نظارت مستقیم بر روم‌ها، چت را مودبانه کرد

قانونمند ساختن فعالیت در اتاق‌های گپ و گفت ایرانی از اردیبهشت ماه منجر به گسترش امنیت بر حریم کاربران فضای مجازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، آثار و تبعات منفی چت‌روم‌ها و اتاق‌های گفت‌وگوی عمومی در موارد مختلفی مورد آسیب‌شناسی نه چندان علمی قرار گرفته و بحث‌های مختلف و آراء متفاوتی را به همراه داشته اما به دلیل همین ضعف تجربه‌گرایی منجر به خروجی قابل اعتنایی نبوده است.

اما رویکردی که همواره مانع از پرداخت به آثار و تبعات منفی چت‌روم‌های نافی عفت و حیای عمومی بوده، مثال جا افتاده استفاده خوب و بد از چاقو به گونه‌ای که هم می‌توان آن را برای کشتن به کار برد و هم پوست کندن میوه در حالیکه اغلب کارشناسی‌های صورت گرفته در مورد چت‌روم‌ها حاوی نکات منفی بوده است.

مدتی حدود یک سال است که چت‌روم‌های یاهو با هدف سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و ابزارهای دیگر بسته شده اما همچنان برنامه‌هایی برای دستیابی به محیط فساد برانگیز چت‌روم‌های آن وجود دارد و کاربران قدیمی مسنجر یاهو نیز با تغییراتی در سرویس خود می‌توانند وارد این روم‌ها شوند.

به علاوه چت‌روم‌های داخلی و فارسی زبان نیز طی دو سه سال اخیر با در دسترس قرار گرفتن پلت‌فرم‌های آماده رشدی قارچ‌ گونه‌ داشته و هزاران جوان ایرانی را به سوی خود کشیده‌اند.

شعار تعدادی از این چت‌روم‌ها "محیطی برای آشنایی"، "دوست‌یابی"، "گپ و گفتی خودمانی"، "دختر و پسر ایرانی"، "مریخی‌ها و ونوسی‌ها"، "گپی سالم" و برخی موارد از این سبک است که هر کدام نیز در دل خود به شکلی هرمی چت‌روم‌های دیگر را هم پیشنهاد می‌دهند و به نوعی کاربران را با جذابیت‌های بصری و ظاهری به سوی خود می‌کشانند و چنان درگیر می‌کنند که جدایی از آنها به دردناکی جراحتی وارده بر جسم البته برای برخی کاربران خواهد بود.

اگر چه محیط‌های ایرانی به شرم‌آوری چت‌روم‌های یاهو که مزین به ناسزا، اصوات ناهنجار، تصاویر منحرف کننده، شیادان بالقوه، فحاشی‌های عمومی، بحث‌های جنسی و شرم‌آور که بیان آنها در خفا هم موجب ترس و نگرانی برای بیان کننده است، نیست اما زمینه‌ای برای حضور فعال شیادان در این محیط شده است.

شیادانی که نان خود را در به دام انداختن کاربران ساده‌لوح می‌دانند و از هر طریق و به هر ترفندی، امیال انحرافی خود را در ارتباط با کاربران اغلب دختر که جنس ضعیف‌تر به شمار می‌روند، پیگیری می‌کنند از این محیط‌های ایرانی نیز غافل نشده‌اند.

تنها تفاوتی که در رویه کاری آنها ایجاد شده، اقدام به شکل پنهانی و مخفیانه است به گونه‌ای که برخلاف محیط‌های عمومی یاهو که هیچ نظارتی بر آنها نبود، در محیط‌های فارسی خود را در برابر چشم‌های ناظری می‌بینند که هر آن می‌تواند طومار حضور آنها را در هم پیچد اما باز هم کم نیستند افرادی که به شکل خصوصی با کاربران این محیط‌ها مشغول گفت‌وگو می‌شوند.

ماژولار که مدیر یکی از روم‌های ایرانی است در گفت‌وگویی به یکی از ابعاد نفوذ شیادان در روم‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: در تمامی روم‌ها هستند افرادی که در کمین نشسته و اغلب تمرکزشان بر آی‌دی مونث است تا به سمت آن هجمه کنند؛ برای دریافت چنین موضوعی کافی است تا شما یک بار با نام جنس مونث وارد روم‌ها شوید تا ببینید چندین پیغام آنی مبنی بر سلام و خوش آمدگویی برایتان ارسال می‌شود.

وی گفت: یکی از مواردی که تا سه ماه پیش به شکل سرسام‌آوری رشد کرده بود، ارسال گزارش‌های کاربری مبنی بر شخصیت‌سنجی افراد بود؛ به عنوان مثال فردی نظر من را به عنوان مدیر از نحوه رفتار شخصی که تقریبا سابقه حضور در روم را داشت می‌پرسید در حالیکه همین سوال را چندین نفر دیگر هم از من در همان روز داشتند و این نشان دهنده نفوذ فردی شیاد در ذهن چند فرد دیگر بود به شکلی هیچ یک خبر نداشتند در پشت پرده چه می‌گذرد.

او افزود: در چنین شرایطی نه می‌توانستم به کاربری که درخواست از من داشته پاسخ دهم زیرا حریم دیگری را نقض کرده بودم و نه می‌توانستم به فرد شیاد تذکر دهم زیرا در نهایت می‌گفت این موضوع به من ارتباطی ندارد و از اینکه در کارش سرک کشیده‌ام، حتی موجب شکایت می‌شد.

چنین فضای سرشار از بی‌اعتمادی به چه نحو موجب اعتماد عده‌ای به الفاظ زیبا می‌شود هنوز جای تعجب دارد اما اعتیاد مجازی گونه‌ای از بیماری‌های روانی است که درگیری ذهنی افراد را به واسطه شکل‌گیری هویتی خیالی چندین برابر می‌کند و همواره او را در انتظار دریافت پیامی جدید بر روی نمایشگر نگاه می‌دارد.

مسعود شجاعی‌پور که یکی از اساتید دانشگاهی است با بیان اینکه اعتیاد مجازی به شکل پنهان گسترش می‌یابد و رفته رفته کاربران را میخکوب رایانه و نمایشگر می‌کند، گفت: اغلب کاربرانی که دچار چنین عارضه‌ای می‌شوند جوانان هستند و همواره با تشویشی درونی دنبال سوژه‌ای می‌گردند که با چراغ سبز نشان دادن از خود، زمینه‌ای برای برقراری ارتباطات بعدی شود و چون هیچ محدودیتی در نحوه این ارتباطات نیست، افراد به راحتی ارتباطات مجازی خود را قطع می‌کنند که این رفتار می‌تواند موجب آسیب جدی به روحیه معتادان مجازی شود.

وی درباره این آسیب ابراز کرد: فردی که دچار این عارضه است برای پاسخگویی به میل درونی خود مجبور است که به سراغ سوژه‌ای دیگر برود زیرا میل به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن در او تشدید شده و بر این اساس با سرعت بیشتری تایپ می‌کند و سعی در ایجاد اطمینان برای طرف مقابل می‌کند.

او افزود: حال در چنین شرایطی فرد برای خوب جلوه دادن خود در برابر سوژه انتخابی نیازمند تطابق با خواسته‌های طرف مقابل است و آستانه دو شخصیتی شدن شکل می‌گیرد و وارد فاز جدیدی از بیماری روحی می‌شویم.

اسکورپین یکی دیگر از مدیران روم‌های ایرانی است که ضمن محافظه‌کار بودن در برابر این گفت‌وگوی رسانه‌ای به بیان داستان جالبی پرداخت و گفت: سه سال پیش یکی از کاربران چت روم من که اتفاقا سابقه به نسبت طولانی در این اتاق داشت طی پیامی خصوصی به من گفت که مدتی است احساس افسردگی می‌کند و نیازمند کمک است.

وی گفت: این فرد که ظاهرا از همسرش جدا شده برای پر کردن خلأ زندگی خود با یک کاربر اتاق تهران وارد گفت‌وگو می‌شود و رفته رفته این گپ در آنها ریشه می‌دواند به گونه‌ای که هر شب در ساعتی خاص باید با یکدیگر ارتباط می‌گرفتند؛ این ارتباط که رفته رفته با موافقت و رضایت جنس مونث به پیامک‌ هم رسیده، وابستگی شدیدی را در این مرد ایجاد کرده است.

اسکورپین (نام کاربری این مدیر) می‌گوید: کاربر مونث بعد از 3 ماه قبول کرده که شماره دوستش را بگیرد و تنها از طریق پیامک در ارتباط باشند زیرا اینطور وانمود کرده که پدرش بر مکالمات تلفنی او نظارت خاصی دارد و یک تماس ممکن است به قطع ارتباطات منجر شود. تنها درخواستی هم که از سوی این کاربر دختر مطرح می‌شود این است که برای پیامک هزینه از سمت دوستش که همان کاربر مذکر است پرداخت شود که او هم این کار را انجام می‌دهد.

اما جالب اینجاست که بعد از 6 ماه ارتباط پیامکی مداوم، فرد مذکر به درخواست به اصطلاح دوستش مجبور به تأمین هزینه کلیه ارتباط‌های او می‌شود و از این جهت که وابستگی به قدری شدید بوده که هر کوتاهی می‌توانسته منجر به قطع ارتباط گردد، موافقت صورت می‌گیرد.

بعد از گذشت نزدیک به یک سال ارتباط مجازی، متقاضی این ارتباط خواهان دیداری حضوری و حتی صحبت راجع به ادامه زندگی می‌شود اما تلاش‌های او مدام با مقاومت و مخالفت مواجه می‌شده است تا اینکه اقدام به تماس می‌کند و علی‌رغم موفق به شنیدن صدای طرف مقابل، این کار را بارها تکرار می‌کند.

به قول خودش روزی بیش از 50 بار تماس می‌گرفته اما هر بار از طریق پیامک به او گفته می‌شده که اصرار نکن تا اینکه بعد از چهار روز مردی تلفن را بر می‌دارد و می‌گوید اگر تنها یک بار دیگر به این خط پیامک داده یا تماس گرفته شود، این موضوع را به مراجع قضایی به عنوان مزاحمت گزارش می‌کند.

چنین اتفاقی به گفته این مرد 32 ساله، تنها هزینه کردی بالغ بر یک میلیون تومان را برای وی به همراه داشته اما دستش هم به جایی بند نبوده است.

رویه‌هایی این چنینی در محیط‌های مجازی به وفور دیده می‌شود و لذا کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز به شکل هوشیارانه به این مضووع وارد شده و ضوابط و مقرراتی را برای چت‌روم‌ها وضع کرده است.

در اجرای مواد 32 و 33 قانون جرایم رایانه‌ای و تصمیمات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در خصوص ساماندهی اتاق‌های گفت‌وگوی مجازی و جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه آنلاین کلیه تارنماهای مذکور موظف شدند از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، حداکثر تا تاریخ 15 اردیبهشت نسبت به ثبت تارنمای خود در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ایرانی (samandehi.ir) اقدام وکلیه ضوابط و شرایط مشروحه در اتاق‌های گفت‌وگوی را اعمال نمایند.

بر این اساس کلیه چت‌روم‌های ایرانی ثبت‌نام در پایگاه خود را براساس دستور این کارگروه الزامی کردند و اطلاعات هویتی نظیر نام، نام کاربری، تلفن همراه – ایمیل (جهت فعالسازی اکانت)، شهر و استان محل زندگی را از کاربران خود طلب کردند.

اما شرایط مندرج در تصمیم کارگروه تعیین مصادیق به شرح زیر است:

1- در تمامی اتاق‌های گفت‌وگو ثبت‌نام و احراز هویت کامل اجباری است و تنها اعضایی که شرح ذیل توسط مدیر احراز هویت شده‌اند قادر به فعالیت هستند.

• احراز هویت از طریق ارسال ایمیل یا پیامک بوده و فعالسازی آن توسط مدیر تارنما انجام می‌شود به نحویکه توسط یک ایمیل یا یک شماره تلفن مشخص، تنها یک کاربر منحصر بفرد امکان ثبت‌نام داشته باشد.

• ثبت‌نام کاربران مشروط به ارائه مشخصات در قالب یک فرم کامل اطلاعاتی است و صحت شماره تلفن از طریق ارسال کد فعالسازی تائید و راستی آزمایی شود.

• تمامی اطلاعات ثبت شده توسط کابران می‌بایست به صورت کاملاً امن توسط مدیر ذخیره شده و مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از آن به عهده مدیر سایت است.

• از ثبت‌نام با نام‌های کاربری مجرمانه جلوگیری به عمل آید.

• ورود هرگونه فعالیت کاربران بدون احراز هویت و ثبت‌نام تحت عنون میهمان یا عناوین دیگر ممنوع است.

2- مدیران تارنماهای اتاق‌های گفت‌وگوی مجازی مکلف به رعایت مقررات ذیل هستند:

• ناظر و مدیر فعال در کلیه ساعات فعالیت سایت حضور داشته و کاربران متخلف را حذف نماید، همچنین استفاده از هرگونه کلمات و عبارات غیراخلاقی، تصاویر و صورتک‌های مجرمانه و انتشار محتوای مجرمانه در فضاهای اتاق‌های گفتگوی مجازی ممنوع شده و از طریق فیلتر کلمات کلیدی نیز بطور خودکار از استفاده از اینگونه کلمات جلوگیری بعمل آید.

• استفاده از مصادیق دارای محتوای مجرمانه از جمله تگ‌ها، اسامی، عناوین، تبلیغات و همچنین روش‌های نامناسب توسط دست اندرکاران تارنما برای افزایش بازدید و جذب کاربران به اتاق‌های گفت‌وگو ممنوع است و در صورت مشاهده بدون تذکر اصل سایت مورد پالایش قرار خواهد گرفت.

• چنانچه ناظران و رصد کنندگان کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در بازدید‌های سرزده از اتاق‌های گقت‌وگو و با انتشار محتوای مجرمانه مواجه شوند مراتب را متذکر خواهند شد و در صورت تکرار تذکرات علاوه بر فیلترسایت، علیه مدیر اعلام جرم خواهد شد.

محسن که یکی از ناظران اتاق‌های گفت‌وگوی ایرانی است، می گوید که از زمان اجرای این مصوبه میزان شکایات به حداقل و در بعضی روزها به صفر رسیده است که این برای خود ما هم جای تعجب دارد.

وی گفت: سابقا، به دلیل امکان چت مهمانان در سایت بالغ بر 30 تا 50 شکایت از آی‌دی‌های مهمان داشتیم اما اکنون آرامش به این محیط‌ها بازگشته و کاربران می‌دانند که شماره‌های آنها و اطلاعات‌شان در اختیار ماست و هر زمان که نیاز باشد در صورت مشاهده تخلفی از سوی آنها، برخورد مقتضی صورت خواهد گرفت و از این جهت خودشان رعایت می‌کنند.

روزبه هم که یکی از کاربران فعال است می‌گوید: با ثبت‌نام شاهد برگشت ادب به محیط عمومی بودیم و دیگر پیشنهادهای بی‌پروا و رک هم از بخش چت‌های خصوصی حذف شده که این آرامش بیشتری را برای یک چتر واقعی به ارمغان می‌آورد.

البته همچنان باگ‌هایی در این رویه برخوردی وجود دارد و به صورت کامل جلوی اقدامات سوء گرفته نشده اما امید می‌رود که با گسترش فرهنگ استفاده از چت‌روم‌ها، نیازی به اعمال ابزارهای کنترلی بیشتر نباشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  −  39  =