رقیب بانک جهانی رسما آغاز به کار کرد

با ابتکار چین

بانک سرمایه گذاری های زیرساختی آسیایی که از آن به عنوان رقیب بانک جهانی یاد می شود با سرمایه اولیه 50 میلیارد دلاری آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که آمریکا اعلام کرده است نگرانی هایی در مورد پیدا شدن رقیبی جدید برای بانک های چند جانبه تحت تسلط غرب دارد، بانک زیرساخت آسیایی با پشتیبانی چین در روز جمعه رسما آغاز کرد.
گشایش بانک سرمایه گذاری های زیرساختی آسیایی چین با سرمایه اولیه 50 میلیارد دلار، چالشی برای بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی به شمار می رود که هر دو بخش عمده ای از سرمایه خود را از واشنگتن و متحدانش تامین می کنند.
چین که تمایل دارد میزان تاثیرگذاری خود در منطقه را افزایش دهد، به رغم تبدیل شدن به دومین اقتصاد بزرگ جهان،  قدرت رای محدودی در این بانک های تحت تسلط غربی ها دارد.
بانک سرمایه گذاری های زیرساختی آسیایی که طی مراسمی در پکن با حضور لو جیوی، وزیر دارایی چین و نمایندگانی از 21 کشور از جمله هند، تایلند و مالزی آغاز به کار کرد، با هدف اعطای وام های پروژه ای به کشورهای در حال توسعه تاسیس شده است. چین با دارا بودن بیش از 50 درصد سهام این بانک، بزرگترین سهامدار بانک سرمایه گذاری های زیرساختی آسیایی خواهد بود.
بر اساس این گزارش، هیچ نماینده ای از کشورهای اندونزی، کره جنوبی و استرالیا در مراسم شروع به کار این بانک حضور نداشت.
ژاپن، رقیب اصلی چین در آسیا که با 164 میلیارد دلار، در کنار امریکا یکی از سهامداران اصلی بانک توسعه آسیایی است نیز بر خلاف انتظارات قبلی در این مراسم نماینده ای نداشت.
بر اساس گزارش های رسانه ای، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، استرالیا را تحت فشار قرار داده تا در این بانک حضور نداشته باشد.
اما جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «جان کری مستقیما و به صورت صریح به چینی ها و دیگر شرکا اعلام کرده که از ایده یک بانک زیرساخت ها برای آسیا استقبال می کند، اما ما قویا خواهان آن هستیم که این بانک مطابق با استانداردهای بین المللی در زمینه حاکمیت و شفافیت ایجاد شود»
«ما نگرانی هایی در مورد ماهیت مبهم پیشنهاد تاسیس بانک سرمایه گذاری های زیرساختی آسیایی به نحوی که اکنون ایجاد شده داریم که به صورت علنی آن را اعلام کرده ایم.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2