چطور طلای تقلبی را تشخیص دهیم؟

طلا به عنوان یک کالای سرمایه ای مورد توجه خانواده های ایرانی بوده و تقریبا در تمام سال بازار داغی دارد. اگر پای شما به این بازار باز شده باشد حتما متوجه شده اید که تشخیص طلای تقلبی یا همان(عیار پایین) بسیار دشوار است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گرانبهاست.

عیار طلا معمولا از واحد کامل 24 بیان می‌شود، برای مثال طلای 24 عیار طلای خالص با حداقل 99/9 درصد طلا و طلای 18 عیار از 75 درصد طلا و 25 درصد فلز دیگر تشکیل شده است.

طلای خالص به دلیل نرمی زیاد برای ساخت بیشتر وسایل مناسب نیست و به همین دلیل بیشتر طلایی که در جواهرات به کار می‌رود طلای خالص نیست.

در ایران، از عیار 18 استفاده می‌شود اما در کشورهای عربی عیار طلا بین 20 تا 24 متغیر است و در کشورهای اروپایی یا ایالات متحده معمولا از عیار 14 استفاده می‌شود.

مبنای مزد ساخت طلا و جواهر براساس طرح آن تعیین می‌شود. طلاهایی که با ماشین و در تیراژ بالا ساخته می‌شوند، مزد ساخت پایین‌تر و آنهایی که کار دست و محدود‌تر است، مزد ساخت بالاتری دارند، اما به این معنی نیست که تمام طلاهای ساخت ماشین کم اجرت هستند.
 
تشخیص طلای تقلبی یا کم عیار از طلای با عیار استاندارد خیلی دشوار است حتی بسیاری کارشناسان در این خصوص اختلاف نظر دارند.
 
البته مهمترین ضمانت نامه عیار طلا فاکتوری است که از فروشنده دریافت می کنید دقت  کنید در فاکتور حتما عیار طلا ذکر شده باشد.

افرادی که در خصوص عیار طلا های خریداری شده شان شک دارند می توانند با مراجعه به اتحادیه های طلا و جواهر کشور درخواست عیار سنجی کنند. اتحادیه ها موظف اند با متخلفین احتمالی مقابله کنند.
 
همچنین واحد صنفی که از آن خرید می کنید باید جواز کسب از اتحادیه طلا داشته باشد. همچنین در مصنوعات طلا باید عیار طلا و نام سازنده حک شده باشد.
 
عباراتی مثل 750 ،علامت استاندارد ،نام سازنده و مسائلی از این دست می تواند اطمینان شما به خریدتان را افزایش دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  54