بهمنی: روش جدید انتصاب رئیس کل به استقلال بانک مرکزی کمک نمی کند

رئیس کل سابق بانک مرکزی ضمن تاکید براینکه مصوبه اخیرمجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اداره بانک مرکزی بازگشت به قانون سال 1339 است،گفت:انتصاب رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد قطعاً استقلال این بانک را افزایش نخواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محمود بهمنی در گفت‌وگو با تسنیم که پرسید مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نحوه اداره بانک مرکزی و عزل و نصب ریاست این بانک چه تاثیری در استقلال مهمترین نهاد سیاست‌گذار پولی و بانکی خواهد داشت؟ اظهار داشت: با تصویب این طرح برگشتیم به قانون مصوب 1339 یعنی 54 سال قبل که بانک مرکزی تازه تاسیس شده بود و رئیس کل آن به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین می شد و بایستی دقیقاً از وزیر اقتصاد که عضو دولت است تبعیت می کرد.

وی با بیان اینکه انتصاب رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی قطعاً استقلال بانک مرکزی را افزایش نخواهد داد، گفت: چراکه در اینصورت وابستگی رئیس کل بانک مرکزی به ارکان دولت بیشتر می گردد و حال آنکه ما در تمام 30 سال گذشته به دنیا اعلام کردیم که بانک مرکزی ایران مستقل است و وابسته به دولت نیست و نباید تحریم شود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه این بانک بصورت مستقل حافظ منافع کشور بوده و از قوانین خاص و مصوبات شورای پول و اعتبار تبعیت و پیروی می کند، افزود: قابل ذکر است که قبل از سال 1339 امور مربوط به بانک مرکزی توسط بانک ملی انجام می گرفت و پس از تاسیس بانک مرکزی مصوب شد که رئیس کل با پیشنهاد وزیر اقتصاد انتخاب شود.

بهمنی همچنین در خصوص مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مدت فعالیت ریاست بانک مرکزی، تصریح کرد: انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به مدت 5 سال و با تعویض دولت یک سال کمتر به مفهوم آن است که هر دولتی بلافاصله امکان تغییر ریاست کل را خواهد داشت و این امر نیز استقلال بانک مرکزی را افزایش نخواهد داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  80