رسانه‌ها کودکان را دچار پیری زودرس کرده‌اند

بهاره نصیری با اشاره به اینکه امروزه رسانه‌ها و پیام آن‌ها مرز دوران کودکی و بزرگسالی را از بین برده‌اند، می‌گوید: کودکان ما دچار پیری زودرس می‌شوند و خیلی زود از دوران کودکی فاصله می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از ایسنا، بهاره نصیری – پژوهشگر مرکز مطالعات دانشگاهی و مدرس دانشگاه – در نشست تخصصی ضرورت‌های آموزش سواد رسانه‌ای در ایران که روز چهارشنبه، دوم مهرماه در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد، درباره مخاطبان آموزش سواد رسانه‌ای گفت: مخاطب یادگیری سواد رسانه‌ای اقشار مختلف جامعه است اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که چون مخاطب کودک مظلوم‌ترین مخاطب رسانه‌هاست ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای برایش بیشتر است.

او افزود: امروزه رسانه‌ها و پیام آن‌ها مرز دوران کودکی و بزرگسالی را از بین برده‌اند، کودکان ما دچار پیری زودرس می‌شوند و خیلی زود از دوران کودکی فاصله می‌گیرند و متأسفانه والدین از تلویزیون برای آرام کردن فرزندانشان استفاده می‌کنند و این بزرگترین اشتباه آن‌هاست. در کنار مخاطبان کودک و نوجوان دو گروه آموزگاران مدارس و والدین هم باید تحت آموزش قرار بگیرند.

نصیری ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، بحث محتواست. در سال‌های اخیر مقالات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های زیادی در زمینه سواد رسانه‌ای تهیه شده است اما مشکل طرح‌های پژوهشی ما این است که مصداق‌ها و مثال‌هایشان عینی و بومی نشده‌اند. به نظر می‌رسد ضروری است ما در حوزه تولید محتوا به سمت کارهای تیمی برویم.

این مدرس دانشگاه سپس گفت: سواد رسانه‌ای ابعاد مختلفی دارد. سواد خبری، تبلیغاتی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و بصری ابعاد مختلف سواد رسانه‌ای به حساب می‌آیند؛ بنابراین باید جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، اهل هنر و… همه دست به دست هم بدهند و در این زمینه کار کنند. متأسفانه ما محتوایی که حالت عملیاتی و کاربردی داشته باشد، نداریم.

او افزود: بحث دیگر سیاست‌گذاری و اجراست. آنچه دردناک است عدم اطلاع و شناخت مدیران و مسئولان از سواد رسانه‌ای است. من بارها به صداوسیما و آموزش و پرورش مراجعه کرده‌ام.

نصیری در ادامه با گلایه از منتشر نشدن کتاب و طرح تحقیقش پس از چند سال، گفت: این مسائل باعث دلسردی پژوهشگران و عدم توسعه سواد رسانه‌ای می‌شود. تا زمانی که قانون حمایت‌کننده‌ای وجود نداشته باشد هر کدام از ما به صورت یک جزیره فعالیت می‌کنیم. اگر قوانین حمایت‌کننده به وجود بیایند شاید بتوان این بحث را به جایی رساند.

او ادامه داد: در حال حاضر در کانادا هفته سواد رسانه‌ای در ماه نوامبر وجود دارد. در این هفته تجربیات مختلف در این زمینه به اشتراک گذاشته می‌شود. چه خوب است اگر ما هم حداقل روزی را تحت عنوان روز سواد رسانه‌ای داشته باشیم که تلنگری در ذهن مسئولان و شهروندان ما باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  −  42  =