جریمه بانک فرانسوی شکایت اروپا از سلطه دلار بر اقتصاد جهان را برانگیخته است

بیزینس ویک طی گزارشی نوشت: جریمه تاریخی اعمال شده علیه بزرگترین بانک فرانسوی در زمینه تراکنش های انجام شده به دلار آمریکا شکایت اروپایی ها در مورد برتری دلار در مراودات مالی جهانی را برانگیخته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، بیزینس ویک طی گزارشی نوشت: جریمه تاریخی اعمال شده علیه بزرگترین بانک فرانسوی در زمینه تراکنش های انجام شده به دلار آمریکا شکایت اروپایی ها در مورد برتری دلار در مراودات مالی جهانی را برانگیخته است اما تاریخ نشان می دهد که تقاضا برای جایگزین کردن یک ارز دیگر با دلار بی فایده خواهد بود.

این گزارش افزود: دلار در طی 3 دهه گذشته و به رغم تمامی تلاش ها برای به زیر کشیدن آن همچنان مهمترین ارز جهانی بوده است. تقریبا 90 درصد از 5.3 تریلیون دلار تراکنش های بین المللی که روزانه در سال 2013 انجام شد، به دلار انجام گرفت، یعنی همان میزان سهمی که دلار در سال 1989 از مبادلات مالی جهانی داشت.

بر اساس اعلام سوئیفت، بیش از 80 درصد مبادلات تجاری در سال 2013 به دلار انجام گرفت.

مارک چاندلر، تحلیلگر مسائل پولی و مالی گفت، شرکت ها، مصرف کنندگان و بانک های مرکزی سراسر جهان دلار را به سایر ارزها ترجیح می دهند، زیرا آنها به پشتیبانی فدرال رزرو و دولت آمریکا از دلار اعتماد دارند.

چاندلر افزود: «همواره افرادی هستند که می گویند دلار با ارزی دیگر جایگزین خواهد شد، اما این اتفاق رخ نخواهد داد.» وی افزود: «بزرگترین تهدید متوجه برتری دلار این است که آمریکا روزی تصمیم بگیرد این برتری را به یک ارز دیگر واگذار کند.»

بر اساس این گزارش تا زمانی که دلار جایگاه محوری خود را در مبادلات مالی بین المللی حفظ کند، بانک های سراسر جهان باید به مقررات و نظارت های آمریکا گردن بنهند.

یک هفته پس از توافق بی ان پی پاریباس با وزارت دادگستری آمریکا برای پرداخت 9 میلیارد دلار جریمه، وزیر دارایی فرانسه از دولت های اروپایی خواست تا استفاده از یورو را در مبادلات مالی بین المللی بیشتر رواج دهند. وی در عین حال گفت که به دنبال مبارزه با «امپریالیزم دلاری» نیست.

پس از بحران مالی سال 2008، زمانی که فدرال رزرو ترازنامه خود را با تریلیون ها دلار گسترش داد و کسری بودجه دولت ها افزایش یافت، برخی اقتصاد دانان گفتند، این اقدام ارزش دلار را کاهش خواهد داد و از جذابیت آن خواهد کاست، اما این اتفاق رخ نداد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  12