۱۰ واژه‌ مشهور تکنولوژی در ۱۰ سال اخیر

10 سال پیش کسی نمی‌دانست توییتر چیست یا سلفی و اپلیکیشن چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. این روزها در حوزه فناوری، لغات و اصطلاحاتی را به‌کار می‌بریم که چند سال پیش هیچ‌کس نمی‌دانست معنی این کلمات چیست و چه کاربردها و امکاناتی را برای کاربرانش به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،10 سال پیش کسی نمی‌دانست توییتر چیست یا سلفی و اپلیکیشن چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. این روزها در حوزه فناوری، لغات و اصطلاحاتی را به‌کار می‌بریم که چند سال پیش هیچ‌کس نمی‌دانست معنی این کلمات چیست و چه کاربردها و امکاناتی را برای کاربرانش به همراه دارد.
به تعداد این لغات و اصطلاحات نیز با گذر زمان اضافه می‌شود. اگر دوست دارید با تعدادی از این لغات و اصطلاحات که طی یک‌سال اخیر وارد فرهنگ حوزه فناوری اطلاعات شده‌اند آشنا شوید می‌توانید با این گزارش همراه باشید. در این گزارش به شما، 10 لغت را که به تازگی وارد دنیای فناوری و اینترنت شده‌اند معرفی می‌کنیم.

1- Selfie
سلفی یا خودگرفت، عکسی است که کاربر از خودش به کمک یک دوربین می‌گیرد، البته این واژه برای خودگرفت‌های دسته‌جمعی هم کاربرد دارد؛ یعنی زمانی که چند نفر کنار هم قرار می‌گیرند و یکی از آنها با دوربین تلفن همراه یا تبلت خود، عکسی گروهی می‌گیرد. سلفی بیشتر در شبکه‌های اجتماعی خودش را نشان می‌دهد.
به گزارش «ایتنا»، کلمه Selfie در نوامبر سال گذشته رسما وارد فرهنگ لغت آکسفورد شد.

2- Hashtag
هشتگ برچسبی است که برای دسته‌بندی و به اشتراک‎گذاری پست‌ها درباره موضوعی خاص به‌کار می‌رود.  Hashtag از ماه ژوئن وارد فرهنگ لغت آکسفورد شده است. هشتگ با علامت # شناخته می‌شود. این روزها در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا توییتر زیاد این برچسب را می‌بینید.

3- اینترنت اشیا
تا پیش از این تصور اغلب ما این بود که تنها این انسان‌ها هستند که قرار است با ابزارهایی که در اختیار دارند توسط شبکه اینترنت به هم متصل باشند و شخصا از قابلیت‌های آن بهره ببرند، اما بیش از یک دهه است که مفاهیم جدیدی شکل گرفته و در چند سال اخیر در قالب یکسری محصولات هوشمند به بازار راه پیدا کرده. اکنون در مورد ایده‌ای صحبت می‌کنیم که براساس آن هر شیء فیزیکی قادر خواهد بود با اتصال به اینترنت یا به کمک سایر ابزارهای ارتباطی، با سایر اشیا تعامل داشته باشد.
اینترنت اشیا به این معنا است که بسیاری از وسایل روزمره مورد استفاده ما با اتصال به اینترنت، وظایف و اطلاعات خود را با هم و یا با انسان‌ها به اشتراک بگذارند. عبارت اینترنت اشیا، برای اولین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت. او جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آنها را سازماندهی و مدیریت کنند، هرچند این واژه این روزها بسیار نوپا است اما به گفته موسسه تحقیقاتی ABI تا سال 2020 بیش از 30 میلیارد دستگاه به صورت وایرلس به بخشی از اینترنت اشیا پیوسته‌اند.

4- Meme
Meme (میم) یا Internet meme (میم اینترنتی) به موضوعات و عقایدی گفته می‌شود که به وسیله اینترنت گسترش و رواج پیدا می‎کند. این لغت در واقع همان «پ ن پ» فارسی است.
 
5- ISIS
ISIS مخفف عبارت Islamic State of Iraq and Syria به‌معنای دولت اسلامی عراق و شام، نامی است که داعش برای خود انتخاب کرده است.
امروزه گروه تروریستی و تکفیری داعش به نقل محافل سیاسی و حتی نظامی تبدیل شده است.  جالب اینجا است که شرکت‌های مختلفی در جهان وجود دارد که تمام یا بخشی از نام برند آنها ISIS است؛ مثل شرکت فناوری آیسیس اینویشن (Isis Innovation) و شرکت دارویی Isis Pharmaceuticals در آمریکا.  موسسه علوم و امنیت بین‌المللی یا Institute for Science and International Security هم به اختصار می‌شود دقیقا ISIS! چندی پیش شرکت آمریکایی Isis که در زمینه مبادلات مالی الکترونیکی فعالیت می‌کند، تصمیم گرفت به‌دلیل تشابه اسمی با گروهک تروریستی داعش، اسم تجاری خود را تغییر دهد. به گزارش سی‌ان‌ان، مایکل آبوت مدیر اجرایی شرکت یاد شده گفته بود، اگرچه این قضیه تصادفی است ولی ما نمی‌خواهیم با گروهکی که نامش با خشونت گره خورده، هم‌نام باشیم.

6- Like
لایک در لغت به معنای دوست داشتن و همانند بودن است. از 9 فوریه استفاده از Like در فیس‌بوک آغاز شد. شما در شبکه‌های اجتماعی از هر پست که خوشتان بیاید آن را لایک می‌کنید، البته کارکرد این واژه فقط به فیس‌بوک محدود نمانده و امروزه در زندگی روزمره نیز افراد وقتی چیزی را بپسندند آن را لایک می‌کنند یا انگشت شست خود را رو به بالا می‌گیرند.

7- Follow
فالو یعنی دنبال کردن. این اصطلاح – که کارکرد واضحی دارد – در توییتر، اینستاگرام و بسیاری از سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

8- Tweet
در لغت به معنای صدای جیک جیک گنجشک و پرندگان کوچک است، ولی در اصطلاح «ارسال پیام در شبکه اجتماعی توییتر» را می‌رساند. کاربران این شبکه روزانه ده‌ها میلیون توییت ارسال می‌کنند.

9- Application
اپلیکیشن یا برنامه کاربردی نوعی نرم‌افزار رایانه‌ای است که طیف وسیعی از نرم‌افزارهایی را که ما روزانه از آنها استفاده می‌کنیم شامل می‌شود؛ ازجمله Word مایکروسافت، فتوشاپ و…. این واژه گاه به اختصار App نیز نامیده می‌شود. این روزها واژه اپلیکیشن بیشتر در حوزه تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی همان معنای «نرم‌افزار کاربردی» را می‌دهد.

10- Google
گوگل در لغت یک عدد افسانه‌ای است به بزرگی عدد یک با صد صفر جلوی آن. امروزه گوگل شرکتی است بی‌نیاز از معرفی. در حال حاضر کمتر کاربری را می‌توان پیدا کرد که این واژه به گوشش نرسیده باشد یا حداقل با یکی از سرویس‌های گوگل کار نکرده باشد؛ سرویس‌های پرکاربرد گوگل شامل جست‌وجوگر اینترنتی، جیمیل، یوتیوب، مرورگر کروم، گوگل مپس و… می‌شود.گوگل 16 سال پیش توسط لری پیج و سرگئی برین در گاراژ یک منزل شخصی در کالیفرنیا راه‌اندازی شد و امروزه به قدری اوج گرفته که «گوگل کردن» به فعل تبدیل شده و به عنوان معادل جست‌وجو (سرچ) در اینترنت به‌کار می‌رود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  24