قیمت طلا کاهش یافت

قیمت جهانی طلا با قوی‌تر شدن احتمال افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره در آمریکا و قو‌ی‌تر شدن ارزش دلار که موجب شد تقاضا برای این فلز گرانبها کاهش پیدا کند، به پایین‌ترین سطح در هفت ماه گذشته رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قیمت جهانی طلا با قوی‌تر شدن احتمال افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره در آمریکا و قو‌ی‌تر شدن ارزش دلار که موجب شد تقاضا برای این فلز گرانبها کاهش پیدا کند، به پایین‌ترین سطح در هفت ماه گذشته رسید.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح جمعه بازار سنگاپور 0.7 درصد کاهش یافت و به 1232 دلار رسید که پایین‌ترین سطح از 23 ژانویه بوده است. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر حداکثر 0.5 درصد کاهش یافت و به 1232 دلار رسید.

این فلز گرانبها در یک هفته گذشته 2.6 درصد کاهش یافت در حالیکه هفته پیش از آن نیز با 1.4 درصد کاهش روبرو شده بود.

قیمت طلا در 17 مارس به رکورد 1392 دلار رسیده بود اما از آن زمان با تحکیم روند احیای اقتصاد آمریکا و صعود دلار که تقاضا برای این فلز گرانبها را محدود کرده، 11 درصد کاهش یافته است. تقاضا برای طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن پس از کمتر شدن تنشهای سیاسی در اوکراین و خاورمیانه ضعیف شد.

تحلیلگران بانک گولدمن ساکس پیش بینی کرده‌اند با بهبود اقتصاد آمریکا، قیمت هر اونس طلا به 1050 دلار تا پایان امسال خواهد رسید.

بیش از 5.1 میلیارد دلار از ارزش صندوقهای سرمایه‌گذاری طلای قابل معامله در بورس از 30 ژوئن به این طرف کاهش یافته و موجودی طلای این صندوقها در چهار ماه از پنج ماه گذشته کاهش داشته است.

شاخص دلار با تقویت احتمال افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا به بالاترین سطح در 14 ماه گذشته رسیده است. معامله گران طلا پیش بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا که از سال 2008 نرخهای بهره را نزدیک صفر نگه داشته است تا ژوییه سال 2015 اقدام به افزایش نرخهای بهره خواهد کرد.

نرخ‌های بهره بالاتر طلا را سرمایه گذاری با جذابیت کمتر می‌سازد زیرا نگهداری این فلز که بازدهی ندارد در برابر دارایی‌های دارای بازده در زمان تحکیم سیاست پولی پرهزینه است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا سال گذشته به دنبال انتظار بازار برای آغاز تعدیل برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا، 28 درصد نزول کرد. میزان خرید این برنامه تاکنون شش دور کاهش یافته است.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر هر اونس نقره برای تحویل فوری حداکثر 1.3 درصد سقوط قیمت داشت و به 18.4675 دلار رسید که پایینترین قیمت از 28 ژوئن سال 2013 بوده است و این فلز به سوی دومین کاهش هفتگی پیش می‌رود.

هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.8 درصد کاهش به 1359 دلار رسید. این فلز در پنج روز گذشته به طور پیاپی کاهش یافته و در انتظار دومین کاهش هفتگی پیاپی است.

بهای معاملات هر اونس پالادیم با 0.5 درصد کاهش به 828 دلار رسید. قیمت این فلز در یک هفته گذشته 6.8 درصد کاهش داشته که بزرگترین کاهش هفتگی از ژوئن سال 2013 بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3