تعداد موسسات پولی غیرمجاز خیلی بیشتر از ۹ مورد

معاون نظارتی بانک مرکزی:

تعداد موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز بسیار بیشتر از اسامی این 9 موسسه است، ضمن اینکه تعدادی از این موسسات در حال اخذ مجوز نهایی هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،حمید تهرانفر دیشب در گفتگو با برنامه زنده تلویزیونی پایش شبکه اول سیما درباره غیر مجاز بودن 9 موسسه اعتباری و یک بانک خصوصی اظهار داشت: تعداد موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز بسیار بیشتر از اسامی این 9 موسسه است، ضمن اینکه تعدادی از این موسسات در حال اخذ مجوز نهایی هستند.

معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی هیچگونه اسمی منتشر نکرده است، اظهار داشت: تا یک تا دو ماه آینده تعدادی از این موسسات مجوز نهایی خود را از بانک مرکزی دریافت خواهند کرد.

وی در پاسخ به موضع گیری مجری برنامه که خطاب به مردم گفت اگر در این موسسات پول دارید هیچ اطمینانی نیست، با تاکید گفت: صراحتی که شما [خطاب به حیدری مجری برنامه] به کار بردید اصلا مورد نظر ما نیست و دیدگاه ما اینطور نیست، ضمن اینکه اکنون بازار بانکی آرام است و مردم سپرده گذاری هایشان را انجام داده اند.

تهرانفر در ادامه باز تاکید کرد که در آینده نزدیک تعدادی از این موسسات مجوز خود را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: موسسات مالی دیگری در نقاط مختلف کشور هستند که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند و آنچه مورد نظر بوده، هشدار به چنین موسسات است.

حمید تهرانفر-معاون نظارت بانک مرکزی- شب گذشته در برنامه پایش در مورد روند ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز اعلام کرد که 9 موسسه و به همراه بانک آینده در مراحل آخر تکمیل مدراک و دریافت مجوز رسمی از بانک مرکزی برای ادامه فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه تعداد موسسات غیر مجاز زیاد بوده و کم نیست، در مورد فعالیت این 9 موسسه و بانک آینده یادآور شد که احتمالا در یکی دو ماه آینده مجوز خود را دریافت خواهند کرد.

اما در ادامه مجری عنوان کرد که با توجه به اظهارات قبلی بانک مرکزی و نداشتن مجوز فعالیت تعدادی از موسسات و بانکها، اگر مردم در موسسات مالی ثامن الحجج، ثامن الائمه، میزان، آرمان، فرشتگان، نور، فردوسی و مولی الموحدین و بانک آینده پولی دارند هیچ اطمینانی نسبت به امنیت آن وجود نداشته و بانک مرکزی آنها را مجاز نمی داند؛ بنابراین مسئولیت پول هایشان با خودشان است.

این درحالی است که تهرانفر نسبت به این اعلام نظر واکنش نشان داده و تاکید کرد که صراحتی که در این مورد به کار بردید اصلا و به هیچ عنوان مدنظر بانک مرکزی نیست و این دیدگاه شماست. چراکه ما این گونه نگاه نمی کنیم و بازار آرام است و مردم در حال سپرده گذاری هستند.

وی تاکید کرد که این چند موسسه به همراه بانک آینده در حال دریافت مجوز هستند.

 

نظرات قبلی بانک مرکزی

به گزارش ایسنا، رویکرد اخیر معاون نظارت بانک مرکزی در حالی مطرح می شود که وی قبلا حجت را بر مردم تمام کرده و عنوان کرده بود که اسامی موسسات مجازی که قاعده‌ای بر کار آنها استوار است در سایت بانک مرکزی وجود دارد و مردم باید بدانند که اگر موسسه غیر مجازی را انتخاب کرده و وجوه خود را در این موسسات سپرده‌گذاری کنند، مسوولیت با خودشان است و دولت، بانک مرکزی و هیچ یک از مقامات کشوری در این زمینه هیچ کمکی نخواهند کرد.

وی حتی اعلام کرده بود که بی توجهی مردم به این توصیه ممکن است به ضرر خودشان و از دست رفتن پول آنها بینجامد.

همچنین پیش از ایناحمدی-دبیر کل بانک مرکزی – نیز با هشدار نسبت به سرمایه گذاری در موسسات غیر مجاز اذعان کرده که این بانک کمترین نظارت را بر روی موسسات اعتباری بدون مجوز دارد.

همچنین اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی هم پیش تر با بیان اینکه بانک مرکزی کمترین نظارت را بر روی موسسات مالی و اعتباریِ بدون مجوز دارد،اعلام کرد که هشدارهای جدی به موسسات بدون مجوز و به صورت غیرمستقیم نیز به سپرده گذاران داده می‌شود.

اما آخرین تذکرات به روزهای اخیر و اظهاراترییس کل بانک مرکزی بر می گردد که در حاشیه جلسه هیات دولت از جهت‌گیری‌های جدی بانک مرکزی در مواجهه با بازار غیرمتشکل پولی سخن گفت و افزود: این موسسات غیرمجاز از گذشته‌های دور فعال شده‌اند و در راستای مقابله با آن بانک مرکزی تا به حال اقداماتی انجام داده است که در برخی موارد موثر بوده اما در برخی موارد کار به پایان نرسیده است.

سیف با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تا پایان امسال موسسه غیرمجاز فعالی در کشور وجود نداشته باشد و با تاکید بر نقش نیروی انتظامی در این رابطه به صراحت عنوان کرده بود که سرمایه سپرده گذاران در این موسسات غیرمجاز در معرض خطر است و سرمایه‌گذاران نباید تحت تأثیر نرخ سودهای بالا قرار بگیرند و سرمایه خود را در خطر بگذارند.

در عین حال بانک مرکزی بارها در قالب اطلاعیه‌هایی نسبت به اعلام هشدار در رابطه با فعالیت موسسات مالی غیر مجاز اقدام کرده بود.

براین اساس با اعلام نظر اخیر معاون نظارت بانک مرکزی به نظر می رسد که خطر سرمایه گذاری در موسسات غیر مجاز آنقدر هم که قبلا نسبت به آن هشدار داده می شد نیست!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =