ضرر هنگفت برزیل در اثر برگزاری جام جهانی ۲۰۱۴

شکست حیرت‌انگیز سلسائو مقابل ژرمن‌ها نه فقط در بعد ورزشی بلکه در ابعاد اقتصادی نیز برزیل را با صدمات فراوان مواجه کرد. شاید حتی تیفوسی‌ترین هواداران تیم ملی آلمان هم تصور نمی‌کردند تیم محبوبشان با این اختلاف برنده میدان بلوهوریزونته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،شاید آنها هم دوست نداشتند که قهرمان 5 دوره جام جهانی فوتبال اینگونه تحقیر شود اما تیکی تاکای منظم آلمان‌ها به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن برزیل را به کام خود کشید تا بزرگترین کارخانه تولید بازیکن در جهان فوتبال علاوه بر صدمات ورزشی ناشی از این باخت در بخش‌های اقتصادی خود نیز لطمه بزرگی را تجربه کند. کسی نمی‌داند مردم برزیل چه زمان می‌توانند این باخت فاجعه‌بار را از ذهن خود دور کنند و به زندگی عادی بازگردند و غم حاصل از این ناکامی بزرگ را از ذهن خود پاک کنند؟

این باخت یک باخت عادی نیست. برزیل آمده بود تا از جام بیستم برای خود اندوخته بزرگی در دو حوزه اقتصاد و ورزش ببرد اما اکنون در هر دو بخش ناکامی بزرگی را تجربه می‌کند. حتی اگر سلسائو برسکوی سوم جهان هم بایستد هرگز به اهداف ترسیم شده سران فوتبال این کشور و فیل بزرگ اسکولاری دست نخواهد یافت.

برزیل در خانه به دنبال ششمین فتح جهانی‌اش بود و می‌خواست از این هزینه چند صدمیلیاردی برای برگزاری جام بیستم سهمی داشته باشد اما اکنون با ضرری جبران‌ناپذیر مواجه شده است. برزیل هم فوتبال را باخته است و هیچ آورده اقتصادی نیز از جام بیستم نخواهد داشت. تمام آن هزینه‌هایی که قرار بود با میزبانی جام جهانی به سود تبدیل شود اکنون به ضرر اقتصادی بزرگی منجر شده است.

همانگونه که وقتی تیم‌های منتسب به یک کارخانه صنعتی بازی‌هایش را می‌برد و میانگین تولیدات کارخانه به سبب نشاط کارگران آن کارخانه بالا می‌رود شکست برزیل نیز  ضرر عظیمی را بر لایه‌های اقتصادی این کشور وارد کرد. بی‌انگیزگی و بی‌تفاوتی حاصل از باخت مقابل آلمان کافی است تا برزیل هر آنچه از جام بیستم در بخش اقتصادی به دست آورده بود را از کف بدهد. این یک آسیب اجتماعی بزرگ است که اکنون بر افکار مردم برزیل سایه افکنده و انگیزه کار روزانه را از آنها می‌رباید.

برزیل اگرچه یکی از کشورهای پیشرو در صادرات گوشت و قهوه محسوب می‌شود و دارای یکی از ذخایر بزرگ اورانیوم در جهان است اما با فوتبال زنده است و با فوتبال سخن می‌گوید. فوتبال حتی گاهی زبان سیاسیون این کشور هم به حساب می‌آید. فوتبال در برزیل چیزی فراتر از یک توپ و دو دروازه و یک زمین سبز است. اشک‌های بر جا مانده از این بازی به وضوح عمق تاثیرگذاری فوتبال میان مردم برزیل را به تصویر می‌کشد. مردمانی که خود را آماده و مهیای برپایی جشن‌های بزرگ خیابانی و به راه‌اندازی کارناوال‌های بزرگ می‌کردند اما داستان غم‌انگیز شکست مقابل آلمان آنها را به رودخانه‌های خشمگین و معترضی بدل ساخت که در خیابان‌های بلوهوریزونته به راه افتادند و در دیگر ایالت‌ها نیز این خروش مشاهده می‌شد.

فوتبال ورزشی است که اسباب شور و نشاط را در یک جامعه فراهم می‌آ‌ورد. مویدش صعود ایران به جام جهانی 1998 پس از سال‌ها ناکامی که کالبد جامعه را با شور و نشاطی عظیم مواجه ساخت و انگیزه کار و فعالیت و تولید را در جای جای کشورمان بالا برد. فوتبال اینگونه است که می‌بینیم. روزی مسبب شور و حرکت و هیجان در همه سطوح اجتماعی و اقتصادی و گاهی عاملی بازدارنده در جهت رشد و پیشرفت. برزیل که سال‌ها با فوتبال حرکت و پویایی را تجربه می‌کرد، برزیل که غریب به یک قرن فوتبال را اهرمی برای پیشرفت در اقتصاد و دیگر ورزش‌ها می‌دانست، اکنون به دریایی راکد و سراسر بی‌انگیزگی بدل شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  13  =  21