مهمترین اخبار فناوری اطلاعات هفته

هفته‌ گذشته برای دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته‌ای تاثیرگذار و پر خبر به شمار می‌آمد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا درحالیکه تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های چت تلفن همراه به طور روزافزون افزایش می‌یابد، درهفته‌های گذشته اخباری از گوشه و کنار درباره احتمال فیلتر شدن برخی از این برنامه‌ها به گوش رسید.

چندی پیش محمود واعظی در پاسخ به سوال ایسنا درباره احتمال فیلتر شدن وایبر و شایعاتی که درباره اخطار به وزارت ارتباطات برای فیلتر کردن این شبکه داده‌شده بود تصریح کرده بود که چنین اخطاری به این وزارت خانه داده نشده‌است. وی راه‌اندازی چنین جریاناتی را درباره افزایش روند مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی را نوعی جریان سازی علیه وزارت ارتباطات تلقی کرد.

اما هفته‌ای که گذشت با نامه‌ای آغاز شد که طی آن قوه قضاییه به وزارت ارتباطات برای فیلتر کردن برنامه‌های چت تلفن همراه مهلت داده بود تا اقدامات لازم انجام و زیرساختهای مورد نیاز فراهم شود.

نامه‌ای که جنجال به پا کرد

محسنی اژه‌ای – معاون اول قوه قضاییه – درباره لزوم فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی نظیر وآتس آپ، وایبر و تانگو به وزیر ارتباطات یک ماه فرصت داد تا زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر این شبکه ها شکل گیرد، در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی در هر رده ای طبق قانون برخورد خواهد کرد.

این نامه در حالی منتشر شد که وزیر ارتباطات چندی پیش درباره فیلترینگ هوشمند به ایسنا اعلام کرده بود که وزارت ارتباطات در راستای راه‌اندازی فیلترینگ هوشمند اقداماتی از قبیل امضای تفاهمنامه‌هایی با موسسات و مراکز علمی جهت بررسی ابعاد و طرح ریزی انجام داده‌است.

این نامه در طول هفته‌ای که گذشت واکنش‌های مختلفی را در جامعه دانشگاهی کشور برانگیخت که اکثرا معتقد بودند «فیلترینگ هوشمند یک‌ماهه امکان‌پذیر نیست» و البته فیلترینگ هوشمند با توجه به ساختار موضوعی که دارد نسبت به سیستم‌های قدیمی مسدود کردن شبکه‌های اینترنتی از مزایای بسیاری بهره‌مند است.

اما در نهایت عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه با اعلام این خبر که در آخرین جلسه این کارگروه هیچ صحبتی از فیلترینگ وایبر مطرح نبود، به آتش تند شایعات درباره فیلترینگ پایان داد.

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فیلترینگ واتس‌آپ به تصویب اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رسیده است، گفت: فیلترینگ این نرم‌افزار از گذشته مطرح بوده و به تصویب اعضای کارگروه رسیده است اما دو شبکه تانگو و وایبر هیچگاه مطرح نشده بودند.

در عین حال در روز آغازین این هفته کارگروه فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که در راستای ارتقاء بینش و منش اخلاقی فضای مجازی مرامنامه اخلاقی فضای مجازی را تدوین می کند.

عزیز نجف پور – دبیر کارگروه فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی – چالش‌های ارزشی جدید، نیاز جدی به درک درستی از موضوع‌های اخلاقی در قبال شرایط خاص را دلیل تدوین این مرامنامه دانست.

همچنین شرکت مخابرات ایران از به پایان رسیدن هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت تا پایان شهریورماه خبر داده و اینگونه اعلام کرده بود که با اجرای این طرح بیش از 2500 تا 3000 کد بین شهری تبدیل به 31 کد استانی خواهد شد با این وجود در حالیکه شهریور سال 93 در روزهای پایان این هفته به آخر رسید تنها حدود 20 استان کشور اجرای این طرح را تجربه کرده‌اند و برخی از استان‌ها همچنان باقی مانده‌اند.

در این راستا داوود زارعیان – سخنگوی شرکت مخابرات ایران – به ایسنا گفت: براساس برنامه‌ریزیهای صورت گرفته در شرکت مخابرات ایران تلاش می‌شود طرح همکدسازی تلفنهای ثابت کشور تا نیمه آبان ماه به پایان برسد.

علاوه بر آن در دومین روز از هفته‌ای که گذشت پیش‌نویس "سند چشم‌انداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای در افق 1404" که با همکاری دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تهیه و تدوین شده است، در شورای عالی فضای مجازی به نقد و بررسی گذاشته شد.

شفاف‌سازی در روند خرید و فروش شماره‌های رند

روز یکشنبه دستورالعمل واگذاری شماره‌های تلفن‌همراه و ثابت رند (مرتب) و مناسب از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.

به گفته علی‌اصغر عمیدیان- سخنگوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات- شماره رند (مرتب) تلفن همراه و ثابت شامل شماره‌هایی است که به دلیل روان بودن یا داشتن موسیقی لفظی و یا روابط عددی، براحتی در ذهن افراد ثبت می‌شود و شماره مناسب شامل شماره‌هایی است که براساس نوع شماره، دارای متقاضی خاص بوده و قیمت آنها متفاوت از قیمت معمول در بازار است.

عمیدیان ضمن تاکید بر اینکه در دستورالعمل تهیه شده شرایط اطلاع‌رسانی عمومی، شرایط رقابتی عادلانه و روش واگذاری باید به صورت شفاف تعیین شده باشد تصریح کرد: این دستورالعمل قبل از اجرا از سوی دارنده پروانه، باید به تائید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی برسد.

صف ‌خریداران آیفون به ایران رسید

درحالیکه در ابتدای هفته گذشته صف‌های عریض و طویل خریداران تلفن هوشمند جدید اپل جلوی در این شرکت شکل گرفت، دوستداران این برند در ایران نیز از روز یکشنبه برای خرید این محصول اقدام کردند.

iPhone 6 و 6 plus با قیمتی حدود پنج تا هفت میلیون تومان و در سه رنگ طلایی، نقره‌ای و خاکستری وارد بازارهای ایران شد.

اما ورود نسل جدید گران قیمت iPhoneها به ایران باعث نخواهد شد که قیمت مدل‌های قبلی این برند کاهش پیدا کند. رییس انجمن فروشندگان سیم کارت، گوشی تلفن همراه و تجهیزات جانبی در این‌باره به ایسنا گفت: فکر نمی کنم ورود آیفون 6 تاثیر چندانی بر روی قیمت آیفون های 4 و 5 داشته باشد بلکه برعکس فکر می کنم قیمت آیفون‌های قبلی پس از مدتی بر روی نمونه تازه وارد شرکت اپل هم تاثیر بگذارد و باعث تعدیل قیمت آن شود.

تنبیه شهروندان با اخذ کارمزد برای خدمات بانکداری الکترونیک

از دیگر اتفاقاتی که در هفته گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرد و واکنش‌های مخالفان ر ا در پی داشت طرح خذ کارمزد از شهروندان در ازای ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی بود.

کاظم آیت اللهی – رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور – با تاکید بر جنبه‌های تنبیهی این طرح برای شهروندان خواستار توقف آن از سوی شورای پول و اعتبار شد.

وی در این‌باره تصریح کرد: اخذ وجه از مصرف کننده پایانه‌های فروش، تحمیل هزینه‌های متعارف ارائه‌دهندگان این تجهیزات به دوش مصرف کننده است، هزینه‌هایی که هنگام امکانسنجی و شکل‌گیری یک PSP به عنوان هزینه کسب و کار PSP در نظر گرفته شده است.

اکنون تصمیم شورای پول و اعتبار گرچه به خاطر کمک به کسب و کار PSPها و نظام بانکی است، اما در واقع این تصمیم باعث فاصله گرفتن مصرف کننده از بهره‌برداری از خدمات بانکداری الکترونیکی خواهد شد.

خبرخوشی برای حجاج

در هفته گذشته همراه اول اعلام کرد که در تعرفه‌های خود برای حجاج تخفیفی را در نظر خواهد گرفت. طبق تعرفه‌های جدید همراه اول، از ابتدای مهرماه، حجاج بیت الله الحرام می توانند با دقیقه ای 550 تومان با ایران مکالمه کننداین به معنای 50 تومان تخفیف برای هر مکالمه است. همچنین دریافت تماس دقیقه ای 700 تومان و ارسال هر پیامک 200 تومان برای حجاج تا پایان مهرماه هزینه خواهد داشت.

23 شهر 3G همراه اول را تجربه می‌کنند

مدیر عامل همراه اول از آغاز ارایه خدمات نسل سوم ارتباطی در 23 شهر به صورت پایلوت خبر داد.

وحید صدوقی در این باره به ایسنا گفت: پیش بینی ما این است که تا پایان سال تعداد سایت‌های نسل سه و چهار در کشور به رقمی برسد که از نظر تعداد با سایت‌های نسل دو در 10 سال اول فعالیت همراه اول برابری می‌کند که این کار اقدام بزرگی محسوب می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  6  =