وزیر بهداشت: روزهای سختی در پیش است

دکتر سید حسن هاشمی در نخستین نشست کارشناسی مجمع انجمن‌های گروه پزشکی که با هدف هم‌اندیشی در جهت مشارکت فعال در عرصه سلامت کشور برگزار شد، گفت: دولت با تمام مشکلات موجود، حوزه سلامت را در اولویت مسائل خود قرار داده است و امیدواریم که دولت بتواند با حمایت مردم به تدریج گره از کار مردم باز کند و به وعده‌هایی که داده عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،وی افزود: در حال حاضر در حوزه سلامت شرایط خاصی در کشور حاکم شده است و به نظر می‌رسد که کل نظام خود را در این زمینه متعهد می‌دادند تا مشکلات مردم را به تدریج کاهش دهند. این موضوع را در گفتار و همچنین رفتار مسئولان شاهد هستیم. آنچه که تا امروز نیز اتفاق افتاده به دلیل حمایت‌های رهبری، مجلس، قوه قضاییه، دولت و مجموعه هیأت وزیران است. زمانی که اتفاق نظر در یک موضوعی وجود داشته باشد بی‌تردید نتایج خوبی هم حاصل خواهد شد.

وزیر بهداشت به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت از ابتدای دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: با وجود تمام اقدامات انجام شده هنوز در ابتدای راه قرار داریم و روز‌های بسیار سختی در پیش رو است، البته باید گفت که ما هر چه آسیب‌ دیده‌ایم از خودمان بوده است. امروز هم که روزهای سختی را پیش‌بینی می‌کنم باز هم از داخل مجموعه خودمان خواهد بود چرا که برخی‌ها در فکرشان مدل خاصی شکل گرفته که با توضیح دادن هم حل نمی‌شود. ما در وزارت بهداشت گرفتار کارهای خرد و کلان هستیم و فرصتی برای اقناع کردن سایرین نداریم. شما انجمن‌های پزشکی می‌توانید در این زمینه کمک کنید.

وی افزود: از آنجا که مردم از قبل از تولد و تا بعد از مرگشان با حوزه سلامت در ارتباطند می‌توان گفت که وزارت بهداشت خود یک دولت است. اهمیت حوزه سلامت آنقدر زیاد است که دولت‌های مترقی و کشورهای پیشرفته شعار اصلی‌شان را سلامت قرار‌ می‌دهند چرا که در این حوزه است که سلاح ما بُرنده است، بنابراین کار ما بسیار حساس است.

هاشمی به تیمی که اکنون در وزارت بهداشت فعالیت دارند اشاره کرد و گفت:‌ تیم کنونی علاقه دارند که به سرعت کارها را پیش برند بنابراین همه باید احساس تکلیف کنند و به میدان آیند. انتقاد از مباحث مختلف همیشه وجود داشته است و در هر برهه‌ای به یک موضوعی متهم شده‌ایم. حال که قاطبه مجلس با ما همراه است، تیم‌ها نیز کمک می‌کنند و وفاق جدی میان سازمان نظام پزشکی، دولت و انجمن‌های علمی تخصصی وجود دارد همه باید فرصت را مغتنم شمرده و در جهت رفع مشکلات کمک کنند. جامعه پزشکی نیز باید بداند که موفقیت‌اش در خدمت‌رسانی به مردم و صیانت از منافع خود در گرو اتحاد، همدلی و یکپارچگی است؛ در این میان فرقی هم میان پزشک، پرستار، پیراپزشک، کارشناس آزمایش و… وجود ندارد.

وی در عین حال افزود: البته نمی‌توان انتظار داشت که همه خواسته‌ها در یک دولت و در یک دوره تأمین شود. فضا به نحوی است که مردم تصور می‌کنند جامعه پزشکی خود را تافته جدا بافته می‌داند در حالی که این چنین نیست. بنابراین باید طوری عمل شود که مردم باور کنند ما قبل از منافع خود منافع آن‌ها را در نظر داریم و به قسم‌هایی که خورده‌ایم پایبندیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده صنف باید مقتدر باشد. انجمن‌های پزشکی نیز باید اقتدار داشته باشند و همان‌طور که از منافع صنف‌شان دفاع می‌کنند باید منفعت مردم را هم در نظر داشته باشند. اگر اشکالاتی در آیین‌نامه یا کمیسیون مربوط به انجمن‌ها در معاونت آموزشی وجود دارد کمک کنید تا بتوانیم محدودیت‌ها را در جهت تقویت انجمن‌ها رفع کنیم.

هاشمی ضمن تأکید بر توجه بیش از پیش به مقوله اخلاق پزشکی ادامه داد: ما در انجمن چشم‌پزشکی یکی از کارهای خوبی که انجام دادیم تشکیل کمیته اخلاق و رعایت موازین علمی بود. با ورود به مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ کتاب ارزش‌گذاری نسبتی خدمات حوزه سلامت، نیاز است که انجمن‌ها در حوزه اخلاق پزشکی ورود کنند. بنابراین اگر کسی خطایی کرد باید از همان ابتدا جلوی آن خطا گرفته شود. در مجموع انجمن‌ها باید در حوزه رعایت اخلاق و حقوق حرفه‌ای نقش ویژه‌ای ایفا کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در ادامه مسیر توکلم به خداست، همه هم می‌دانند با نیت خالص وارد این مسیر شدم بنابراین غوغاسالاری در ما تأثیر نداشته و نخواهد داشت. در این دوره دولت با تمام مشکلات موجود به حوزه سلامت کمک کرد. از اکنون به بعد جامعه پزشکی باید در فضای سالم و آرام به نحوی عمل کند که متمدن‌ بودن خود را مجددا نشان دهد. اطمینان داشته باشید که ما به مشکلات و معیشت قشرهای مختلف آگاهیم و نسبت به آن بی‌توجه نیستیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =