بی‌مهری بانک‌ها به کشاورزی بیشتر شد

در حالی که کشاورزان همواره از وضعیت نامناسب ارائه تسهیلات بانکی گلایه دارند، سهم پرداختی تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی در پنج ماهه نخست امسال از کل تسهیلات پرداختی سه درصد کاهش یافت و فقط 5.6 درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش کشاورزی اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بخش کشاورزی علی‌رغم نقش تعیین‌کننده در تامین امنیت غذایی کشور همواره از تسهیلات بانکی به دلیل نپذیرفتن اسناد زراعی کشاورزان به عنوان ضمانت، عدم سرمایه‌گذاری مناسب به دلیل ریسک بالا و … بهره چندانی نبرده و کشاورزان همیشه از بی‌مهری بانک‌ها برای اعطای تسهیلات بانکی گلایه داشتند.

 

گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ اعطای تسهیلات در پنج ماهه نخست امسال هم گویای این وضعیت است؛ چراکه در این بازه زمانی سهم پرداختی تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی 63 هزار و 609 میلیارد ریال معادل 5.6 درصد کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها در پنج ماهه نخست سال جاری بوده است.

 

در حالی که سهم پرداختی تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی نسبت به پنج ماهه سال گذشته سه درصد کاهش یافته که این نشان می‌دهد عملکرد بانک‌ها در ارائه‌ تسهیلات به کشاورزان مناسب نبوده و همواره اعطای تسهیلات به این بخش علی‌رغم تاکید‌های فراوان مسئولان دولتی از مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی روند نزولی داشته است.

 

بر اساس این گزارش از کل تسهیلات 63 هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی بالغ بر 39 هزار میلیارد ریال معادل 62 درصد برای تامین سرمایه در گردش، حدود 10 هزار میلیارد ریال معادل 15.9 درصد برای ایجاد و زیرساخت و حدود 6000 میلیارد ریال معادل 9 درصد به توسعه بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =