمایه گذار کاهش یابد.

* ضرورت تشخیص محورهای درست در اجرای اقتصاد مقاومتی

وی با رد این موضوع که امکان اجرای اقتصاد مقاومتی در این شرایط وجود ندارد، خاطرنشان کرد:‌ اقتصاد مقاومتی به صورت جدی در دولت در حال پی گیری است. در رابطه با اقتصاد مقاومتی اگر محورهای مهم درست تشخیص داده شود کار به خوبی پیش می رود.

مدیرعامل بانک پاسارگاد ضمن اشاره به اینکه یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی سیاست‌های پولی است، افزود: منابع حیاطی کشور، انرژی، کوچک شدن نقش ایران در صحنه بین المللی، بهره وری، رقابت پذیری و پولی و … از مهمترین محورهای این اقتصاد است.

* افزایش نرخ ارز در اقتصاد مقاومتی حکم "سم" را دارد

به گفته قاسمی، در بخش پولی نمی توان مانند اقتصاد متعارف تورم را معیار قرار دهیم؛ بلکه باید در اقتصاد مقاومتی ثبات مالی را هدف قرار دهیم و در این موضوع افزایش نرخ ارز مانند سم عمل می کند.

وی ادامه داد:  بعنوان نمونه ما نرخ ارز را می بریم بالا بعد انتظار داریم نرخ سود سپرده ها طوری تنظیم شود که تولید کننده بتواند با این نرخ به تولید بپردازد.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری تأکید کرد: ما در اقتصاد مقاومتی در بخش پولی باید دنبال ثبات مالی باشیم و نمی توانیم تنها تورم را هدف قرار دهیم؛ به اعتقاد بنده این سیاست کاملاً قابلیت اجرایی دارد.

قاسمی با انتقاد از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده گفت: افزایش 33 درصدی مالیات بر ارزش افزوده طی سال جاری ثبات مالی را برهم می زند.

* وضع بهره وری در کشور دردناک است/ اتکا به درآمدهای نفتی بهره روی را بی معنا می کند

وی در ادامه با تأکید براینکه وضع ما در بهره وری و کشاورزی دردناک است،‌ تصریح کرد: در بخش ساختمان نیز متاسفانه بهره وری نیروی کار پایین است اما در بخش سرمایه گذاری کمی بالاست؛ در بخش بهره وری کل البته ساختمان هم خیلی بالا نیست ولی تنها بخشی که در بهره وری می تواند مطرح شود این است که اگر سال 76 را عدد 100 در نظر بگیریم طبق این شاخص در سال 89 یا 90 این شاخص در بخش ارتباطات 233 شده است، البته این محاسبات ابتدایی است و قطعی نیست چون برای اولین بار در کشور محاسبات بهروه وری انجام می شود اینها ممکن است اوریبی باشد و باید مقداری روی اینها کار شود.

این فعال بانکی ضمن اشاره به اینکه کشور در بخش بهره وری مشکلات جدی داریم، افزود: در اقتصادی که فقط عدد دلار درآمد نفت را مبنای کار خود قرار داده است بهره وری معنا پیدا نمی کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید براینکه استفاده از نرخ ارز برای پوشش بودجه تا ابد ما را به انحراف خواهد برد و این باید متوقف شود، گفت:‌نرخ ارز برای مقاصد دیگری طراحی می شود از این نرخ باید برای تنظیم تراز پرداخت‌ها و وارادات و صادرات کشور استفاده کنیم.

قاسمی ادامه داد: نمی توانیم از نرخ ارز برای پر کردن بودجه به نحوی که در این سال‌ها استفاده کردیم بازهم استفاده کنیم؛ از آنجایی که درآمدهای بودجه ای به راحتی با ضرب عددی در دلار نفتی بالا و پایین می شود دیگر کسی سراغ بهره وری نمی رود.

* تدوین برنامه ششم در دولت در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: در اقتصاد مقاومتی دولت برای هر ریالی که می گیرد باید از نظر عملیاتی و بهره وری خود را مقایسه کند با بخش خصوصی و جواب دهد. در این اقتصاد دولت باید اندازه خود را کوچک کند و چاره ای جز این نیست.

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی باید برای قسمت‌های واقعی بازار (فعالیت‌های کالایی)حتماً شاخص‌های تراز طراحی شود، گفت: در بخش غیر کالایی مانند سلامت نیز باید دنبال قیمت های مجازی بود به گونه ای که با این قیمت ها این خدمات را در بازار بدست آورد.

این اقتصاد دان با طرح این سوال که در بخش دولتی مشکل کمبود درآمد را داریم یا نه مشکل بالا بودن هزینه‌ها؟ تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی همچنین به 2 شاخص نیز احتیاج داریم؛ شاخص‌های ارزیابی عملکرد و شاخص‌های پیش رو باید در این اقتصاد طراحی شود این درحالی است که شاخص پیش رو هنوز در اقتصاد ایران تعریف نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد که شروع اقتصاد مقاومتی بسیار جدی باشد و ادامه داد:‌دولت به دنبال این است که برنامه ششم را براساس اقتصاد مقاومتی طراحی کند؛ در رابطه با سیاست‌های کلان در دولت خواهش داریم که سیاست گذاران تجدید نظر کلی داشته باشند و برنامه ای تنظیم کنند که اقتصاد ما از تحیر مقابله با رکود خارج شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  7