قطر قطب انجام مبادلات تجاری به یوان در خاورمیانه می‌شود/تلاش ها برای کاهش اقتدار اقتدار دلار

امضای یادداشت تفاهمی بین بانک مرکزی قطر و چین:

بانک مرکزی چین اعلام کرد، شعبه بانک صنعتی و تجاری چین در دوحه به عنوان بانک انجام دهنده نقل و انتقالات بانکی قراردادهای منعقد شده به یوان در قطر انتخاب شده است. /انک مرکزی قطر نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «امضای یادداشت تفاهمی و تعیین این بانک به عنوان بانک تسویه کننده قراردادها به یوان، روابط قوی بین چین و قطر را ارتقا خواهد بخشید و قطر را به عنوان یک مرکز منطقه ای برای نقل و انتقالات و واریزهای بانکی به یوان تبدیل خواهد نمود.»

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از رویترز،  قطر به اولین قطب انجام نقل و انتقالات بانکی به یوان چین در خاورمیانه تبدیل می شود. این اقدام می تواند در دراز مدت به کشورهای صادرکننده نفت در منطقه کمک کند تا وابستگی خود به دلار آمریکا را در مبادلات خود کاهش دهند.
بانک مرکزی چین روز سه شنبه اعلام کرد، شعبه بانک صنعتی و تجاری چین در دوحه به عنوان بانک انجام دهنده نقل و انتقالات بانکی قراردادهای منعقد شده به یوان در قطر انتخاب شده است.
بانک مرکزی قطر نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «امضای یادداشت تفاهمی و تعیین این بانک به عنوان بانک تسویه کننده قراردادها به یوان، روابط قوی بین چین و قطر را ارتقا خواهد بخشید و قطر را به عنوان یک مرکز منطقه ای برای نقل و انتقالات و واریزهای بانکی به یوان تبدیل خواهد نمود.»

چین در تلاش برای گسترش استفاده از یوان در مبادلات بین المللی، در طی 2 سال گذشته، بانک هایی را در تایوان، سنگاپور، لندن، فرانکفورت، پاریس، لوکزامبورگ و سئول برای نقل و انتقالات بانکی به یوان تعیین کرده است. هنگ کنگ و ماکائو نیز پیش از این میزبانی چنین بانک هایی را پذیرفته بودند. همچنین انتظار می رود شهر سیدنی استرالیا نیز بر اساس موافقتنامه ای که قرار است در اواخر ماه جاری به امضا برسد، به این فهرست اضافه شود.
بانکی که برای انجام نقل و انتقالات بانکی تعیین می شود، می تواند تمام بخش های یک تراکنش را از زمان ایجاد تعهد گرفته تا زمان پرداخت پول، مدیریت نماید. تعیین چنین بانکی می تواند هزینه ها و زمان مورد نیاز برای انجام مبادلات تجاری را کاهش دهد و حجم فعالیت ها در یک مرکز مالی را افزایش دهد.
در حال حاضر، صادرکنندگان ثروتمند انرژی در حاشیه خلیج فارس برای انجام مبادلات مالی به شدت به دلار وابسته هستند و بیشتر حجم دارایی های خارجی آنها نیز به دلار ذخیره شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  1