راه اندازی سامانه های کاشف و نماد /استفاده از AML از اهداف غائی بانک مرکزی

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی خبر داد:

ایجاد سامانه های کاشف و نماد به منظور کاهش جعل اسناد در حوزه مبادلات فیزیکی در شبکه بانکی صورت گرفته است و به جای اینکه کاغذ به شکل فیزیکی منتقل شود از آن یک سند الکترونیک با امضای فرد تهیه می شود.

/تراکنش های الکترونیک جعل اسناد را از میان نمی برد لکن مقدار آن را به شدت کاهش می دهد.

/مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی از راه اندازی سامانه های جدید این بانک در جهت به حداقل رساندن جعل چک و اوراق بهادار در شبکه بانکی خبر داد./

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، داود محمد بیگی در حاشیه همایش ستاد پیشگیری جعل اسناد و مدارک افزود: ایجاد سامانه های کاشف و نماد با هدف توسعه بانکداری الکترونیک به منظور کاهش جعل اسناد در حوزه مبادلات فیزیکی در شبکه بانکی صورت گرفته است و به جای اینکه کاغذ به شکل فیزیکی منتقل شود از آن یک سند الکترونیکی با امضای فرد تهیه می شود.

محمدبیگی یکی از اهداف توسعه بانکداری الکترونیک را کاهش جعل اسناد کاغذی و فیزیکی عنوان کرد و گفت: هر چقدر اتکا به سند رسمی کمتر شود، قاعدتا"زمینه سوء استفاده از میان رفته و جعل کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه اصولا" تراکنش‌های الکترونیک دارای دو نوع ماهیت فیزیکی و  مجازی  هستند گفت:ماهیت فیزیکی همان جسم کارت است و ماهیت مجازی  رمزی است که تنها خود فرد از آن آگاه است . بنابراین اگر جسم کارت به هر شکلی جعل شود؛ رمز کارت یا ماهیت مجازی، جعل تراکنش‌ های الکترونیک را دشوار می کند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در ادامه به قابلیت رصد و پیگیری تراکنش‌ها اشاره و خاطرنشان کرد:  تراکنش های الکترونیک جعل اسناد را از میان نمی برد لکن مقدار آن را به شدت کاهش می دهد.

محمد بیگی حرکت سازمان ها به سمت الکترونیک شدن تراکنش ها را خواستار شد و گفت: الکترونیکی شدن تراکنش ها ، جعل اسناد فیزیکی را کاهش می‌دهد اما متاسفانه برخی از سازمان با علم به این موضوع همچنان کمترین حضور را در عرصه الکترونیکی شدن تراکنش دارند و این امر، افزایش جعل اسناد فیزیکی را در پی داشته است.

بنابراین گزارش نماد با هدف پیاده سازی بستر گواهی امضای دیجیتال در نظام بانکی و بکارگیری آن در سامانه‌های مهم و حاکمیتی همچون پورتال ارزی، سنا ، سپام ، کاشف ، ساتنا و پایا تدوین شد که با پیاده سازی، نیازمندی‌های آن، اعم از تصدیق اصالت مشتریان حقیقی و حقوقی در ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی، رمزنگاری اطلاعات حساس، امضای دیجیتال داده‌ها و انتقال امن آن‌ها محقق شده است.

همچنین سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) به عنوان پشتیبان نماد را هاندازی شده و با اتصال برخط به پایگاه داده سازمان ثبت احوال و ثبت اسناد و خودکار نمودن عملیات، موجب تسریع در روند ارائه خدمات و اعتبارسنجی دقیق می‌شود که این در عمل، دستیابی به یکی از آرزوهای دیرینه نظام بانکی است. بعبارتی، این سامانه شکل‌گیری یک پایگاه داده‌ی متمرکز که احراز هویت مشتریان و متعاملان نظام بانکی در سرتاسر کشور را با اعطای شناسه منحصر به فرد "شهاب"  برای هریک از آنان، امکان پذیرمی‌سازد، محقق ساخته است.

شمارش دستاوردهای بانک مرکزی
وی «گواهی امضای دیجیتال» را مهمترین دستاورد بانک مرکزی و شبکه بانکی در راستای احراز هویت و کاهش جعل تراکنش های الکترونیکی خواند و افزود: گواهی امضای دیجیتال برای کاربران شبکه بانکی این امنیت را ایجاد می کند هر سندی که در شبکه انتقال می‌ یابد محتویات آن سند تنها برای شخص ارسال کننده قابل احراز  باشد و اگر  سند دستخوش تغییر شود، گیرنده سند کاملا متوجه این موضوع خواهد شد.

وی به دستاوردهای نظام بانکداری الکترونیک برای مبارزه با پول شویی اشاره کرد و گفت: هم اکنون نرم افزارهایی با نام AML یا    (Anti Money laundry)در شبکه بانکی مورد استفاده قرار می گیرد که تراکنش ها را رصد می‌کند و می توان منشاء یک تراکنش از زمان ورود منابع به شبکه بانکی تا زمانی که این منابع مصرف می شود را پیگیری می نماید.

وی یکی از اهداف غائی بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیک را گسترش استفاده از نرم افزار AML عنوان و تاکید کرد: در نقشه راه 1400 بانک مرکزی این موضوع دیده شده اما تا زمانی که همه تراکنش ها الکترونیک نشود استفاده از نرم افزار مبارزه با پول شویی میسور نخواهد بود.

درباره کاشف

مرکز کنترل امنیت شبکه و پاسخ گویی فوریت های بانکی (‌کاشف)  کانونی برای مدیریت و هماهنگی جامع رخدادهای امنیتی ، اشتراک گذاری اطلاعات و کاهش تهدیدات سایبری بانک ها ، موسسات مالی و اعتباری و بازار غیرمتشکل پولی کشور بوده و در راستای صیانت از ثبات اقتصادی، ‌حاکمیت و اقتدار ملی کشور عمل می نماید . این مرکز به عنوان نقطه تماس امنیتی واحد و یکپارچه در حوزه پولی و بانکی کشور است و مدیریت تهدیدات و مخاطرات امنیتی در این حوزه به عهده این مرکز است .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄    =  4