نگرانی وزیر از نسخه جدید افزایش جمعیت

وزیر بهداشت گفت: برخورد سلبی برای افزایش جمعیت هرگز به نتیجه نمی‌رسد باید مردم را اقناع کنیم. در غیر این صورت به 20 سال قبل برمی‌گردیم که سقط‌های مکرر زیرزمینی افزایش یافته بود اما با تخلفاتی مانند بستن لوله خانم‌ها بدون اجازه آنها به شدت برخورد می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،وزیر بهداشت گفت: برخورد سلبی برای افزایش جمعیت هرگز به نتیجه نمی‌رسد باید مردم را اقناع کنیم. در غیر این صورت به 20 سال قبل برمی‌گردیم که سقط‌های مکرر زیرزمینی افزایش یافته بود اما با تخلفاتی مانند بستن لوله خانم‌ها بدون اجازه آنها به شدت برخورد می‌کنیم.

حسن هاشمی در گفت‌وگویی درباره مصوبه مجلس مبنی بر مجازات افرادی که برای عقیمی وسقط جنین اقدام می‌کنند، گفت: در مورد جمعیت موضع وزارت بهداشت روشن است، ما هم نگرانی این را داریم که میزان باروری در کشور کاهش پیدا کرده است که البته این موضوعی است که به سیاستهای سال‌های گذشته مربوط می‌شود. وزیر بهداشت اضافه کرد: تصور ما این است که با روش منطقی ضمن رعایت سلامت مادر و کودک و فاصله بارداری اگر بتوانیم جامعه را اقناع کنیم، مسیر تغییر می‌کند. نباید هیجانی عمل کرد یا تصمیم گرفت چه در مجلس و چه در دولت.

وی ادامه داد:‌ در مورد قانون اخیر که مجلس کلیات آن را تصویب کرده و درباره مجازات حبس عقیمی و سقط جنین است، دولت نماینده‌ای را به مجلس معرفی نکرد و در هیئت دولت هم بحث این بود که دولت نماینده‌ای معرفی نکرده بود.

هاشمی گفت: تصور من این است که با ارجاع این طرح به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و با دعوتی که این کمیسیون از افراد مطلع می‌کند، تصمیماتی گرفته می‌شود که به نفع مملکت خواهد بود. وزیر بهداشت افزود: ظاهراً این طرح به کمیسیون بهداشت ارجاع شده و امیدواریم در آنجا اشکالات بر طرف شود.

وی ادامه داد: من حقیقتاً فکر می‌کنم چیزی را باید تصویب کنیم که قابل اجرا باشد و به مردم آسیبی نرساند. آنچه من نگران آن هستم، این است که با تصمیمات نادرست دوباره فعالیتهای زیرزمینی که دو دهه قبل و سال‌های اوایل انقلاب در کشور شاهد آن بودیم گسترش پیدا کند. آسیبهایی که عمدتاً به آسیب مادران، انجام سقط‌های متعدد غیر قانونی،‌عفونتهای مکرر در بین زنان و همین طور آسیبهای جدی دیگری که بخشی از آن روحی و روانی بود.

هاشمی گفت:‌ من بارها گفته‌ام که در بحث جمعیت اقدام ما باید اقناعی باشد. جامعه باید باور کند که به خاطر کشور، به خاطر امنیت کشور، استقلال کشور و پیشرفت کشور نیاز به نیروی جوان دارد. نباید بگذاریم جمعیت کشور پیر شود.

وزیر بهداشت تأکید کرد: برخورد سلبی با مردم جواب نمی‌دهد، به سالهای گذشته نگاه کنید هر جا برخورد سلبی داشته‌ایم نتیجه نگرفته‌ایم و هیچ وقت از این طریق موفق عمل نکرده‌ایم. وی گفت: البته من هم معتقدم باید با افراد متخلف به شدت برخورد کرد. یکی از مواردی که مد نظر نمایندگان مجلس هم هست مواردی است علیرغم میل همسر و حتی خود خانم اقدام به بستن لوله‌ها بعد از فرزند چهارم کرده‌اند، بدون اینکه خود افراد مطلع باشند. باید برای چنین مواردی قانون داشته باشیم و به شدت برخورد کنیم.

وی گفت: نظر من در مورد برخورد با تخلفات یک بحث عام است و شامل تخلفات دولت و مجلس هم می‌شود، هر جایی که تصمیمی به آسیب مردم منجر شود باید مجازات داشته باشد، مثل ‌آلودگی هوا و غیره، ما چاره‌ای نداریم جز اینکه اقناعی با مردم رفتار کنیم این توصیه دین و بزرگان دین ماست.

وزیر بهداشت افزود: با شناختی که من از مردم دارم اگر احساس خطر کنند، هیچ وقت دولت را تنها نمی‌گذارند. باید این مسیر را برویم به خصوص اینکه ما رشد جمعیتی را نیاز داریم که مولد باشد بنابراین باید افراد تحصیلکرده جامعه را اقناع کنیم و راه حل آن این است که با زبان مدارا و منطق با مردم صحبت کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  63