روز صنعت و معدن در آینه خدمات بانک توسعه صادرات

صنعتگران و متولیان امر صنعت امسال روز دهم تیرماه یعنی روز صنعت و معدن را در شرایطی برگزار می‌کنند که در ابلاغیه سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیشترین تکالیف متوجه نظام بانکی و وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات بررسی ها نشان می دهد ایران، با در اختیار داشتن منابع و ذخایر سوختی و هم‌چنین دیگر مواد معدنی مورد نیاز صنایع مختلف، از جمله کشورهای غنی دنیاست و سهم وزارتخانه صنعت معدن وتجارت نیز 37 درصد تولید ناخالص ملی است.
در این میان نقش بی بدیل بانک ها به ویژه بانک توسعه صادرات در تامین مالی طرح ها و همچنین مساعدت به سرمایه در گردش پروژه‌های بخش صنعت ومعدن ، موجبات رشد پروژه ها و احداث کارخانه های مرتبط را فراهم آورده است.
همزمان با فرارسیدن روز صنعت و معدن ، فعالیت های این بانک تخصصی حوزه صادرات به عنوان اگزیم بانک ایران در ارائه خدمات به این بخش از نظر می‌گذرد :

نقش بانک توسعه صادرات در عرصه تامین مالی محصولات صنعتی و معدنی

بانک توسعه صادرات نیز در این میان سهم قابل توجهی از تامین مالی صادرات محصولات صنعتی و معدنی را به خود اختصاص داده است به طوریکه به این بخش تنها در سال گذشته ، 12 هزار و 340 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت گردیده است که 2 هزار و 989 میلیارد ریال آن به طرح ها اختصاص یافت و 9 هزار 351 میلیارد ریال آن به سرمایه در گردش تعلق دارد.

در سال 92 مانده تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات به بخش صنعت و معدن 18 هزار و 647 میلیارد ریال است که 6 هزار و 723 میلیارد ریال به طرح و 11 هزار و 924 میلیارد ریال آن به سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

مهمترین پروژه های تامین مالی شده طی دوسال اخیر در این حوزه از سوی بانک توسعه صادرات در صنایعی چون تولید کاشی، احداث کارخانه کک ، تجهیزات پزشکی ، احداث واحد تولید میلگرد و سایر مقاطع، تولید شیشه های دارویی ، شمش فولادی و توسعه سیمان و مواردی از این قبیل بوده اند.

نقش بانک توسعه صادرات در عرصه تامین مالی صنعت پتروشیمی

سهم صنایع پتروشیمی ایران در بازار جهانی از 1.1 درصد در سال 1384 به 4/2 درصد در پایان سال 1391 رسیده است و بر این اساس سهم صنایع پتروشیمی ایران در بازار جهانی 118 درصد رشد داشته است.

هم‌اکنون محصولات پتروشیمی ایران به 60 کشور مختلف صادر می‌شوند؛ به گونه‌ای که شبه قاره هند 13 درصد، آسیای جنوب شرقی 23 درصد، چین 22 درصد، خاور دور 18 درصد، کشورهای اروپایی 5 درصد و خاورمیانه 19 درصد از سهم صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

نگاه بانک توسعه صادرات بعنوان تنها بانک تخصصی حامی صادرات در کشور به صنایع پتروشیمی با توجه به ارزآوری مستقیم آن و تولید بیش از نیاز داخلی به منظور صادرات این محصولات، متفاوت است چرا که مزیت های نسبی و رقابتی خاص این صنایع می تواند سهم خوبی را در این حوزه از آن کشور کند.

در حال حاضر 17 درصد گاز دنیا در اختیار ایران است و پتانسیل تامین حداقل یک سوم نیاز پتروشیمی جهان را داراست. بانک توسعه صادرات با درک صحیحی از این واقعیات که مزیت هایی چون خوراک ارزان،موقعیت خاص جغرافیایی کشور ، نیروی انسانی متخصص و دانش فنی آن را دوچندان می سازد، با جذب مشتریان این بخش از صنایع کشور در جهت توسعه این صنعت عظیم و رو به رشد گام بر می دارد.

از آنجایی که صنایع پتروشیمی دارای ارزش افزوده بالایی در بخش های سرمایه و اشتغال هستند، بانک توسعه صادرات با اهتمام به تامین مالی این پروژه ها ضمن توجه به صنایع بالادستی این صنعت به صنایع پایین دستی نیز توجه ویژه ای دارد.

بررسی ها نشان می دهد از مجموع پروژه های تامین مالی شده توسط بانک توسعه صادرات 20 درصد توسعه ای و 80 درصد ایجادی هستند.

بانک توسعه صادرات درارائه تسهیلات به صنایع پتروشیمی بالغ بر 75 درصد سرمایه طرحهای مصوب را تامین مالی می کند.

پتروشیمی کرمانشاه ، پتروشیمی گچساران ، پتروشیمی کردستان ، پتروشیمی بوشهر ، پتروشیمی اردبیل ، پتروشیمی سلمان فارسی از جمله مهمترین پروژه های تامین مالی شده در حوزه این صنعت توسط بانک توسعه صادرات است.
تنوع محصولات پتروشیمی می‌تواند حلقه‌های مفقوده صنایع بیشماری را تکمیل کند و بدون شک توسعه صنایع وابسته این صنعت نیز در تامین کالاهای مصرفی و رفع نیازهای صنایع داخلی کشورمان نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

خواص خوب و منحصر به فرد فرآورده های پتروشیمی در صنایع دارویی ، خودروسازی ، پزشکی ، مهندسی ، لوازم خانگی و تجهیزات هواپیمایی و توانمندی متخصصان ایرانی در به ظهور رسانی قابلیت متعدد این صنعت مجموعه همکاران بانک توسعه صادرات را برای مساعدت به صادرکنندگان به منظور کسب جایگاه مناسب در عرصه پتروشیمی جهان، تشویق می کند.

سخن آخر

یکی از محورهای برنامه عملیاتی بانک توسعه صادرات در سال 93 مساعدت و کمک به شرکت های دانش بنیان عرصه صنعت است که بی تردید مجموعه صنایع از آن بی بهره نخواهند ماند.

به عقیده کارشناسان خروج از دیدگاه سنتی و داشتن نگاهی علمی به مهم‌ترین موتور محرکه اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن زمینه های افزایش تولیدناخالص ملی ، درآمد و اشتغال پایدار را فراهم خواهد ساخت.

بانک توسعه صادرات با تکیه بر سیاست های اقتصاد مقاومتی و بر پایه برنامه پنجساله خود بر آن است تا با تقویت حمایت های خود از تولیدات دانش بنیان به ارتقای پشتیبانی های خود در بخش های دارای پتانسیل صادراتی حوزه صنعت و معدن بپردازد.

مجموعه همکاران بانک توسعه صادرات بر این باورند، مساعدت و تامین سرمایه درگردش پروژه های زیرساختی مرتبط با صنعت و معدن ، شعار همیشگی بانک توسعه صادرات یعنی کمک به صادرات غیر نفتی را متبلور می‌سازد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  −    =  29