افزایش سریع نرخ بهره بانکی اقتصادی جهان را تهدید مب کند

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود هشدار داد؛ افزایش سریع نرخ بهره بانکی در سراسر جهان و رشد اقتصادی ضعیف کشورهای نوظهور و در حال توسعه می تواند تا 5 سال آینده فشار شدیدی را بر رشد اقتصادی جهان وارد کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیکبه نقل از رویترز؛ صندوق بین المللی پول اعلام کرد: اگر کشورهای مختلف اقدام به افزایش ناگهانی و سریع نرخ بهره نمایند و رشد اقتصادی کشورهای نوظهور نیز با افت شدیدی روبرو شود رشد اقتصادی جهان تا 5 سال آینده به کمتر از 2 درصد خواهد رسید.
بر اساس این گزارش صندوق بین المللی پول ضمن اشاره به تاثیرات سیاستهای پولی و مالی کشورهای مختلف بر رشد اقتصادی جهان افزود: تنش و بحران در روابط روسیه و اوکراین و اعمال تحریمهای غرب علیه روسیه نیز می تواند تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی جهان طی سالهای آینده داشته باشد.
تحریمهای غرب ضد روسیه می تواند موجب کاهش عرضه گاز طبیعی به بازار اروپا شود و این مساله به شدت اقتصاد اروپا را تهدید خواهد کرد. ادامه بحران در روابط روسیه و غرب همچنین تاثیر منفی زیادی بر وضعیت بازارهای مالی و سهام خواهد داشت.
در بدترین حالت ممکن اگر آمریکا و انگلیس سیاست های پولی انبساطی را متوقف کنند این مساله موجب افزایش نرخ بهره استقراض در سراسر جهان خواهد شد و تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی جهان خواهد داشت.
بانکهای مرکزی کشورهای صنعتی و توسعه یافته جهان طی سالهای اخیر با اجرای سیاستهای پولی انبساطی نرخ بهره را به شدت کاهش داده اند ولی اکنون به نظر می رسد آمریکا و انگلیس قصد دارند به تدریج نرخ بهره را افزایش دهند.
صندوق بین المللی پول همچنین رشد اقتصادی کشورهای نوظهور تا 5 سال آینده را 2 درصد کاهش داده و اعلام کرده است که رشد اقتصادی این کشورها تا 5 سال آینده به کمتر از 5 درصد خواهد رسید.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  ⁄  7  =