احترام همراه با دلخوری دولت و مجلس به یکدیگر

حوادث انتخابات سال 88 زمینه ساز تیره شدن روابط مجلس و دولت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از نامه نیوز، کمتر کسی فکر می‌کرد بعد از ماجراهای احمدی نژاد و مجلس‌های سه گانه اصول گرا، رابطه دولت یازدهم و مجلس نهم نیز تبدیل به رابطه‌ای پر از فراز و نشیب‌های گوناگون شود. ناظران سیاسی اعتقاد داشتند روحانی به واسطه سابقه 20 ساله‌اش در مجلس و پارلمان نشینان به واسطه درس‌هایی که از نوع رابطه‌اشان با احمدی نژاد گرفتند، مسیر تعامل به را با آرامش طی می‌کنند.

داستان اما به گونه‌ای دیگر رقم خورد و در این میان مجلس پیامی را به دولت مخابره و براساس آن اعلام کرد که تنها به وزرایی رای می‌دهد که در حوادث سال 88 نقش نداشته باشند. یا به معنای بهتر می‌شود گفت که مجلس از همان روزهای اول خط قرمزی میان و خود و دولت کشید و آنهم حوادث سال 88 بود. دولت نیز که بیشتر حامیانش را اصلاح طلبان تشکیل می‌دادند بدون شک برای وزارتخانه‌های خود از گزینه های اصلاح طلب استفاده کرد. این دو نگرش یک فضای دو قطبی را میان دولت و مجلس ایجاد کرد. نمونه آخر این کنکاش سیاسی میان دو قوه در جریان رای اعتماد به وزیر علوم پیشنهاد دولت روحانی شکل گرفت.

نمایندگان مجلس به دلیل همان استدلال گذشته خود یعنی نقش داشتن در حوادث سال 88، به وزیر پیشنهادی روحانی رای ندادند تا رقابت مجلس و دولت وارد فاز جدیدی شود. مجلسی‌ها بوجود آمدن این شرایط را به گردن دولت می‌اندازند و رئیس جمهور را مقصر این دعوا می‌دانند و می‌گویند رئیس جمهور برای مخالفت با مجلس وزرایی را معرفی می‌کند که می‌داند از مجلس رای نمی‌گیرند.

رئیس جمهور نیز در مقابل می‌گوید هدفش نه بازی‌های سیاسی بلکه خدمت به مردم است. آنچه در این میان مشخص است تا اسفند 94 که انتخابات مجلس دهم برگزار می‌شود، دولت و مجلس روزهای پرمخاطره‌ای را سپری خواهند کرد، روزهایی که به حوادث 4 سال پیش ایران یعنی انتخابات سال 88 مربوط است.

بعد از عدم رای اعتماد مجلس به نیلی احمد آبادی، دولت با لحنی گلایه آمیز گفت نظر مجلس را می‌پذیرد و مجلس نشین‌ها نیز به رئیس جمهور توصیه کردند که در رفتار خود تغییر ایجاد کند تا بتواند از سد مجلس عبور کند.

در جدول زیر می‌توانید اظهار نظر دولتی‌ها و مجلسی‌ها را در مورد ماجراهای رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم دولت روحانی را بخوانید:

اسامی

سمت

اظهار نظر

حسن روحانی

رئیس جمهور

گرچه دلمان می‌خواست دکتر نیلی با رأی اعتماد مجلس از امروز در جلسه دولت حضور داشته باشد، اما در عین حال به نظر و حق قانونی مجلس احترام می‌گذاریم.

 

 

محمدرضا باهنر

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

صحن علنی کاملاً قابل پیش‌بینی بود، ما داستان به اطلاع مقامات دولتی رسانده بودیم.

 

بسیاری از نمایندگان مجلس اطلاع نداشتند چه کسی معرفی می‌شود، به نظر می‌رسد اگر برخی مشورت‌ها پیش از معرفی وزیر پیشنهادی علوم با پارلمان انجام می‌شد، می‌توانست در نزدیک شدن افکار نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی تأثیر مثبتی داشته باشد.

حسام الدین آشنا

مشاور فرهنگی رئیس جمهور

نظر مجلس و نمایندگان برای ما محترم است و به آن احترام می‌گذاریم.

 

احترام به مجلس وظیفه همگان است و دفاع از «اقتدار مجلس و استقلال آن» از باج‌خواهان، فتنه‌جویان و افراط‌گرایان یک اصل اساسی است.

 

علی مطهری

نماینده مجلس شورای اسلامی

یکی از علل رای نیاوردن نیلی احمدآبادی رفتار دولت با مجلس بود چرا که لزومی ندارد رئیس‌جمهور در حین سخنان خود به مجلس گوشه و کنایه بزند.

 

مجلس حساسیت بیش از حدی به حوادث سال 88 دارد و ارتباط دولت با نمایندگان حتی نمایندگان حامی خود کامل نیست.

محمدرضا صادق

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور

همان‌طور که آقای رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم تاکید کردند آقای نیلی گزینه اصلی دولت برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند و هیچ شهادتی نیز بالاتر از اعلام رییس‌جمهور نیست.

محمود نبویان

نماینده تهران مجلس شورای اسلامی

آقای میلی‌منفرد که در دفعه اول معرفی شد خودش در جریان فتنه دستگیر شده بود و به این مسئله اقرار کرده بود، چرا شما کسی که خودش منشأ ناآرامی در دانشگاه است به عنوان وزیر معرفی می‌کنید این خیانت به دانشگاه است.

 

ما تقاضا می‌کنیم که آقای رئیس‌جمهور دست از این لجبازی‌ها بردارد و آرامش را برای تولید علم و تکنولوژی به دانشگاه‌ها برگرداند.

محمد قسیم عثمانی

نماینده بوکان مجلس شورای اسلامی

فضای این هفته‌های اخیر مجلس و دولت فضای معمول نبود، همین صحبت‌هایی که آقای رییس‌جمهور در زنجان داشتند و جوابی که رییس مجلس در صحن مجلس به ایشان دادند از یک طرف، و موضوع بورسیه‌ها که به این شکل مبهم مطرح شد از سویی دیگر باعث سنگین شدن فضای دو قوه شد و هرکسی هم به جز نیلی معرفی می‌شد درگیر این فضای سنگین می‌شد .

 

قاسم جعفری

نماینده بجنورد مجلس شورای اسلامی

وزیر پیشنهادی علوم نتوانست حتی نیم ساعت هم نمایندگان را پای دفاعیات خود بنشاند، چگونه می‌توانست وزارت علوم را اداره کند.

نمایندگان به این حجت شرعی نرسیدند که بار گران مسئولیت وزارت علوم را به روی دوش آقای نیلی احمد‌آبادی بگذارند.

 

مرتضی اقا تهرانی

نماینده تهران مجلس شورای اسلامی

اگر اینها اهل سیاست باشند می‌توانند به راحتی حدس بزنند که چه وزیری در مجلس رای نمی‌آورد.

 

یکی از نکاتی که خطوط قرمز نظام محسوب می شود و صریحا در بیان مقام ولایت وجود دارد و مجلس نیز واقعا نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهد، عدم فعال‌بودن افراد در فتنه است.

زهره طبیب زاده

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

اگر گزینه‌های جدید وزارت علوم نیز شاخص‌های اصولی را نداشته باشند رویه مجلس همین است.

 

امیدواریم رئیس‌جمهور نیز از وقایع اتفاق افتاده در مجلس نیز درس بگیرد چرا که وزارت علوم، وزارتخانه‌ای بسیار مهم است که با نخبگان کشور ارتباط دارد

منصور حقیقت پور

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

ادبیات آقای رئیس‌جمهور طی یک هفته اخیر در رابطه با مجلس و رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم و صحبت‌هایی که در زنجان یا مکان‌های دیگر داشت، ادبیات خوبی نبود و فضای مجلس را در آستانه رأی اعتماد به نیلی‌احمدآبادی خراب کرد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

11  +    =  12