گروه ˈبریکسˈنهادهای پولی ویژه خود ایجاد می کند

مادرید- ایرنا- رهبران کشورهای گروه ˈ بریکسˈ متشکل از پنج قدرت برزیل ، روسیه ، چین ، هند و آفریقای جنوبی قصد دارند در اجلاس هفته آینده خود در برزیل، نوع جدیدی از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را که فقط برای آنها رسمیت خواهد داشت، بنیانگذاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایرنا به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا، کشورهای بریکس در اجلاس خود در شهر ˈفورتالزاˈ، یک بانک توسعه و یک بنیاد ذخیره ارزی ویژه را ایجاد می کنند که به ترتیب الهام گرفته از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هستند و به عنوان جایگزین این دو نهاد بین المللی عمل خواهند کرد.

ˈخوسه آنتونیو گراسا لیماˈ معاون امور خارجه برزیل در این باره گفت: نشست فورتالزا که در روزهای 15 و 16 ژوییه (24 و 25 تیر)، دقیقا دو روز پس از پایان جام جهانی برگزار خواهد شد، در چارچوب شعار ˈشمول اجتماعی و توسعه پایدارˈ انجام خواهد گرفت هرچند تمامی تمرکز آن روی ایجاد دو سازمان یادشده است.

پایه های ایجاد این دو نهاد در آخرین اجلاس بریکس که ماه مارس – اسفند- سال گذشته در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شده بود، گذاشته شد و اکنون انتظار می رود بحث در باره آن وارد جزئیات شود .

انتظار می رود بانک توسعه گروه بریکس مبلغ 50 میلیارد دلار را برای سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی و توسعه پایدار فراهم کند و هر کشور عضو مبلغ 10 میلیارد دلار در آن پول خواهد گذاشت .

به گفته گراسا لیما، شرکت دیگر کشورها در این بانک، بستگی به ˈمعیارهایی دارد که هنوز تعریف نشده ا ندˈ و می توانند در اجلاس برزیل مشخص شوند .

همچنین پیش بینی می شود ریاست آن که دو ساله و دوره ای است، و نیز، چگونگی تشکیل هیأت مدیره آن ، در نشست هفته آینده در شهر فورتالزا مشخص شود .

همراه با تاسیس بانک توسعه، قرار است به طور رسمی، یک بنیاد ذخیره ارزی که دارای 100 میلیارد دلار سرمایه خواهد بود، به منظور اصلاح انحرافات در موازنه تجاری میان کشورهای عضو تاسیس شود .

گراسا لیما در این باره گفت: ایجاد این دو سازمان بیانگر توانایی بریکس برای وابسته نبودن به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است، هرچند وی اشاره کرد که بریکس با این کار ، قصد رو در رویی با سازمان های بین المللی را ندارد بلکه می خواهد آنها را تکمیل کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. قلیزاده می گوید

    ایران بایستی دراین گروه قرارگیرد.چراکه نظم نوینی درراه است که اگرایران بخواهدازمشکلاتش بکاهدبایدبه آن بپیوندد.درغیراین صورت مردم ایران بایستی به استقلال فکری اقتصاددانان شک کنند.

ارسال یک پاسخ

58  −    =  50