بیانیه آژانس درباره برنامه هسته‌ ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه آغازین خود به مناسبت برگزاری سومین نشست شورای حکام گفت: ایران سه گام از پنج اقدام عملی مورد توافق با آژانس را اجرایی کرده و رایزنی در مورد دو گام باقیمانده را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از ایسنا: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه آغازین خود به مناسبت برگزاری سومین نشست شورای حکام گفت: ایران سه گام از پنج اقدام عملی مورد توافق با آژانس را اجرایی کرده و رایزنی در مورد دو گام باقیمانده را آغاز کرده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش محل برگزاری سومین نشست شورای حکام در سال 2014 در مورد اجرای پادمان‌های آژانس در جمهوری اسلامی ایران گفت: آژانس به نظارت بر انحراف نداشتن مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران تحت موافقت‌نامه پادمان جامع ادامه می‌دهد. اگرچه آژانس در موضعی نیست که بتواند به طور کامل در مورد نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران اطمینان دهد، بنابراین نمی‌تواند اعلام کند که تمام مواد هسته‌ای ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز مورد استفاده هستند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: ماه گذشته در تهران دیدارهایی را با دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهور و دیگر مقامات ارشد این کشور در راستای تلاش‌هایم برای پیشبرد رایزنی‌های ایران و آژانس داشتم و بر اهمیت اجرای به موقع چارچوب همکاری‌ها با آژانس تاکید کردم.

آمانو هم‌چنین در بیانیه خود تصریح کرد: ایران سه گام از پنج اقدام عملی مورد توافق در چارچوب همکاری‌ها با آژانس را اجرایی کرده و رایزنی‌ها در مورد گام‌های باقیمانده را آغاز کرده است. آژانس از ایران خواست تا پیشنهاد خود را برای اقدامات عملی جدید تا دوم سپتامبر ارائه کند. این کشور تاکنون پیشنهادی در این باره ارائه نداده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه یادآور شد: آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق برنامه اقدام مشترک که میان ایران و گروه 3+3 به توافق رسیده است ادامه می‌دهد. ادامه فعالیت‌های ما نیازمند بودجه بیش‌تر یعنی یک میلیون یورو است که تاکنون حدود 300 هزار یوروی آن تامین شده است. من از کشورهای عضو می‌خواهم که در صورت تمایل کمک‌های خود را ارائه کنند.

سومین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه (امروز) در وین با حضور 35 کشور عضو آغاز شد که انتظار می‌رود یک هفته به طول بیانجامد.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای عضو قرار است در این دور از نشست‌ها در مورد مسائل مختلف اقدامات لازم برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه انرژی هسته‌ای، انتقال و ایمنی زباله‌های هسته‌ای گفت‌وگو کند.

کشورهای عضو شورای حکام هم‌چنین قرار است در مورد فعالیت‌های آژانس در زمینه علوم و تکنولوژی هسته‌ای، استفاده‌های آن و مسائل مربوط به راستی‌آزمایی هسته‌ای بحث و گفت‌وگو کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

77  −  74  =