طلا نجات می یابد؟

در حالی که تنش ها و بحران های سیاسی بین المللی معمولا موجب افزایش تقاضا برای فلزات گرانبها به خصوص طلا شده و تاثیر زیادی بر افزایش قیمت این فلزات دارد ولی بحران اوکراین و تشدید روابط بین روسیه و غرب تاکنون تاثیر چندانی بر افزایش قیمت طلا نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از سایت طلا به نقل از سی ان بی سی، تجربه تاریخی نشان داده است که در زمان وقوع تنش های سیاسی بین المللی سرمایه گذاران زیادی برای خرید طلا به بازار هجوم می آورند و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا دارد. ولی این بار قضیه در خصوص بحران اوکراین متفاوت است.
 

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این ایده و نظریه به واسطه درک نادرست از نحوه عملکرد بازار طلا شکل گرفته است. ادوارد میر تحلیلگر ارشد موسسه اف سی استون تاکید کرد: من فکر نمی کنم تنش های سیاسی کار خاصی برای طلا انجام دهد. تنها زمانی که طلا می تواند از تحولات بین المللی سود ببرد نوسان شدید بازارهای مالی و سهام است.

وی تصریح کرد: در واقع افزایش قیمت طلا واکنشی طبیعی به کاهش شاخص سهام است و تنش های سیاسی بین المللی به خودی خود تاثیری بر قیمت طلا ندارد.

این تحلیلگر بین المللی اعلام کرد: علی رغم تشدید بحران اوکراین قیمت طلا به پایین ترین سطح خود در دو ماه و نیم اخیر رسیده است. علی رغم اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که می تواند تنها ظرف مدت 2 هفته کی یف پایتخت اوکراین را تصرف کند قیمت طلا با افت 1.7 درصدی روبرو شده است.

جورج گرو تحلیلگر ارشد موسسه مالی آر بی سی نیز تاکید کرد: افزایش چشمگیر شاخص سهام و ارزش دلار مانع بزرگی برای افزایش قیمت طلا به شمار می رود. در چنین شرایطی تقاضای سرمایه گذاری روی دلار به مراتب بیشتر از طلا است.

گزارش سایت طلا می افزاید؛ بی شک مهمترین دلیل منطقی برای خرید طلا در سال های گذشته سیاست های انبساطی پولی فدرال رزرو آمریکا بوده است. تصمیم فدرال رزرو برای کاهش محرک پولی و احتمال افزایش نرخ بهره تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا در سال 2013 میلادی داشته است.

به نظر می رسد چشم انداز بلند مدت اقتصاد آمریکا که رو به بهبودی است سرمایه گذاران را متقاعد کرده است تا ذخایر طلای خود را بفروشند. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی سطح حمایتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1240 دلار خواهد بود و قیمت این فلز زرد سال آینده به کمتر از 1200 دلار خواهد رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  20